Už mnohokrát jsem se setkala s dvěma názory na vznik kupní smlouvy při provozu e-shopu. Jedna říká, že kupní smlouva vzniká v momentě odeslání objednávky kupujícím, druhá říká, že kupní smlouva vzniká v momentě akceptace ze strany prodávajícího. Více se ale razí trend druhé varianty. Podíváme se na ni blíže.
Kupní smlouva vzniká v momentě, kdy dodavatel (provozovatel e-shopu) potvrdí přijetí objednávky od spotřebitele (např. formou automatického e-mailu). V tento moment smlouva nabývá platnosti a nelze ji jen tak zrušit. Zrušit kupní smlouvu lze v zákonem daných důvodech. V těchto případech nemůže provozovatel e-shopu požadovat jakékoliv smluvní pokuty od kupujícího. Pokud dojde ke zrušení smlouvy na základě vzájemné dohody, lze sjednat smluvní pokuty.
Bude-li ve vaší kupní smlouvě něco v těchto třech oblastech špatně, vždy najdete v českém právním řádu ustanovení či pokyn, který vaši problémovou situaci nějakým způsobem ošetřuje.
Většinu z výše psaného seznamu lze zmínit v obchodních podmínkách, některé části se vyskytují navíc i přímo v detailu produktu či v nákupním košíku (cena včetně daní a poplatků – tu těžko budete zanášet do obchodních podmínek).
Povinnost provozovatele e-shopu zboží fyzicky předat (tzv. princip odnosnosti) v sobě nezahrnuje dobu přepravy spediční firmou. Tedy pokud máte na e-shopu informaci, že expedujete do 3 pracovních dnů od potvrzení objednávky, v této lhůtě musíte zboží fyzicky předat přepravní službě, respektive zákazníkovi. Délka rozvozu přepravní službou se do tohoto termínu nepočítá.
Tedy bude-li váš zákazník uhánět, že stále nemá doma zboží a na internetu máte informaci o expedici do 24h, můžete být v klidu. Pokud jste zboží do 24h předali přepravní společnosti a ta zboží rozváží další 3 dny, nemá zákazník právo od kupní smlouvy odstupovat z důvodu prodlení v termínu dodání.
Velmi důležitý poznatek je i ten, že pokud zákazník zboží fyzicky nepřebírá, kupní smlouva jako taková vůbec nezaniká! Naopak, stále trvá a vy máte právo požadovat po zákazníkovi přiměřenou náhradu na dodatečné uskladnění či opakované doručování. Ohledně této skutečnosti jsem posílala i dotaz na ČOI, jejíž sdělení si můžete přečíst.