Stále častěji se setkávám s e-shopaři, co využívají fulfillment. A protože znám jednoho šikovného človíčka, co se tím zabývá aktivně a e-shopům odbavuje balíky, rozhodla jsem se ho navštívit a o fulfillmentu v jeho podání podiskutovat.
U nás tomu říkáme „balíčkování“. Představ si, že máš e-shop, potřebuješ odjet na dovolenou a současně jsi jediná, kdo se stará o zpracování objednávek. Co budeš dělat, až ti přijde objednávka a ty budeš někde na pláži nebo na horách?
U nás v ELMSSERVICE.cz zpracováváme objednávky e-shopů a posíláme je pak dál, takže ty si můžeš odjet na dovolenou. Fulfillment jako takový snižuje e-shopu náklady (nejvíce viditelný je čas) a také náklady na zaměstnance, kteří zpracovávají objednávky. Člověk (majitel či provozovatel e-shopu) pak má obrazně řečeno „buňky pozornosti“ volné pro jiné aktivity. Může tak svoji energii i čas věnovat rozvoji e-shopu, marketingu či jiným věcem.
Jednoznačně se vyvíjí – roste. E-shopy začínají používat fulfillment čím dál tím více. Jedná se hlavně o majitelé e-shopů, co už mají zkušenosti v delegování vlastních aktivit. Když nechají své objednávky zpracovávat externě, pak si mohou dovolit zajet třeba na dovolenou, aniž by museli přemýšlet nad tím, kdo jejich objednávky odbaví.
Dominik Formánek se od roku 2003 zabývá marketingem a internetovým marketingem. Je stálým konzultantem některých českých internetových projektů a eshopů. Díky tomu má přehled přes mnoho trhů zboží i služeb po celé ČR i v zahraničí. Jak říká, snaží se vždy koukat na svět, obchod i marketing selským rozumem.
Moje firma funguje od roku 2011. Přesto zkušenosti se skladováním mám už od roku 1992. Tehdy jsem byl spolumajitel firmy, co se zabývala velkoobchodem. Každý den jsme řešili zpracování objednávek, vyskladňování a doručování. Tato práce mě odjakživa moc bavila, a proto už tehdy jsem hledal cesty, jak celý proces ve skladu co nejlépe zefektivnit, ušetřit náklady a zrychlit čas na odbavení objednávky. K oblasti fulfillmentu mě tak vlastně dovedly moje předchozí zkušenosti.
Obchodník, který chce obchodovat a který nechce mít starosti s provozem. Má zájem o spokojené zákazníky, kteří si u něj na e-shopu objednávají zboží. V mé firmě usilujeme o to, abychom odbavili objednávky přijaté i v odpoledních hodinách tak, že zákazník obdrží svůj balíček druhý pracovní den. Konkrétně vyčíslený přínos najdeš i našich případových studiích na webu. Proto moji zákazníci usilují o tom, aby jejich zákazníci dostali balíček včas.
E-shopy musí počítat s tím, že sem tam se něco rozbije, protože zboží doručují také jen lidi. Problém činí nejvíce předměty ze skla a také těžké věci. Pro ty se fulfillment až tak nehodí. Přesto takové zákazníky máme a snažíme o minimální % poškozeného zboží pečlivým balením a výplňovým materiálem.
Ano, jsou to třeba letáky v zásilkách, specifický způsob zabalení balíku, pak to jsou různé libůstky v B2B segmentu a jiné marketingové věci.
Oficiální ceník je dle váhy zboží. Pak mohou být ceny odlišné dle charakteru zboží. Do 2 kg hmotnosti balíku tě to u nás stojí 40 Kč bez DPH. Dále počítej s cenou za skladovací prostor (m2), který je do výšky palety a stojí 290 Kč bez DPH za měsíc. Konkrétní čísla jsou k dispozici v našem ceníku.
Z mých zkušeností určitě ano. A není to jediná výhoda, e-shop má navíc méně starostí. Dále hrají v prospěch fulfillmentu strategické důvody. My totiž odvážíme balíky na depa přepravních firem ve večerních hodinách, tudíž usilujeme o to, aby i většina odpoledních objednávek byla následující den doručena. Třeba Zásilkovna a její hlavní depo je od nás kousek a balíky tam můžeme odnášet až do 20:00.
Všechny balíky odbavujeme v tzv. dávkách podle dopravců. Tzn. že prvně zpracujeme všechny balíky pro GLS, pak pro Českou poštu, pak pro dalšího přepravce. Zpracováváme je tak, jak nám padají do systému. Každá dávka obsahuje 35 balíků. Např. nám přes noc spadne do systému 35 zásilek, z toho 32 je s doručením přes GLS a 3 jsou na Zásilkovnu. Zpracujeme tedy těch 32 zásilek a pak čekáme do doby, než přijdou další 3 s doručením přes GLS. V ten moment dávku pro přepravce teprve uzavřeme.
Zkušenost máme takovou, že 1 člověk je za den schopen zpracovat 250 balíků. Tomu odpovídá i umístění zboží. V menším odbavovacím skladu máme položky, které se prodávají téměř každý den. Ve větším skladu pak máme méně obrátkové položky.
Máme režim peněženek. To znamená, že si e-shop dobije kredit a z něj pak strháváme poplatky za služby. Vyúčtování děláme týdenní. Co se týče připisování dobírkových částek z balíků, tak ty připisujeme zvlášť za každou dobírku na účet e-shopu.
Jsou dvě možnosti – tou méně pohodlnou je ruční zadání objednávky do systému. Což znamená, že e-shop musí ručně zadat všechny údaje o zásilce a příjemci do našeho systému.
Druhou možností, více pohodlnou, je API napojení. To zajistí, že údaje o objednávkách padají ze systému e-shopu do toho našeho automaticky. Naše API hlídá kvalitu doručovací adresy (např. PSČ pro ČR a SK). A také nás upozorňuje na neobvyklá jména – sem tam se objevují jména jako je Adolf Hitler či Kačer Donald. U těchto jmen víme, že se nejedná o reálné objednávky, a proto tyto objednávky neexpedujeme.
Každý e-shop má možnost svoji objednávku ještě dodatečně upravovat, dokud ji u nás neoznačíme stavem uzavřeno. Má možnost takovou objednávku doplnit třeba o další položky. Jakmile ji uzavřeme, dostane od nás e-shop informaci, že je balík expedován.
Máme tu třeba Comgate a E-skladek. Jsou samozřejmě i další.
Pro e-shopy děláme různé specialitky, jak jsem zmiňoval na začátku. Systém máme otevřený nápadům a změnám. Navíc bereme i malé zákazníky. Podstatné je, že jsme na strategickém místě a můžeme si dovolit předávat balíky přepravcům až ve večerních hodinách. Díky tomu, jak už jsem říkal, expedujeme i odpolední objednávky. Taktéž přijímáme telefonické objednávky.
K Dominikovi Formánkovi a jeho činnost bych chtěla závěrem říci ještě jedno – i když se plně věnuje fulfillmentu, zvládá i školit e-shopy. Na jeho školeních jsem již byla a mohu doporučit – jedno se týká prodeje na Heurece, druhé zase e-mailingu.
Jsem zákaznice této firmy již druhým rokem a jsem nad míru spokojená. Doporučuji!