Dominik Formánek (ELMSSERVICE.cz): Adolfům Hitlerům a Kačerům Donaldům balíky neposíláme

Stále častěji se setkávám s e-shopaři, co využívají fulfillment. A protože znám jednoho šikovného človíčka, co se tím zabývá aktivně a e-shopům odbavuje balíky, rozhodla jsem se ho navštívit a o fulfillmentu v jeho podání podiskutovat.

Co je to fulfillment a v čem je dobrý?

U nás tomu říkáme „balíčkování“.  Představ si, že máš e-shop, potřebuješ odjet na dovolenou a současně jsi jediná, kdo se stará o zpracování objednávek. Co budeš dělat, až ti přijde objednávka a ty budeš někde na pláži nebo na horách?

Infografika – jak funguje fulfillment

fulfillment-01

fulfillment-02

U nás v ELMSSERVICE.cz zpracováváme objednávky e-shopů a posíláme je pak dál, takže ty si můžeš odjet na dovolenou. Fulfillment jako takový snižuje e-shopu náklady (nejvíce viditelný je čas) a také náklady na zaměstnance, kteří zpracovávají objednávky. Člověk (majitel či provozovatel e-shopu) pak má obrazně řečeno „buňky pozornosti“ volné pro jiné aktivity. Může tak svoji energii i čas věnovat rozvoji e-shopu, marketingu či jiným věcem.

Petra Mikulášková a Dominik Formánek spolu hovoří o fulfillmentu

S Dominikem Formánkem, majitelem ELMS service v kanceláři vedle odbavovacího skladu.

Jaký je vývoj této služby v čase?

Jednoznačně se vyvíjí – roste. E-shopy začínají používat fulfillment čím dál tím více. Jedná se hlavně o majitelé e-shopů, co už mají zkušenosti v delegování vlastních aktivit. Když nechají své objednávky zpracovávat externě, pak si mohou dovolit zajet třeba na dovolenou, aniž by museli přemýšlet nad tím, kdo jejich objednávky odbaví.

Profilová fotografie s Dominikem Formánkem

Dominik Formánek se od roku 2003 zabývá marketingem a internetovým marketingem. Je stálým konzultantem některých českých internetových projektů a eshopů. Díky tomu má přehled přes mnoho trhů zboží i služeb po celé ČR i v zahraničí. Jak říká, snaží se vždy koukat na svět, obchod i marketing selským rozumem.

Jak dlouho se ty této službě věnuješ? Jak jsi k ní přišel?

Moje firma funguje od roku 2011. Přesto zkušenosti se skladováním mám už od roku 1992. Tehdy jsem byl spolumajitel firmy, co se zabývala velkoobchodem. Každý den jsme řešili zpracování objednávek, vyskladňování a doručování. Tato práce mě odjakživa moc bavila, a proto už tehdy jsem hledal cesty, jak celý proces ve skladu co nejlépe zefektivnit, ušetřit náklady a zrychlit čas na odbavení objednávky. K oblasti fulfillmentu mě tak vlastně dovedly moje předchozí zkušenosti.

Prozraď nám pár čísel z tvého podnikání?

  • Počet zpracovaných objednávek za den: průměrně 250
  • Aktuální nabízení přepravci: GLS, DPD, Česká pošta, Slovenská pošta, Zásilkovna
  • Počet stálých zaměstnanců bez externistů a brigádníků: 3

Kdo je tvůj typický zákazník?

Obchodník, který chce obchodovat a který nechce mít starosti s provozem. Má zájem o spokojené zákazníky, kteří si u něj na e-shopu objednávají zboží. V mé firmě usilujeme o to, abychom odbavili objednávky přijaté i v odpoledních hodinách tak, že zákazník obdrží svůj balíček druhý pracovní den. Konkrétně vyčíslený přínos najdeš i našich případových studiích na webu. Proto moji zákazníci usilují o tom, aby jejich zákazníci dostali balíček včas.

Dominik Formánek Petře Mikuláškové ukazuje ve skladu, co vše odesílá jeho zákazníkům.

E-shop může posílat plno věcí – erotické pomůcky, tiskoviny, dokonce i trvanlivé potraviny.

Pro jaký typ e-shopu se fulfillment nehodí?

E-shopy musí počítat s tím, že sem tam se něco rozbije, protože zboží doručují také jen lidi. Problém činí nejvíce předměty ze skla a také těžké věci. Pro ty se fulfillment až tak nehodí. Přesto takové zákazníky máme a snažíme o minimální % poškozeného zboží pečlivým balením a výplňovým materiálem.

Mají tvoji zákazníci nějaké specifické požadavky?

Ano, jsou to třeba letáky v zásilkách, specifický způsob zabalení balíku, pak to jsou různé libůstky v B2B segmentu a jiné marketingové věci.

Dominik Formánek ukazuje Petře Mikuláškové tiskárnu na tisk tisíců dopisů.

Mimo odesílání balíčků jsou specialitkou ELMSSERVICE.cz dopisní kampaně. Na této tiskárně vytisknou během minuty 10 dopisů. Ohlasy ze strany zákazníků jsou výborné – málokdo dnes obdrží personalizované dopisní sdělení poštou.

Jak je to s cenami za tyto služby?

Oficiální ceník je dle váhy zboží. Pak mohou být ceny odlišné dle charakteru zboží. Do 2 kg hmotnosti balíku tě to u nás stojí 40 Kč bez DPH. Dále počítej s cenou za skladovací prostor (m2), který je do výšky palety a stojí 290 Kč bez DPH za měsíc. Konkrétní čísla jsou k dispozici v našem ceníku.

Vychází služba levněji, než když zboží odesílá přímo e-shop?

Z mých zkušeností určitě ano. A není to jediná výhoda, e-shop má navíc méně starostí. Dále hrají v prospěch fulfillmentu strategické důvody. My totiž odvážíme balíky na depa přepravních firem ve večerních hodinách, tudíž usilujeme o to, aby i většina odpoledních objednávek byla následující den doručena. Třeba Zásilkovna a její hlavní depo je od nás kousek a balíky tam můžeme odnášet až do 20:00.

Jak probíhá zpracování objednávky?

Všechny balíky odbavujeme v tzv. dávkách podle dopravců. Tzn. že prvně zpracujeme všechny balíky pro GLS, pak pro Českou poštu, pak pro dalšího přepravce. Zpracováváme je tak, jak nám padají do systému. Každá dávka obsahuje 35 balíků. Např. nám přes noc spadne do systému 35 zásilek, z toho 32 je s doručením přes GLS a 3 jsou na Zásilkovnu. Zpracujeme tedy těch 32 zásilek a pak čekáme do doby, než přijdou další 3 s doručením přes GLS. V ten moment dávku pro přepravce teprve uzavřeme.

Zkušenost máme takovou, že 1 člověk je za den schopen zpracovat 250 balíků. Tomu odpovídá i umístění zboží. V menším odbavovacím skladu máme položky, které se prodávají téměř každý den. Ve větším skladu pak máme méně obrátkové položky.

Petra Mikulášková před balíčky.

Pečlivé očíslování je nezbytné. Rychlost odbavení balíku je nezbytnost. Proto i v menším skladu jsou položky, které se častěji prodávají a jsou okamžitě po ruce. Některé jsou dokonce předpřipraveny v balících pro budoucí objednávky na základě dosavadních dat o objednávkách.

A co fakturace? Jak probíhá?

Máme režim peněženek. To znamená, že si e-shop dobije kredit a z něj pak strháváme poplatky za služby. Vyúčtování děláme týdenní. Co se týče připisování dobírkových částek z balíků, tak ty připisujeme zvlášť za každou dobírku na účet e-shopu.

Jak je to s technickým napojením ze strany e-shopu na tvůj systém?

Jsou dvě možnosti – tou méně pohodlnou je ruční zadání objednávky do systému. Což znamená, že e-shop musí ručně zadat všechny údaje o zásilce a příjemci do našeho systému.

Druhou možností, více pohodlnou, je API napojení. To zajistí, že údaje o objednávkách padají ze systému e-shopu do toho našeho automaticky. Naše API hlídá kvalitu doručovací adresy (např. PSČ pro ČR a SK). A také nás upozorňuje na neobvyklá jména – sem tam se objevují jména jako je Adolf Hitler či Kačer Donald. U těchto jmen víme, že se nejedná o reálné objednávky, a proto tyto objednávky neexpedujeme.

Každý e-shop má možnost svoji objednávku ještě dodatečně upravovat, dokud ji u nás neoznačíme stavem uzavřeno. Má možnost takovou objednávku doplnit třeba o další položky. Jakmile ji uzavřeme, dostane od nás e-shop informaci, že je balík expedován.

Petra Mikulášková a Dominik Formánek před sklady firmy: ELMS Service, s.r.o. v Praze 10.

Před skladem firmy ELMS Service, s.r.o. v Praze 10.

Konkurence – kdo další nabízí stejné služby jako ty? V čem jsi lepší než oni?

Máme tu třeba Comgate a E-skladek. Jsou samozřejmě i další.

Pro e-shopy děláme různé specialitky, jak jsem zmiňoval na začátku. Systém máme otevřený nápadům a změnám. Navíc bereme i malé zákazníky. Podstatné je, že jsme na strategickém místě a můžeme si dovolit předávat balíky přepravcům až ve večerních hodinách. Díky tomu, jak už jsem říkal, expedujeme i odpolední objednávky. Taktéž přijímáme telefonické objednávky.

K Dominikovi Formánkovi a jeho činnost bych chtěla závěrem říci ještě jedno – i když se plně věnuje fulfillmentu, zvládá i školit e-shopy. Na jeho školeních jsem již byla a mohu doporučit – jedno se týká prodeje na Heurece, druhé zase e-mailingu.

 

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře
  1. Anastázie Kaslová napsal:

    Jsem zákaznice této firmy již druhým rokem a jsem nad míru spokojená. Doporučuji!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…