Je to již potřetí, co Heureka uspořádala sérii celorepublikových školení. Všichni účastníci, s nimiž jsem měla možnost pohovořit, patřili mezi zástupce e-shopů. Heureka tradičně představila novinky, které proběhly a které chystají. V tomto ohledu by měly zvednout hlavu nejen e-shopy, ale zejména marketingové agentury, které pro ně zajišťují správu inzerce na Heurece.
Celá první část akce Heureka Roadshow byla věnována XML feedu, jeho specifikaci a požadavkům. Odpolední část byla zaměřena na služby Heureky a jejich význam pro inzerující e-shopy. Z obou částí pro vás přináším výsek těch informací, které mi přišly zajímavé či důležité.
I když kategorie elektroniky patří stále mezi top sekce na Heurece, co se týče návštěvnosti, objem růstu její návštěvnosti je malý. Naopak kategorie ostatní, do které patří např. jídlo, nápoje či stavebniny zaznamenala v roce 2014 nejvyšší vývoj objemu návštěvnosti. Za ní pak následuje sekce kosmetiky a zdraví.
Kdo nezkusí, nepozná, co je pro jeho e-shop vhodnější. Určitě bych 100% netvrdila, že PPC režim přinese právě vašemu e-shopu navýšení tržeb. PPC režim přináší navýšení návštěvnosti, protože se pozice inzerátů vašeho e-shopu dostávají před inzeráty e-shopů, které PPC režim nevyužívají.
Oproti předchozím rokům zástupci Heureky více zmínili, jak si prohlédnout XML soubor, který posíláte na Heureku. Jednoduše stačí vzít adresu vašeho XML souboru (můžete ji zkopírovat buď z vašeho e-shopu nebo z rozhraní Heureky) a tu pak otevřít v novém okně v prohlížeči (platí pro XML soubory menšího objemu).
Aby Heureka mohla váš feed akceptovat, musí obsahovat povinné tagy:
Vedle povinných tagů existují tzv. doporučené, které napomáhají např. rychlejšímu zařazení zboží do katalogu (hovoří se o tzv. spárovanosti zboží) či filtrování zboží v katalogu Heureky:
Je to špatná práce s těmito tagy – CATEGORYTEXT, PRODUCT a PRODUCTNAME. A na ně se dále podíváme blíže.
[sociallocker id=5690]Spárované zboží se zobrazuje v detailu produktu (tzv. kartě produktu na Heurece). Než se váš produkt dostane do této karty, prochází procesem párování. A ne vždy se všem vašim produktům podaří to, aby byly spárovány.
Jsou to dva tagy, a to kategorie zboží (CATEGORYTEXT) a pak název zboží (PRODUCTNAME, když jej nepoužíváte, tak pak PRODUCT). Co tam posíláte, to má vliv na úspěšnost spárování (neboli zatřídění).
Je-li shoda v názvu vašeho produktu s názvem v kartě produktu na Heurece, dojde k automatickému spárování.
V tomto případě dojde k automatickému spárování vašeho produktu s produktem na Heurece.
V tomto případě musí produkt projít ručním spárováním přes administrátora!
Není-li shoda v názvu produktu, musí zatřídění provést administrátoři Heureky ručně. A ti se dívají, do jaké kategorie je vaše zboží zařazeno, tedy co posíláte v tagu CATEGORYTEXT, a co uvádíte v názvu zboží (PRODUCTNAME či PRODUCT).
Podle toho, kde skončí nespárovaný produkt, musíte provést úpravy XML feedu. Je-li v sekci Ignorované kategorie, musíte v XML u produktu uvést kategorii dle stromu Heureky. Skončí-li v sekci Neaktivní kategorie, nic s tím neuděláte a musíte čekat, až patřičná sekce bude na Heurece aktivována. Skončí-li v sekci Nespárované produkty, musíte na Heurece najít ten stejný produkt, ovšem již v produktové kartě (tedy zatřídění) a jeho název uvést ve vašem XML feedu v tagu PRODUCTNAME, případně pak v tagu PRODUCT, když nepoužíváte PRODUCTNAME.
TIP: V mnoha případech pomáhá už jen to, když v XML feedu posíláte názvy kategorií dle stromu Heureky.
Samozřejmě musíte myslet i na to, že zboží, které je na Heurece unikátní a nikdo jiný je nenabízí, se zatřiďuje velmi špatně. V mnoha případech zůstává v sekci Nespárované produkty do té doby, než někdo další jej začne nabízet. Z vlastní zkušenosti vím, že i tyto produkty se občas podaří zatřídit, ale vznikají pak osamocené karty, tj. v inzerci je pouze váš e-shop.
Hodnoty tagu PRODUCT musí vždy vycházet z hodnoty tagu PRODUCTNAME.
Používáte-li v XML feedu PRODUCTNAME a PRODUCT a jsou mezi nimi rozdíly, produkt nebude zatříděn!
V tomto případě nedojde ke spárování vašeho produktu s produktem na Heurece, protože hodnota tagu PRODUCT neodpovídá tagu PRODUCTNAME.
V tomto případě dojde ke spárování vašeho produktu s produktem na Heurece, protože hodnota tagu PRODUCT odpovídá tagu PRODUCTNAME.
Kompletní info k tomu, jak správně sestavit název zboží, tj. hodnotu tagu PRODUCTNAME, najdete v nápovědě na Heurece http://sluzby.heureka.cz/napoveda/povinne-nazvy/. Budete-li se touto nápovědou řídit, nestane se pak to, že nové zboží bude zablokováno a nebude se zobrazovat v kategorii. Stačí, abyste opomněli uvést např. název výrobce, a produkt nebude povolen pro zobrazení v kategorii. Tuto informaci mějte na paměti zejména u nově zaváděných produktů, tj. takových, které na Heurece dosud nikdo neinzeroval!
Důvod je prostý – ve výsledcích hledání mají zatříděné produkty přednost před výsledky fulltextu (tedy před výsledky nespárovaných produktů). Takže odpovídá-li vyhledávací dotaz některému spárovanému zboží, zobrazí Heureka odkazy právě do těchto karet a teprve za ně přidá výsledky z fulltextu.
Heureka dosud nepoužívá EAN kódy k párování z toho důvodu, že v nich e-shopy chybují a posílají špatné či duplicitní hodnoty. EAN kódy jsou aktuálně povinné jen pro některé sekce zboží na Heurece – Knihy, Filmy, Hudba, Průvodci, Učebnice. V jiných kategoriích slouží pouze pro administrátory Heuréky jako vodítka při párování.
Pokud uvedete duplicitní EAN a robot, který zpracovává XML feed najde u dvou produktů duplicitní EAN, tak robot všechny EAN kódy zablokuje!
[/sociallocker]
Ti znalejší z vás zajisté vědí, že uvádění informací o zboží v tagu PARAM slouží k filtrování zboží v katalogu Heureky. PARAM nese informaci o parametrech zboží jako je velikost, barva, rozměr či jiný příznak. Do budoucna mají být tagy PARAM v rámci některých sekcí katalogu povinné, přičemž už dnes jsou některé povinné (např. v sekci Oblečení a móda). Informace o tagu PARAM najdete v nápovědě. Zde také najdete link na seznam povinných tagů PARAM v rámci jednotlivých sekcí katalogu Heureky.
Bohužel tato novinka některé e-shopy možná zabolí. Proč? Protože když feed upravují ryze přes rozhraní e-shopu, nemusí mít modul, který jim umožňuje k produktům přidávat další tagy. A pokud ano, často to nejsou hromadné úpravy, takže práce položka po položce vezme spoustu času. Problém lze částečně řešit přes placenou aplikaci Mergado.
Heureka letos spustila nový detail produktu v katalogu. Možná už jste zaznamenali, že hned vedle obrázku se objevuje filtr pro třídění nabídky zboží na základě parametrů. Ty e-shopy, které v XML neuvádí u zboží hodnoty v tagu PARAM, mají smůlu. Pokud uživatel použije filtr, zobrazí se mu nabídky pouze těch e-shopů, které hodnoty v tagu PARAM uvádějí.
Pokud se podíváte na obrázek výše, tak v případě tagu PARAM a jemu přidružených tagů musíte v XML uvádět tyto údaje, aby vaše zboží bylo zařazeno do filtrování v detailu produktu katalogu Heureky:
<PARAM>
<PARAM_NAME>Velikost</PARAM_NAME>
<VAL>M (40-42)</VAL>
</PARAM>
Pozor!!! Tagy PARAM včetně jeho podTagů PARAM_NAME a VAL musíte uvádět vždy s velkým písmenem na začátku! Dále je nutné, aby hodnoty jako je hmotnost či hlučnost měly vedle čísla i jednotku.
Pro mnoho e-shopů bude změna na úrovni XML feedu téměř nemožná. Zejména tam, kde jsou tisíce položek a dochází k jejich pravidelné obměně (tzv. jedná se o sezónní zboží a v nabídce je pár měsíců, pak se vyprodává). Co s tím? Moje doporučení zní – používejte tagy tam, kde považujete zboží za obchodně významné. Ostatní položky neřešte. Nemáte-li možnost hromadných úprav nebo váš systém není natolik automatizovaný, aby tyto tagy vytvářel samostatně se vznikem nové položky na e-shopu, jinou cestu nejspíše nenajdete.
Mimo filtrování v detailu produktu, které je novinkou tohoto roku, se vliv těchto tagů projevuje při filtrování v katalogu Heureky. Což je pro e-shopy velmi významná část. Kdo nemá tagy, nebude do filtru zařazen. Takže nabídka e-shopů, která uživateli po použití filtru vyběhne, se zúží. Další oblastí jsou informace o zboží přímo v detailu produktu.
Heureka pracuje s obrázky, které ji e-shopy posílají. Pokud jí pošlete obrázek, který dosud nemá v databázi, tak si jej uloží. Dojde-li ke změně obrázku na vašem e-shopu, ale URL je stejná, Heureka původně uložený obrázek nepřepíše! Má-li jej přepsat, musíte poslat nový obrázek s novou URL adresou.
Obrázky musí být bez vodoznaků, bez černého pozadí a bez dodatečných informací (např. info, že něco dáváte zdarma).
Úvod se týkal biddingu neboli nastavování cen za proklik. To lze aktuálně řešit buď přímo v administraci Heureky na úrovni kategorií a produktů, nebo můžete informaci posílat přes XML feed na úrovni produktů. Podmínkou je, že máte implementovanou službu Ověřeno zákazníky a e-shop současně tento certifikát získal.
Heureka košík si můžete vyzkoušet na 30 dní zdarma. To znamená, že provize za objednávky uskutečněné přes košík nebudete muset platit. Pro zajímavost uvádím ještě pár čísel ze statistik:
Vedle dalších služeb jako je Měření konverzí, Obchody poblíž, Heureka košík může být pro vás novinkou tzv. ProductADS. Ten je přístupný pouze těm e-shopům, které obsluhují Koutek značky, tzn. mají možnost editovat informace o zboží konkrétní značky. Prostřednictvím ProductADS pak lze zboží dostat pomocí nabídky ceny za proklik mezi TOP produkty v dané kategorii zboží katalogu Heureky. Tato strategie se hodí např. pro novinky na trhu.
Některé informace jsem tu neuváděla, protože je najdete ve starších verzích článků o Heurece Roadshow z roku 2014 a 2013. I dnes je plno informací z té doby stále platných. Pro aktuální informace o dění na Heuréce sledujte její blog a pro více informací o zbožových srovnávačích využijte blog Mergada.
Díky Petro za hezké shrnutí.
Mám otázku k odstavci „Stále váháte, jestli FREE nebo PPC režim Heureky?“ – Je jasné, že biddování zvýší počet návštěv až několikánásobně. Jak se ti to ale v konkrétním případě projevilo na objednávkách a na PNO?
Honzo, odpověď zní – jak který segment. Proto v článku zmiňuji, že dochází k nárůstu návštěvnosti, ale už nepíši, že i objednávek, protože to není ve všech případech 100% pravda. Např. u jednoho e-shopu (srovnání 1 měsíce placeného a 1 neplaceného) došlo k nárůstu o 100% na tržbách, PNO činilo v období placeného režimu něco málo přes 4% (vycházím-li z údajů Google Analytics o transakcích). U dalšího případu zase to byl opak, žádná objednávka, pouze náklady na prokliky, ani vliv na asistované konverze. Jedná se v obou případech o menší e-shopy s obratem v řádů statisíců za měsíc.