Do rukou, respektive na obrazovku monitoru, se mi dostal eBook s názvem Marketingový plán pro malé firmy od Daniela Nytry. Již samotný název mě zaujal. Z mých zkušeností plyne, že firmy (majitelé e-shopů) řeší marketing nesystematicky a hlavně zapomínají vyhodnocovat jeho efektivitu. Nesystematicky znamená, že začínají spíše od středu, nežli od základu. Daniel na to jde od základu, tedy ze strany, odkud by měly firmy začínat.
Daniela si můžete spojit s portálem www.zapakatel.cz. Stál totiž u jeho zrodu a nějaký čas se mu věnoval naplno. Informace o jeho činnostech se dozvíte na jeho osobním webu www.danielnytra.cz. Věnuje se marketingu, má zkušenosti jak s malými, tak velkými subjekty. Přehled jeho aktivit najdete zde.
Ebook Marketingový plán pro malé firmy je pojat více jako pracovní sešit se stručným vysvětlením probíraného tématu. Zkrátka se vžijete do tématu a pak plníte úkoly. Tyto přístupy u jakéhokoliv ebooku velmi oceňuji. Číst umíme snad všichni, ale bez vlastní aktivní práce jsou nám informace z jakékoliv publikace k ničemu. Proto si cením Danielovy formy zpracování, která nás vybízí k aktivní účasti. Ebook si navíc můžete vytisknout, je ve formátu PDF. Pouze počítejte s tím, že barevný tisk dostane lehce zabrat, pokud netisknete tyto materiály ryze v šedých odstínech.
Daniel na úvodu ebooku zdůrazňuje, že obsah je určen pro malé firmy. Po detailním přečtení obsahu mi koncepčně zapadá ani ne tak na malé firmy, jako spíše na začínající firmy. Proč? Protože i malá firma může být velmi úspěšná v prodeji (marketingu) a generovat ročně obrat v řádu desítek miliónů. Na druhou stranu musím podotknout, že jsem se nikdy nesetkala s tím, jak definovat malou/střední/velkou firmu, natož třeba e-shop. Je rozhodující velikostí obratu či zisku? Z mého pohledu určitě ne.
Obsah na úvodu mohl být vygenerován minimálně včetně čísel stránek (kvůli práci s případnou tištěnou verzí). Pokud by dokument měl členění na podtémata, mohl být obsah na úvodu strukturovanější a pro mnohé čtenáře zajisté přehlednější (minimálně pro mě). Tento nedotažený prvek samozřejmě neubírá nic na vlastní informační hodnotě textu.
Publikace je doplněna externími odkazy. Některé vedou přímo na blog Daniela Nytry, některé mimo něj. Snaží se tak téma trochu více rozvíjet a některé pojmy vysvětlit mimo vlastní text.
Osobně nemám moc ráda vyplňování jakékoliv SWOT analýzy, leč jsem si vědoma jejího přínosu. Daniel ji ovšem pojal dostatečně jednoduše, že můj dosavadní odpor tak trochu rozpustil a inspiroval mě k tomu, abych ji v jím prezentované zjednodušené podobě využívala také. SWOT analýzu rozebírá na konkrétních příkladech, což může čtenářům výrazně pomoci při hledání vlastních slabých/silných stránek, příležitostí a hrozeb.
Daniel věnuje část ebooku segmentaci zákazníků. Oceňuji, že zdůrazňuje rozdíl mezi zákazníkem a návštěvníkem (webu či e-shopu). Předkládá tabulku se vzorovými příklady konkrétních skupin zákazníků. Tento prvek dobře plní účel ebooku – kdo čte ebook a myslí to s marketingem vážně, si prostě musí umět vydefinovat ve zjednodušené podobě okruh svých zákazníků.
Moc jsem nepochopila, jak vyvodit, kolik takových zákazníkům mám a jaký mají podíl na tržbách. Pokud začínám podnikat, jsou pro mě tato čísla spíše tipováním. Pokud už podnikám a jsem malá firma, mohu snáze odvodit, jaká tato čísla jsou. Ebook mohl být doplněn stručnými informacemi, jak konkrétně tato čísla zjišťovat právě u malých firem. Větší firmy využívají vlastní CRM, kde tyto informace ukládají, ovšem menší firmy s nějakou formou pokročilejší evidence zákazníků nepočítají, tudíž mají potíže zjistit relevantní údaje.
Oceňuji, že před stanovením marketingových cílů a strategií musí vždy předcházet segmentace zákazníků. Právě v této části si totiž naplno uvědomíte, co chcete dělat, jak to chcete dělat a s jakým cílem. Určitě bych tabulku, která pro to slouží, rozšířila i o sloupec, kde si poznačím orientační termíny a lidi, kteří mají s daným úkolem jakoukoliv souvislost. Dá se říci, že v tomto směru vás tabulka nabádá k prvkům projektového řízení.
Daniel popisuje velmi stručně možnosti propagace v on-line marketingu. Tento výčet určitě ocení ti z vás, kteří nemají stále jasno v tom, co vám internet nabízí. U začínajících (potažmo malých) firem mi přijde vhodnější, když svoje marketingové aktivity zaměří zpočátku na 1-2 možnosti propagace na internetu a postupně přidávají v čase další. Daniel tuto myšlenku přímo nezmiňuje (možná se s ní jako já neztotožňuje). Soudím tak podle ryzího výčtu a definování marketingového komunikačního mixu na internetu.
Moje zkušenosti jsou takové, že firmám chybí jednak kapitál na reklamu a jednak schopní lidi (zaměstnanci), kteří by se jí více věnovali a doslova „táhli za jeden provaz“. Malé a začínající firmy samozřejmě potřebují vědět, jaké mají možnosti na internetu v rámci propagace, což Daniel zmiňuje. Ovšem už neví, jestli zkusit všechno, co Daniel zmiňuje, nebo jestli se zaměřit zpočátku třeba jen na dvě formy propagace.
I přes drobné nedostatky, jsem si tento ebook prostě musela vytisknout, vyvázat a založit si jej ke svým materiálům, k nimž se pravidelně vracím. Swot analýza, tabulka pro marketingový mix a tabulka strategií a cílů – to by si měly firmy povinně vyvěsit ve svých kancelářích a vždy se k tomu vracet.
Zaujala-li vás moje recenze a máte zájem o ebook, stáhněte si jej zdarma zde.
Podrobně Daniel témata ebooku rozebírá ve svém komplexním kurzu s názvem Dlouhodobý marketing polopatě = krok po kroku.