Na začátku srpna jsem se sešla s Davidem Lörinczem v Ostravě. Tématem našeho rozhovoru byla práce kolem Facebooku a jeho významu pro e-shopy. Pokud i vy máte e-shop a uvažujete, zdali využít Facebook reklamu, tak tento článek je to, co potřebujete vědět ještě dřív, než reklamu spustíte nebo si na ni někoho najmete.
Rozdělil bych ji do několika oblastí. V první řadě se věnuji školením, a to ať již veřejným, firemním anebo individuálním. Učím zájemce, jak pracovat s Facebookem tak, aby jim vydělával peníze. Dále klientům spravuji reklamní účty na Facebooku. Starám se tedy o vytváření kampaní, optimalizaci a vyhodnocování.
Několik let jsem pracoval jako manažer v internetových obchodech Mironet.cz a Mall.cz. Pak jsem působil v marketingu u cestovní agentury New Travel.cz. V průběhu těchto let jsem se postupně naučil, jak reagují lidé na různá marketingová sdělení, jaké služby mají rádi a jak to celé funguje. K tomu mi pomáhá samozřejmě také neustálé studium publikací o marketingu a chování lidí.
Facebook je třeba chápat jako médium pro efektivní komunikaci s lidmi a to v různých fázích prodeje. Ať již pro akvizici, remarketing nebo retenci. Velkou výhodou jsou jeho unikátní možnosti cílení. Žádné jiné médium vám neumožní takto přesné cílení ať již na základě demografie, vlastních kontaktů, návštěvníků vašich stránek nebo zákazníků konkurence. Využít jej můžou také v rámci zákaznické podpory, představení nových výrobků, služeb anebo získávání hodnotných názorů od zákazníků.
Chybou už je vlastně samotné označení „správa Facebooku“. Technické znalosti jsou samozřejmě nutnou součástí, avšak mnohem důležitější je produkt, obsah sdělení a tón komunikace k jednotlivým lidem. V rámci akvizice se podnikatelé většinou pouze snaží lidi informovat o produktech, které prodávají a maximálně na ně dát slevu. Slevy dělají všichni. Nejsou ničím výjimečné, jejich účinnost je dnes již velmi malá a při přesvědčování zákazníka nehraje velkou roli. Pokud máte navíc svůj byznys založen na slevách, pak již většinou nezbývají finance právě na péči o zákazníky a marketingové aktivity.
Většinou podnikatelé nedokáží odpovědět na tyto základní otázky:
Často také vidím, že nepracují s reklamou, a to i když mají třeba 10 tisíc fanoušků, kteří jejich obsah chtějí vidět. Prostě jim jej nedávají s výmluvou na Facebook. Vymlouvat se na organický dosah je samozřejmě alibismus. Pokud nechtějí obsah doručovat všem, pak je to jen jejich chyba. Je velký rozdíl, když odkaz na váš článek uvidí 2000 lidí nebo 50 000 lidí.
Seznámím se s produkty, službami a cílovými skupinami. Poté navrhnu obsahové linky, tedy jaký druh obsahu vytvářet a také komu jej doručovat tak, aby se plnily nastavené cíle e-shopu. Prodeje jsou jen jedním z cílů. Může se jednat o uzavřené krátké kampaně nebo dlouhodobou kontinuální činnost. Jedná se často o mix fotografií, infografik, speciálních akcí, článků, kvízů, soutěží apod. Obsah vytváří na základě analýzy buď klient sám, nebo zajistím také výrobu. Určíme také rozpočty pro reklamní účet, navrhneme akční plán na následující týden či měsíc dopředu.
Zajímají mě hlavně jeho cíle. Často chtějí získávat relevantní návštěvnost, podporovat distribuci článků z magazínu nebo získávat emaily. Pokud jejich jediným cílem je rostoucí počet fanoušků, snažím se je přesvědčit, že metriky jako míra zapojení a počet fanoušků nejsou cíle, ale prostředky. Pokud nenajdeme společnou řeč, ve spolupráci nepokračuji a věnuji se jiným klientům.
Dílčí výsledky můžou být vidět prakticky již u prvního příspěvku. Každý hodnotný obsah může zvyšovat přesvědčení zákazníka pro nákup a také budovat silnější pozici e-shopu v daném oboru. Čím více značce důvěřuji, tím více jsou samozřejmě lidí ochotni komunikovat a nakupovat.
Zpravidla se jedná o reporty týkající se právě plnění cílů, tedy počet návštěvníků a konverzí na webových stránkách. Důležitou metrikou v rámci vyhodnocování obsahu je také míra zapojení uživatelů. Od toho se také i v průběhu spolupráce odvíjí úpravy obsahových linek a neustálé zlepšování.
Usnadnění v byznyse neexistuje. Je to dřina. Pro obsah využíváme často placených fotografií z fotobanky bigstockphoto.com, které jsou následně upravovány na základě jednotného konceptu společnosti. Vyhodnocování provádím ručně pomocí Google Analytics a exportů statistik stránky nebo reklamních reportů.
Nedívejte se na počet fanoušků, ale na vaše „byznys metriky“. Rozšiřujete povědomí o svém e-shopu? Získáváte nové emaily a máte zmáknutý email marketing? Na jaké stránky posíláte lidi, kteří o vás pravděpodobně nikdy neslyšeli? A jaké sdělení posíláte těmto novým návštěvníkům potom v rámci remarketingu? Naučit se všechny možnosti využití Facebooku je bez dlouhodobého studia nemožné. Zkratkou může být mé školení: www.socialnisite.cz/skoleni
Aktuální ucelené informace v českém jazyce prakticky neexistují. Doporučuji snad jen sledovat můj blog, kde se sem tam něco objeví. Pokud ovládáte angličtinu, pak doporučuji sledovat například tyto blogy: www.jonloomer.com, www.socialmediaexaminer.com.
Facebook je výborný nástroj na propagáciu, problém je ale v tom že veľa ľudí si myslí že propagovať niečo cez FB je veľmi jednoduché ale ono to také nie je a preto sú potrebný ľudia ako je David Lörincz. Ja osobne mám skusenosti so zopár e-shopmi, ktroré sa snažili svoje produkty presadiť na facebooku ale odozva bola minimálna, kedže zvyčajne si majitelia týchto e-shopov snažili spraviť všetko sami.