Erotické pomůcky jsou k dostání vedle kamenných prodejen i na e-shopech. V katalogu Firmy.cz na slovo sexshop vyskočilo 289 záznamů v rámci celé ČR. Tedy nějakých 300 e-shopů, které nabízí erotické pomůcky. S Vojtou Slámou, zástupcem této branže, jsem si pohovořila o tom, jaké to je provozovat e-shop s erotickými pomůckami.
Tvorbě webů se věnuji od svých 18 let. Kromě jednoduchých stránek klienti často chtěli i e-shop, takže jsem začal vyvíjet vlastní e-shopové řešení. Zkoušel jsem i affiliate, tehdy jako affil partner. Prodával jsem různé věci, ale už tehdy jsem věděl, že sex bude to, co vždy pofrčí a co lidi budou vyhledávat. Po pár letech bylo mé řešení pro e-shopy už dostatečně funkční a prověřené. Spustit vlastní shop s erotickými pomůckami byla jasná volba. Donutily mě k tomu i vztahy s affil programem, nebyly totiž ideální.
Pro oblast erotiky jsem se rozhodi i kvůli kvalitě konkurenčních obchodů. Jejich počet byl sice velký, opravdu kvalitních obchodů však bylo minimum. Chtěl jsem vytvořit něco vlastního, pěkného a profesionálního. V roce 2012 jsem koupil eshop www.sexshop-sex.cz. Také jsem měl už spuštěný vlastní, název domény tehdy vymyslel můj brácha – www.sexshopp.cz.
No jako každý jiný shop jsem řešil místo – kde uskladnit zboží. Zezačátku museli lidi na osobní odběry zboží chodit k nám do paneláku. Někdy to bylo opravdu na budku, zejména pak Vánoce 2012 byly šílené. Přišly třeba tři slečny a hned na chodbě začaly nafukovat nafukovací pannu. Sousedé chodili okolo a kroutili hlavou. No a když přišla na návštěvu rodina, byl to také zvláštní pocit. Sedíte u kávy, povídáte si a kolem vás je plno vibrátorů, pout a bičíků.
Určitě, zrovna loni těsně před stěhováním. V roce 2013 jsem se rozhodl všechno to zboží z paneláku přestěhovat do těchto prostor, kde se aktuálně nacházíme. Bylo to časově náročné, protože objednávek bylo už celkem hodně a také jsem začínal vlastní affil partnerský program. Tehdy jsem si říkal, jestli mi ty nervy za to stojí. Nicméně jsem setrval.
Celkem nás tu je pět. Dva se starají o expedici a zákazníky. Michal Ševčík programuje, copywriterka se stará o texty a marketing. Já to všechno řídím, udávám směr vývoje a pomůžu tam, kde je potřeba. Zejména pak s programováním, protože jsem původně programátor a e-shop běží na technickém řešení, které jsem navrhnul a vyvíjel.
Určitě. Vánoce jsou plné hojnosti a pak také dny, kdy je venku špatné počasí. Vliv počasí je znát opravdu výrazně. Co se týče množství objednávek v průběhu týdne, nejlepší konverzní období je z neděle na pondělí. Přes víkend si lidi konečně užívají. Mají čas na sebe a zjistí, že další víkend by chtěli ještě nějaké zpestření. Nebo se jim naopak víkend moc nepovedl a tak si koupí něco pro sebe.
Na PPL si nemohu stěžovat, mají fungující systém. Nabízíme i kurýra po Brně, spolupráce s nimi je také super. U České pošty mám občas problémy s jejich systémem pro zadávání objednávek. Dost často padá nebo se dlouho načítá.
Drtivou většinu reklamací vyřídíme do druhého dne od přijetí. Většinou se jedná o vady materiálu či nějakou poruchu. Jednou jsme tu měli velmi zajímavou reklamaci. Dostali jsme od paní dvoustránkový dopis s detailním popisem, jak vibrátor používala. Ale protože to nebylo pro ni tak vzrušující „jako s živým“, tak nám jej reklamovala. Nesplnil její očekávání.
Pokud zákazník natrhne originální hygienický obal, tak mu toto odstoupení nemůžeme uznat. Je to podobné, jako když si koupíš DVD a vyjmeš jej z originálního obalu. Na to se odstoupení bez uvedení důvodu nevztahuje. Také nelze odstupovat od nákupu latexového prádla, pokud už je natřené silikonem nebo nastříkané leskem.
Ne, marketing řešíme interně. Kdysi jsem žádal o zlepšení konverzního poměru košíku, to ale nedopadlo dobře. Výsledky neodpovídaly mému zadání. Očekával jsem konkrétní návrhy, jak košík předělat, místo toho jsem dostal obecné formulace.
K propagaci využíváme srovnávače zboží a také tvoříme vlastní obsah. PPC neděláme, na obecné fráze jsou příliš drahé. Produktová PPC kampaň by asi byla zisková, ale stejně myslím, že jsou přínosnější formy propagace. Publikujeme informačně hutné články o erotice a sexu, např. na www.vibrátory.net. Některé z nich jsou na českém internetu poměrně unikátní. Jeden článek jsme věnovali tematice sexu mezi lidmi upoutanými na vozíku a tomu, jaké pomůcky používat. Tenkrát se nám ozvalo i jedno sdružení věnující se těmto lidem a chtělo s námi navázat spolupráci. Když vytváříme zajímavý obsah, lidi si ho rádi najdou a nasdílí.
Kromě publikace obsahu děláme e-mail marketing, opět ve vlastní režii. Dříve jsme posílali cca 1x za měsíc čistě obchodní nabídku. Nyní posíláme 1x týdně a témata různě střídáme. Sice klesl počet objednávek na jednu rozesílku, ovšem díky větší četnosti těchto e-mailů jich máme v konečném důsledku více a tím pádem i větší obrat.
Lidé se v posledních letech hojně přesunuli z prodejen na internet. Návštěvníků e-shopů přibylo i díky tomu, že spousta lidí by do kamenného sexshopu nešla, ale díky internetu mají možnost nakupovat diskrétně. Z konkrétních produktů se do popředí zájmu přesouvají designové vibrátory ze silikonu a materiálů připomínajících lidskou kůži. Na dotek je pocitová podobnost s pánským přirozením někdy až šokující.
V následujících měsících a letech myslím půjde do popředí oblast virtuálního sexu a pomůcek ovládaných telefonem či počítačem. Už nyní jsou na trhu první produkty pro cybersex a různé erotické gadgety napojitelné na internet. Poptávka po tomto zboží narůstá.
Pokud bych měl ten vlastní systém pro e-shop, tak ano. Kdybych jej neměl, tak bych e-shop asi znovu neotevíral. Mám rád nad věcmi kontrolu, což bych v případě externího řešení od jiné firmy nikdy neměl.
Pro některé může být téma erotických pomůcek hodně kontroverzní. O Vojtovi se to říci nedá, protože se na to dívá jako prodejce. A to je potřeba. Bez toho ty erotické pomůcky prostě prodávat nejde.
Pěkný článek, zdravím pana Slámu. :-)
„Pocítil jsi někdy moment, že už to chceš všechno zabalit?“
Pan Sláma přeci řekl, že na expedici má lidi, ne? :-)