Pokud patříte mezi e-shopy, které odmítají investovat tisíce či desetitisíce měsíčně do služeb marketingové agentury, ale chcete zkusit něco samostatně, jděte do videomarketingu. V tomto rozhovoru jsem si promluvila se spolumajitelem e-shopu www.akusticka-pena.cz, Jirkou Stiborem, který se rád věnuje videomarketingu v podnikání.
Kdysi, ještě tehdy na gymplu, jsem začínal jako designer webů, potom na vysoké škole jsme započali budovat společný online business s akustickou pěnu (vybudovaný primárně díky SEO). Postupem času jsem se díky tomu dostal i k videopublishingu a videomarketingu. Ten je nedílnou součástí moderního a funkčního online marketingu nejen pro e-shopy. Baví mě na něm i to, že dokáže spojit video a optimalizaci pro vyhledávače v jedno…
Videomarketingu v praxi jako takovému se věnuji více jak 1,5 roku a napsal jsem o něm praktický 96ti stránkový ebook „Jak dělat videomarketing na YouTube„.
Je to jedna z možností propagace na internetu, a to prostřednictvím videa. Jednoduché, že? :-) Důležité je, aby toto video dávalo zákazníkům tam venku nějakou hodnotu. Osobně považuji tuto formu propagace jako výborný prostor pro malé e-shopy – stačí ti v dnešní době iPhone a můžeš dělat videomarketing…
Vím ale, že lidé se točit videa tak trošku pořád bojí – ale často nevědí, že pro úspěšný videomarketing (třeba malého eshopu) ti stačí poskládat pár autentických fotek, přidat textový obsah, hudbu. To vše zkompilovat a můžeš vyrazit do vod videomarketingu.
Využít se k tomu dá dostupný Youtube editor nebo třeba Animoto. Já osobně na Animoto nedám dopustit – je to super jednoduché a v poměru cena/výkon úžasné. Doporučuji vyzkoušet.
V Animoto toto zvládnete za pár minut a pár dolarů.
No a taky tady máme YouTube video editor, který je zdarma a přímo v YouTube.
V prvé řadě si e-shop musí uvědomit, kdo je člověk na druhé straně, pro koho to točí a co mu to vůbec přinese. Bez znalosti odpovědi to půjde hůře, ale nezasekejte se v přílišné analýze a jděte do AKCE!
E-shopy se mohou zaměřit ze začátku na produktová videa. Obdobně to řeším i já s mým společníkem na našem e-shopu akustickapena.cz. Točíme produktová videa, návody na instalaci, řezání, použití zakoupeného materiálu apod.
Buďte autentičtí a vždy přemýšlejte nad hodnotou, kterou budete dávat divákovi na druhé straně.
Instruktážní videa se vždy hodí. Pomáhají zákazníkům.
Je super pracovat s komunitou, kterou už máte vytvořenou. K tomu se hodí zejména newslettery a sociální sítě. Pošlete v mailu lidem informaci, že máte nové video, které jim pomůže vyřešit jejich problém. To samé můžete udělat i na FaceBooku nebo rovnou na webu např. v novinkách nebo na nejnavštěvovanějších stránkách (samozřejmě, pokud jsou relevantní tématu).
Další možností je PPC reklama na Youtube (videoreklama) a samozřejmě tzv. „videoseo“. O videoseo – jako dlouhodobé strategii pro videomarketing – se podrobně rozepisuji ve svém ebooku.
Např. v případě propagace přes Youtube je nejčastější chybou relevance mezi klíčovými slovy a publikovaným videem. Název videa postrádá klíčová slova a jmenuje se třeba „Video 1.mpg“ nebo něco podobně „chytrého“ :-) Vídám tuto chybu z nevědomosti celkem často.
S tím se pojí též absence kvalitního popisu pod videem, kde taktéž chybí klíčová slova. Další chybou, opět v případě Youtube, je to, že inzerenti zapomínají vložit do popisku prolink na podstránky e-shopu.
Je to jednoduché. K tomu stačí mít u Googlu účet. Vhodné je, když to je propojené s Gmail schránkou. Pak používáte stejné přihlašovací údaje jak k účtu Youtube, tak k Gmail schránce. Po přihlášení do Youtube účtu si vytvoříte Youtube kanál, nahrajete si grafiku, logo, doplníte odkazy na svoje sociální sítě. Youtube taktéž umožňuje, abyste měli hezkou URL adresu svého kanálu – což je fajn pro SEO, zase bodíky navíc – a to se počítá, že ano?
Ještě než vytvoříte jakékoliv video, je důležité si provést analýzu klíčových slov. Na základě ní si vyberte ta slova, která chcete přes videa posilovat (popř. vyčtěte si je z Google Analytics).
Mám tady jeden tip:
Po natočení videa a jeho vložení na YouTube si jej nastavte tak, aby nebylo okamžitě veřejné. Je třeba věnovat trochu času jeho úpravám. Youtube totiž indexuje nově vložená videa extrémně rychle. Byla by škoda mít zaindexováno už něco, na čem ještě pracujete.
Jakmile máte tedy video vložené, určitě u něj vyplňte název a popisek. Zejména v popisku nezapomeňte uvést odkaz na e-shop. Dále pak vložte relevantní tagy. Při používání klíčových slov je samozřejmě dobré používat jeho různé obměny. Dbejte na to, aby to nebylo vyloženě spamování, ale přirozený text. Když si všechno znovu zkontrolujete, tak video zveřejněte a do několika minut ho uvidíte na YouTube ve výsledcích vyhledávání. Rychlost, že?
Vysoký počet zhlédnutí samozřejmě působí důvěryhodněji než nízký počet zhlédnutí – na první dojem :-)
To se odvíjí hlavně od kvality vloženého obsahu. Často mnohem více konvertuje obsah, který je kontroverzní. U e-shopu to bude samozřejmě závislé na publiku. Vysoké zhlédnutí můžete také dosáhnout využitím Video PPC. Já je občas sem tam spustím.
Video s virálním obsahem není nikdy na škodu.
Aktuálně jediný, který mě napadá a dělá to schopně a začal tuto strategii používat několik let zpět, je www.ruzovyslon.cz. V dnešní době mají přes 700 videí (síla!) a díky tomu šli hodně businessově dopředu. Pro mnohé kontroverzní téma – ale je to za mě marketingově zvládnuté na jedničku. Kdyby nebylo, tak ho jako příklad neuvedu, protože bych si ho nepamatoval.
Aneb jak vybírat vibrátory.
Určitě v e-booku, který jsem psal na základě mých praktických zkušeností a bádání. Je to poměrně málo využívaná forma propagace na internetu např. pro eshopy a v mém ebooku popisuji vše krok za krokem, jak na to. Když jsem ho psal, měl jsem na paměti malé podnikatele a živnostníky, kterým by tyto praktické a krok za krokem prezentované informace pomohly – jako by pomohly mě cca 2 roky zpět.
Co se týče dalších informací – sleduji hlavně zahraničí, tam je o marketing na YouTube obrovský zájem. Podnikatelé si uvědomují, že je to druhý největší vyhledávač světa, kam se denně nahrají obrovská kvanta videí – tak proč toho nevyužít pro svůj prospěch a business? Bohužel v ČR to zatím moc nevidím.
V zahraničí určitě stojí za to ReelSeo, který také mají svůj kanál na Youtube.
Sama jsem si odzkoušela natočit několik videí pro svůj e-shop Palelo už více jak před rokem, také jsem si zkusila Youtube editor pro jedno video složené z fotek na Palelo. Díky tomuto rozhovoru a ebooku od Jirky jsem objevila další možnosti Youtube a v blízké době se jim budu určitě věnovat. Jak se říká, konkurence nespí a je potřeba být o krok napřed. Vzhůru do AKCE!
Práci s videi v rámci e-shopu se věnujeme třeba i my.. Můžete mrknout.. http://www.x-hokej.cz/hokejova-branka-winnwell-pro-form-72-s-postrannimi-sitemi-p6636/ nebo např. http://www.x-hokej.cz/deska-shooting-pad-extreme-300-x-150-cm-p4217/. Videa fungují výborně.