Nebaví tě nakupovat trenky, ponožky nebo holení? Přesně tohle najdete na vstupní stránce e-shopu Chlapskazasilka.cz. Jak tento e-shop vznikl, kdo za ním stojí a jak se mu daří? O tom všem jsem si byla popovídat za Tomášem a Martinem, provozovateli zmiňovaného e-shopu.
E-shop jsme spustili v dubnu 2012, takže to už budou téměř dva roky. Na sortiment, který prodáváme, nás přivedly situace z pánských šaten. Chodíme hodně sportovat a chlapi vůbec neřeší, v jakém stavu mají nátělníky, trenky, ponožky apod. Prostě jsou mnohdy otrhaní a přenechávají ošacení na ženách. Tak jsme si tehdy řekli, co kdybychom se pustili do e-shopu se zaměřením na pánské prádlo? Prostě taková speciálka. Proto jsme zvolili i název www.chlapskazasilka.cz.
Hodně nám pomohl JIC v Brně, zde jsme vlastně začínali jako start-up. Navštívili jsme tehdy seminář Jak založit firmu a zde prezentovali náš projekt. Projekt se zalíbil, a tak jsme se následně po výběrovém řízení dostali do programu Starcube. Musím říct, že díky novým kontaktům, zázemí a tamějším lektorům jsme se hodně posunuli.
Také nám v počátcích pomohla propagace přes Idnes.cz. Udělali s námi několik rozhovorů, ty pak publikovali. A z těchto zdrojů jsme měli návštěvnosti i objednávky.
Měli jsme a stále máme – technické řešení e-shopu. Máme ho postavený na Prestashopu a sehnat dlouhodobou spolupráci je problém. Několikrát jsme změnili dodavatele. Prvním dodavatelem byla firma Cuptech, ale ta už dnes neexistuje. Pak jsme měli i studenta, ale ten to nezvládal. Vždy jsme si navrhli, jak by měl e-shop vypadat, co by měl umět, no a prostě to byl oříšek v realizaci.
V základu jsme to my dva. Nově tu máme na výpomoc brigádníka, který balí balíky. Sem tam využijeme nějakého externistu na marketing.
V aktuální době řešíme napojení na ekonomický software Pohodu. Potřebujeme to pro naši účetní, aby se jí lépe zpracovávalo účetnictví a účetní uzávěrky. Sklady jako takové vedeme v Excelu. Produktů máme kolem 60, tak to stačí. Navíc Excel umí velmi dobré statistiky, které když jsem chtěl po programátorovi, tak je stejně neuměl v Prestashopu udělat.
Ze začátku to byly více pánové. V tuto chvíli to je vyrovnané, zejména v období Vánoc. Dámy nakupují pro své protějšky vánoční dárky. Prostě bez fusaklí a trenek nejsou Vánoce. Také hodně využívají služby přání. Mohou nám zadat text, který chtějí na přání uvést, a my jej doplníme a následně vložíme do balíku ke zboží. Občas to jsou zajímavé vzkazy :-).
Také ji pociťujeme. Vánoce jsou nejvíce prodejní. Období těsně po Vánocích až do února je nejslabším obdobím v roce. Lidi mají zásoby z Vánoc a nepotřebují nakupovat další ponožky či trenky. Po překlenutí prvních dvou měsíců v roce začíná prodej narůstat.
U nás vede jednoznačně Česká pošta. Dále také používáme PPL. Problémy máme sem tam s poškozenými balíky. Třeba na Vánoce dojede svoz ČP a pomáháme pracovníkovi odnosit balíky do auta. Když vidím, jak to tam dává, tak se nedivím, že jsou balíky tu a tam poškozené. Od nás odchází balíčky krásné, k zákazníkovi dojdou sem tam pomačkané. A to mě mrzí, protože to pak vypadá, že jsme balík poškodili my.
Na PPC máme freelancera, služeb agentury nevyužíváme. Sem tam zajdeme na nějakou konzultaci. Investujeme do zbožových vyhledávačů, děláme SEO a také sociální sítě. Sociální sítě nejsou moc dobrý prodejní kanál. Navíc berou hodně času, pokud mají vypadat k světu. Lidi se tam chtějí bavit. Na sociálních sítích se nám ovšem osvědčila placená reklama, zejména ta zaměřená čistě na produkty. Z ní jsou konverze.
E-mailing si řešíme sami. Používáme Malchimp. Je to dobrý nástroj, umí hodně funkcí. Ale je mi jasné, že v tomto směru máme hodně rezervy. Osobně považujeme e-mailing za hodně výkonný nástroj s minimálními náklady. Když už v e-mailingu informujeme o nějaké nákupní akci, tak to rovnou vkládáme i na Facebook.
Pokud u nás někdo nakoupí, má možnost využít připomínacích e-mailů. Ten zákazník obdrží po třech měsících a připomíná mu, že je na čase obnovit šatník se spodním prádlem. Samozřejmě pokud někdo nakoupí třeba za 3 000 Kč, tak po třech měsících nepotřebuje znovu nakupovat. Všeobecně se nám zákazníci vrací, někteří po pár měsících, někteří po roce. Zboží, které prodáváme, je totiž kvalitní a vydrží. I to byla jedna z prvních podmínek, když jsme e-shop spouštěli – nabídnout kvalitní zboží.
Samozřejmě, stane se, že někdo nepřevezme balík zaslaný na dobírku. Ale toho je tak málo, maximálně 1% až 2% ze všech balíků. Více se nám stává, že lidi chtějí zboží vyměnit, protože jim je malé nebo jim prostě nesedí. V těchto ohledech jim vyhovujeme, i když už uplynula lhůta 14 dnů. Na druhou stranu, např. reklamace vůbec neřešíme. Nestalo se nám, že by někdo reklamoval po půl roce zboží.
Závěrem bych ráda podotkla, že i když e-shop nemá kamennou prodejnu, zákazníci si mohou vyzvednout objednané zboží na výdejním místě přímo od provozovatelů. Mají možnost si zde prohlédnout i celý prodejní sortiment, protože toto výdejní místo je současně i skladem. A také pohovořit s Martinem a Tomášem.