E-mail marketing je zajímavým a hojně využívaným způsobem oslovování potenciálních zákazníků. A to kvůli jednoduchosti, ceně a spolehlivosti. Ačkoli e-mail sám o sobě spolehlivý je, rozesílají ho přeci jen lidé, kteří chybují. Jaké chyby nejčastěji dělají?
Každému z nás chodí e-maily, do jejichž odběru jsme se nikdy nepřihlásili. Posílat nevyžádané e-maily ale není legrace a mohli bychom na to doplatit. Česká legislativa vyžaduje, aby e-maily byly posílány pouze těm lidem, kteří k zasílání obchodních sdělení dali svůj výslovný a jednoznačný souhlas.
Na vašem webu si tedy v nejlepším případě musí zájemce zatrhnout políčko, že souhlasí s příjmem obchodních sdělení (v rámci registrace, v rámci objednávky). Toto políčko by rozhodně nemělo být předzaškrtnuté. Vyžadujte tedy výslovný souhlas a zcela jistě si nikde nekupujte cizí databáze. Tito lidé u vás nenakoupí a ještě vám bude hrozit postih.
U nástrojů na pokročilejší rozesílku e-mailů platíte za větší objem rozesílky nějaký poplatek, proto dbejte na to, aby adresy příjemců byly funkční, abyste neplatili zbytečně. Vyhodnocujte po každé rozesílce, které e-maily nedorazily, a mrtvé kontakty z databáze vymažte. Buďto jsou jejich schránky přeplněné, nebo tyto e-mailové adresy vůbec neexistují.
To jestli e-mail někdo otevře, závisí na několika věcech. Zaprvé rozhoduje to, jak dotyčného v danou chvíli váš e-mail zajímá, a zadruhé jak dobře máte napsaný předmět e-mailu a z jaké adresy ho posíláte. Zcela nevhodné jsou adresy typu prodej@eshop.cz, protože tím už jste zákazníkovi dali najevo, že ho chcete oblbnout a vytřískat z něj peníze. Titulek, který lidi spolehlivě odradí je například “Super akce, pouze dnes!“ a podobná fádní hesla bez bližšího významu.
Jak psát správně předmět e-mailu? Pište ho stručný, poutavý a především tak, aby člověka motivoval k otevření e-mailu. Nevytahujte všechny trumfy hned, jen nakousněte, co mu v tom e-mailu chcete představit a zbytek dořekněte uvnitř. Nepoužívejte slova typu výprodej, akce a podobně – lidé na ně slyší čím dál méně.
Pokud si nejste jisti, jak bude váš e-mail vypadat, nechte si ho poslat na několik vašich adres, kde si jeho podobu otestujte. Otevřete si je na různých počítačích a v různých prohlížečích. Může se stát, že nebudou viditelné hned, ale bude zapotřebí kliknout na pole Zobrazit v e-mailu všechny obrázky a potom se e-mail teprve správně zobrazí. Potíž je v tom, že vám na ně klikne minimální procento lidí. Snažte se proto e-maily stavět pouze na obrázcích co nejméně.
TIP: Pro otestování zobrazení emailů v různých aplikacích, schránkách různých poskytovatelů můžete využít službu www.litmus.com, kde je prvních 7 dní zdarma na otestování.
Problém nastává v momentě, kdy je obsah e-mailu nezajímavý a nudný. Doporučuji vám na začátku poradit se zkušeným copywriterem, který rozumí psaní obchodních textů.
Dávejte si velký pozor, kam lidi odkazujete. Jestliže je nalákáte na konkrétní výrobek a odkážete ho na domovskou stránku, tak zcela jistě neprodáte. Nebo když ho pošlete na chybovou stránku, stránku o něčem jiném, nebo když se vám bude stránka načítat deset vteřin – opět neprodáte. Takže testujte, testujte, testujte.
A co vaše zkušenosti s e-mailovým marketingem? Máte nějaké tipy pro zdokonalení?