Ve středu 10.7.2013 jsem měla možnost navštívit a pohovořit si se zkušeným provozovatelem nejen zaběhlého a úspěšného e-shopu, ale také internetového magazínu Ronnie.cz, kterým je Ing. Martin Jebas. Již ze samotného průběhu rozhovoru bylo patrné, že velké e-shopy řeší věci zcela jiné, než e-shopy malé. Co tyto obchody trápí, kam směřují a čím se zabývají? To se dozvíte dále.
V roce 1999 spatřil světlo světa dodnes fungující internetový magazín Ronnie.cz, tenkrát ještě pod společnou doménou na koleji. Ten byl začátkem mého podnikání, měl jsem rád psaní a to mám rád dodneška – i když se k němu teď už moc nedostávám. V té době jsem vůbec neplánoval, že o 4 roky později spustíme vlastní e-shop a už vůbec ne, do jakého rozměru se celá nově založená společnost rozroste.
Letos na podzim tomu bude 9 let od jeho spuštění. Obchod jako takový původně ani nebyl záměrem, jeho vznik byl tak trochu náhodný. Chtěl jsem na internetový magazín Ronnie.cz přivést inzerenty, z oslovených firem se tenkrát ozvala jediná – společnost Dafit, s. r. o., resp. tenkrát jen její budoucí jednatel. Zpočátku jsme propagovali jeho internetový obchod, později jsme se rozhodli pro vytvoření společného. Takto vzniklá spolupráce nám funguje dodnes.
Na počátku stáli tři lidé včetně mě. Postupem času se tým lidí rozrostl na přibližně 25 lidí. Původní sortiment e-shopu tvořila ryze sportovní výživa, v současnosti je prodejní sortiment mnohem širší – v nabídce máme zdravou výživu, publikace z oblasti sportu, fitness zařízení a sportovní oblečení.
Internetový obchod Ronnie.cz běží od roku 2005 ve stejném designu a na stejném systémovém základu. Dneska je doba ale úplně někde jinde a na to je třeba reagovat. V průběhu tohoto roku přijde nový modernější design, který se aktuálně připravuje. Před ostrým uvedením do provozu projde samozřejmě mj. i A/B testováním, aby byly odstraněny případné překážky z pohledu uživatele.
Bude to znít neskromně, ale konkurenci předháníme v mnoha ohledech. Jedním z těch hlavních jsou termíny dodání zboží. Jsme nejen maloobchod, ale i velkoobchod, tzn. máme vlastní velmi rozsáhlé skladové zásoby. Mimochodem, zboží od nás odebírá právě řada našich konkurentů z menších e-shopů. Většina obchodů našeho oboru vlastní sklad totiž nemá, zboží objednávají až podle aktuálního požadavku zákazníka, a tak k němu balík putuje mnohem komplikovaněji a déle. Problém takových obchodů nastává i v momentě, kdy nabízejí zboží, které už buď dávno není skladem nebo výrazně změnilo cenu – tehdy musí malý e-shop vysvětlovat zákazníkovi, proč zboží nemá, proč vypadá jinak nebo proč je dražší. Nic takového se zákazníkům našim nestává, absolutní většinu zboží skladem skutečně máme a zákazník tak dostane mnohem lepší a rychlejší službu.
Z dalších našich výhod bych spíš už jen v krátkosti jmenoval třeba vlastní laboratorní rozbory suplementů, propracovaný způsob hodnocení zboží zákazníky nebo přidávání dárků k objednávkám – ať už v podobě několika různých DVD v minulosti nebo teď pro letošní podzim v podobě zajímavé knižní publikace jednoho velmi známého autora.
V marketingu jako takovém máme určité rezervy. Velkou část propagace zajišťuje magazín, jehož návštěvníci rovnou vstupují na e-shop a nakupují. Dále to je také dlouholetá historie. Ronnie.cz je značka, která si v ČR ve svém oboru vybudovala silné jméno. Na známosti značky je příjemné i to, že nás samy oslovují reklamní agentury, řada výrobců i distributorů zboží, o spolupráci usilují spediční společnosti a nabízejí vzájemně si konkurující pro nás i pro naše zákazníky zajímavé nabídky.
S nepřející konkurencí (úsměv). Různé kontroly ze strany dozorových orgánů jsou běžným, téměř denním chlebem velkého e-shopu. Jakmile se někam dostanete, druzí začnou vaši aktivitu sledovat a samozřejmě se najdou tací, co vám úspěch nepřejí. Časté kontroly na různá udání u nás prostě nejsou výjimkou. Na druhou stranu zase zajišťují, že dáváme pozor a klademe důraz na každý detail.
Důsledně si hlídáme autorská práva na obsah e-shopu, především co se fotografií týče. Často se nám stává, že ostatní obchody stahují naše produktové fotografie, neuvědomují si ale (a nebo uvědomují, ale ignorují), že za jejich přípravou je mnoho desítek hodin práce samostatného pracovníka na HPP, profesionálně vybavený ateliér a to vše pochopitelně něco stojí. Pod fotografiemi v obchodě upozorňujeme, aby je ostatní obchody nestahovaly, ale najde se dlouhá řada těch, co to porušují. Právo v tomto ale stojí na naší straně a takové stažení snímků se může druhým značně prodražit.
Určitě ano. Provoz společnosti by neměl být jen o generování zisku, ale z velké části o dobrém pocitu. Vedle běžného sponzoringu vybraných sportovců se podílíme na některých charitativních projektech jako pomoci dětským domovům, mateřským školkám a dalším neziskovým institucím. Částečně záměrně ale tyto aktivity většinou spíše nezveřejňujeme.
Aktivit mám relativně hodně, krom jiného jsem v současnosti v čele Svazu kulturistiky a fitness České republiky a jsem také spolumajitelem Trenérské školy Ronnie.cz s akreditací MŠMT.
Na to je snadná odpověď, jednoznačně ano.
Petro moc hezký rozhovor. Můžu potvrdit zejména tu část, kde Martin mluví o kontrolách z různých úřadů a institucí. Náš eshop smallcars.cz je trnem v oku všem konkurentům – někteří tu jsou už skoro od revoluce a mají trh tak nějak „obsazen“. No a pak přijdou dva mladí hejsci, co se jim do toho nebojí nabourat a odvedou jim značnou část zákazníků :-)
Čili kontroly z ČOI, finančáku, nebo i softwarové kontroly, jsou v zásadě na denním pořádku. A úředníci vždycky jen otráveně konstatují „no pak XY nás k vám zase poslal…“ :-)
Úspěch se fakt neodpouští aneb podnikání po česku :-)
Pěkný rozhovor, škoda že není i o svazu kulturistiky, tam by mě hodně zajímalo, jak se dostal až úplně nejvýš.
Díky, tam to bude o tom vývoji. Na začátku netušil, že z psaní magazínu, se to přesune na eshop, následně do trenérské školy a pak byl již krůček k vedení svazu. Jeden z mála lidí, co chce něco vracet zpět. :)