Chystáte se prodávat na e-shopu oblečení? Tak zbystřete!

Prodej módního oblečení v podobě triček, svetrů, kalhot, košil, čepic či halenek je na postupném vzestupu. Alespoň podle slov zástupů českých zbožových vyhledávačů. Prodej tohoto sortimentu s sebou nese velká úskalí a požadavky na správnou prezentaci z hlediska zákonů. Víte o nich? Pokud ne, tento článek je určen právě vám.

Upozornění: Vzhledem ke staršímu datu vydání tohoto článku nemusí být již některé informace v souladu s aktuální legislativou. V roce 2014 vstoupil v platnost NOZ.

Musíte uvádět kompletní materiálové složení

Určitě víte, že textil má vždy štítek, kde je uvedeno, z čeho se skládá. Tento štítek na e-shopu nikdo neuvidí, tedy pokud si nedáte práci s tím, že jej vyfotíte a umístíte do detailu produktu. Podle evropského nařízení 1007/2011 musíte u produktu vždy a bez výhrad uvést materiálové složení. Aby to nebylo tak jednoduché, terminologie jednotlivých druhů textilních vláken musí vycházet z tohoto nařízení. Jde celkem o 48 druhů vláken. A navíc je vaší povinností uvést složení v sestupném sledu. Tedy od toho vlákna, které je v produktu zastoupeno nejvíce, až po vlákno, které tvoří nejmenší část. Navíc jejich znění, pokud máte multijazyčný e-shop a prodáváte do zahraničí, musí být v patřičném úředním jazyce pro každou jazykovou mutaci. Nařízení totiž platí pro celou Evropskou unii.

Štítek s materiálovým složením

Štítek s materiálovým složením

ČOI za chybějící údaje uděluje pokutu až …..

Ano, Česká obchodní inspekce si hlídá, zdali na e-shopu je uvedeno složení textilií dle výše psaného nařízení. Pokud jako podnikatelé tuto povinnost nesplníte, vystavujete se pokutě až do výše 3 000 000 Kč. Ale nemusíte se bát, že byste okamžitě dostali pokutu v plné výši. Výše pokuty závisí taktéž na tom, zdali jste fyzická či právnická osoba a také na tom, v jakém rozsahu a četnosti se této chyby dopouštíte. Pokud vás už poněkolikáté upozorní na nesrovnalost ve správném označování, je pravděpodobné, že vyšší pokutě se nevyhnete.

V této souvislosti vám doporučuji navštívit stránky Textilního zkušebního ústavu, kde zjistíte podrobně, jak to vlastně je s označováním názvů textilií a jejich správným uváděním.

A jak je to se symboly údržby?

Uvedení symbolů údržby je další oblastí, kterou si jako provozovatelé e-shopu musíte důsledně ohlídat. Pokud vlastníte kamennou prodejnu, musí vaši prodavači na žádost zákazníka vysvětlit, co znamenají jednotlivé symboly údržby na daném produktu. Pokud zboží prodáváte na e-shopu, musíte použít buď tyto symboly, nebo v popisu zmínit, jak má být produkt ošetřován.

Štítek se symboly údržby

Štítek se symboly údržby

Co se stane, když chybí symboly údržby?

V konečném důsledku vám největší potíže může způsobit samotný zákazník. Pokud ho nepoučíte, jak má o tkaniny pečovat, a on uskuteční objednávku, tedy uzavře kupní smlouvu, dochází zde k rozporu s kupní smlouvou. Zákazník má v takovém případě právo uplatnit reklamaci a od kupní smlouvy odstoupit. Pro vás to pak znamená jediné – vrátit mu nejen finanční obnosy, které vám zaplatil, ale i poštovné, které vynaložil na doručení zboží směrem k vám v důsledku reklamace. V tom je zásadní rozdíl od běžného odstoupení od kupní smlouvy bez uvedení důvodu, kde vracíte pouze jedno poštovné.

Samozřejmě dalším úskalím neuvedení návodu na údržbu je i to, že zákazník jednoduše bude produkt užívat tak, jak uzná za vhodné. Pokud jej nějak poškodí v důsledku nesprávné údržby a vy jste ho opět předem neinformovali o patřičné údržbě (např. v popisu produktu na e-shopu), opět dochází k rozporu s kupní smlouvou. Uplatní-li zákazník reklamaci a odvolá se na to, že vám chybí na e-shopu návod na údržbu, nezbývá vám než reklamaci uznat jako oprávněnou, byť se zbožím zacházel špatně.

Dejte si pozor na správné označení konfekční velikosti!

Další z velkých potíží současných e-shopů je uvádění nesprávných konfekčních velikostí. Tuto problematiku upravuje norma ČSN EN 13402-3. Na e-shopu musíte uvádět konfekční velikosti dle této české normy. Pokud totiž uvedete jiné, případná uzavřená objednávka je opět v rozporu s kupní smlouvou. Zjistí-li tedy zákazník, že objednaná velikost 42 neodpovídá naší velikosti XL, má právo zboží reklamovat a pro vás to opět znamená vracení nákladů včetně obou poštovných.

Označení konfekční velikosti

Označení konfekční velikosti

Co byste si tedy měli zapamatovat?

  • U textilií musíte uvádět kompletní složení sestupně a v úředním jazyce dané země, pro kterou zboží nabízíte a doručujete.
  • Samozřejmě nesmíte zapomenout zákazníka poučit o správné údržbě daného produktu např. prostřednictvím symbolů, nebo alespoň slovně v popisku produktu.
  • Pokud máte u zboží tabulky velikosti od zahraničního výrobce, přepište si je na konfekční velikosti dle české normy.

Trocha informací od České obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce se letos zaměřila na shodu informací, které uvádíte na e-shopu a které jsou na zasílaném produktu. Jeden z výsledků těchto testů zveřejnila i na svých stránkách a vy máte možnost si tiskovou zprávu stáhnout.

Pokud prodáváte textil, máte všechno výše psané ošetřené?

Pokud potřebujete odbornou právní radu, můžete využít renomovanou právní (online) kancelář na adrese www.pravopropodnikatele.cz, kterou sama využívám.
Pozor! Od 1.1.2014 platí nový občanský zákoník. Už jste si aktualizovali obchodní podmínky na e-shopu? Pokud ne, tak na www.pravopropodnikatele.cz/obchodni-podminky vám pomohou.
Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře
  1. anna napsal:

    Prosím, zkoušel jste někdo prodávat oblečení přes http://obleceni-obuv.hyperinzerce.cz? Děkuju!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…