Rozhovor s pořadatelem akce, Honzou Kaliankem, o tom, proč tato akce je, co na ní bude a co si odnesl z minulého ročníku. Dozvíte se mimo jiné, jak napjatý program Honza má a že času umí využít na maximum až tak, že věci zvládá dokončovat před termínem. Klobouk dolů!
Honza Kalianko – majitel e-shopu Světbot.cz, konzultant, pořadatel akcí E-shop summit a E-shop víkend, autor Eshop knihy.
Ano, je to druhý ročník, a protože v ČR podobná akce není, tak její nejdokonalejší formát zatím ještě asi pořád hledáme. Loni jsme měli 3 dny – pátek den na workshopy, dále pak sobota a neděle na přednášky. Problém ale byl v tom, že cca třetina lidí přijela jen na páteční workshopy a pak už jsme je neviděli. To se mě jako organizátorovi nelíbilo, protože workshopy měly být doplněním akce pro přilákání lidí na akci a ne možnost, jak si poslat firemního zaměstnance na kvalitní školení za pakatel.
I proto jsem se po dlouhých úvahách rozhodl, že akci uděláme „jen“ dvoudenní a workshopy rozvrstvíme do soboty a neděle. V tom nám také pomohlo, že se v místním konferenčním centru přistavěl jeden zbrusu nový pavilon, kde jsou další prostory, jenž využijeme.
Dalo by se tedy říci, že aktuálně máme formát, kdy bude akce v průběhu soboty a neděle, 2 přednáškové sály a 4 místnosti na workshopy. Programu je hodně a každý si určitě najde to své.
Druhou zásadní změnou je registrační poplatek. Bohužel jsme v ČR, kde když je něco zadarmo, tak si každý klikne „přijedu“ a pak už ani neví, že něco někde potvrdil. A my máme přeplněnou kapacitu a přijede půlka lidí. Ti neohleduplní zaberou místo těm, co by chtěli přijet, a my je odmítali. Takže jsme zavedli symbolický registrační poplatek a dáme za něj lidem triko, grilovačku v ceně atd… Prostě kdo zaplatí, už většinou účast myslí vážně. Je to jen logické vyústění problému akcí zdarma.
Těch změn v konceptu je ale hromada, mnoho podnětů nám dali sami účastníci, nicméně tohle je tak nejvíce zásadní a viditelné.
Už jsem to říkal mnohokrát. E-shop víkend 2015 byl prakticky akce, která by tu nebyla, kdybych neplánoval něco mnohem většího. Potřeboval jsem team lidí, kteří se mnou na akcích dělají, vyzkoušet. Jak kdo dělá před akcí, v jejím průběhu, jak kdo umí řešit krizové situace, jak umí zamakat, když je potřeba… A team se dobře pročistil.
E-shop víkend měl takový úspěch, že ač je to nezisková akce (za ty peníze ani být zisková nemůže), rozhodli jsme se s lidmi kolem mě investovat další stovky hodin volného času a udělat akci i letos. Já osobně to beru jako takové, s nadsázkou řečeno, „vyšší poslání“.
Seznam lidí, kteří na akci něco dělají, je na webu. Je nás kolem deseti. On se ten počet průběžně mění. A přivítáme i další dobrovolníky, kteří by chtěli pomoci. Ve své podstatě na E-shop víkendu zkouším nové lidi a když se osvědčí, naplno je zapojím na E-shop summitu, který je na zcela jiné úrovni.
Já se v tom celém označuji jako „big boss“. Zajišťuji prostory, ubytování atd. Prakticky vše, co je na místě. Po loňském ročníku to bylo letos jednodušší. Všichni, kdo jsou našimi „dodavateli“ – konferenční centrum, sportovní areál atd. – už měli představu díky loňskému ročníku. A už mi i kupodivu letos věřili, když jsem jim říkal, že nás bude asi 300. To loni mě brali značně s rezervou a mysleli si, že jen přeháním.
Takže zajišťuji prostory, ubytování, stravu a kompletní koordinaci akce. Zásadní rozhodnutí dělám sice sám, ale konzultuji je s klíčovými členy teamu. Chci, aby se vždy vyjádřili, přinesli jiný pohled na problém a jiné argumenty. Podle toho pak rozhodnu nebo uděláme skupinové demokratické rozhodnutí.
Mám pak kolegu Milana na komunikaci s partnery, Vaška na tvorbu webu, Sweniu pro komplet grafiku, brožuru a další. Každý dělá něco a já se snažím z těch lidí vytěžit maximum a nepřepnout je, aby se mnou chtěli na akcích dělat i v dalších letech.
Opět budou exkurze a bude jich více. Nápad na exkurzi přišel loni tak nějak náhodou, kdy mi vadilo, že nikdo nenechá nahlédnout k sobě do shopu, ač je to extrémně zajímavé, máte-li svůj obchod. Tak jsem vypsal možnost a rázem bylo přes 60 zájemců. Nakonec se k nám šlo podívat přes 50 zájemců (mnoho jsme jich musel odmítnout) a strávili jsme exkurzí a dotazy přes 2 hodiny.
Letos jsme to chtěl posunou zase dále. Zůstala exkurze k nám do SvětBot.cz, zejména pro ty, co loni nemohli kvůli kapacitě. Přidali jsme na žádosti z hodnocení účastníků Jadernou elektrárnu Temelín a exkurze budou i do serverovny Wedos, která je v nedaleké Hluboké nad Vltavou. Do serverovny zajistí Wedos i dopravu, bude zdarma a skupiny budou po max. 8 lidech. Wedos je zároveň generálním partnerem akce.
Vrátím-li se ještě k Jaderné elektrárně v Temelíně, tak tam je potřeba říci, že to nebude klasická prohlídka infocentra, kterou můžete absolvovat s rodinou, když dorazíte sami. Máme v teamu mj. i Denisu Wágnerovou, organizátorku Plzeňského BarCampu, a ta díky svým kontaktům dohodla speciální prohlídky, kdy se účastníci dostanou přímo až na strojovnu k turbíně, přímo k chladícím věžím a do dalších míst, kde se běžný člověk nemá šanci nikdy podívat. Z osobní zkušenosti, kdy jsem dříve trávil na JETE díky programu ČEZu 14 dnů mohu říci, že to bude skutečný zážitek.
Tak to je zajímavá otázka. A opět se vrací k úvodu našeho rozhovoru. Stále hledáme ten správný formát akce. Loni jsme byli tzv. BarCamp, kdy mohl přednášku přihlásit kdokoliv a pak se o programu hlasovalo. Přednášek ale bylo na 3 přednáškové sály málo a někdy byli v programu i slabší kousky, které se tam dostat neměli. Proto letos jsme chtěli udělat, že budou jen 2 sály, z nichž jeden budeme vybírat my jako organizátoři a druhý bude hlasovaný. Prostě takový hybrid. Nakonec jsme ale oba sály vyplnili z přednášek, které se přihlásili, protože vypadají dobře. K hlasování tedy nedošlo, ale program nebude špatný. Ale například proti E-shop summitu, kde ladím s řečníky témata i několik měsíců a několikrát se potkáváme, skypujeme si a ladíme detaily, tak tady to zas tolik neřeším. Je to prostě taková letní pohodovka, kde jde zejména o to potkat se s lidi z oboru, potkat ty nové a večer spolu v klidu posedět na terase u studeného drinku nebo při grilování. O tom je e-shop víkend především.
To bylo, a myslím si, že vždy bude, různé. Každý účastník se profiluje trochu jinak a jinam, takže by to byl spíše můj subjektivní pocit. Já se po loňsku snažil postavit program tak, aby byl co nejširší a aby pokrýval co možná nejvíce témat a aktuálních trendů z oblasti e-shopů. Snad se to i povedlo.
U workshopů je to jinak. Loni se po nich jen zaprášilo, letos naopak takový zájem, jak jsme čekali, není. Mnoho lidí mi říká, že workshopy vynechává, protože by jim utekli přednášky. Asi tedy nebyla správná volba dát je souběžně, nicméně na počátku se to zdálo jako dobrý nápad. Hold zase mohu jen zopakovat, že je potřeba ještě trochu některé věci vyladit a pro případné příští ročníky doladit.
Ano, dělám toho poměrně hodně, máš pravdu. Stejně tak je pravda, že konzultace pro e-shopy jsem díky pořádání akcí dost omezil. Beru akce jako něco, čím kultivuji českou e-shopovou a konferenční scénu (mám o tom např. články na mladém podnikateli apod.).
K tomu e-shop, kde dnes více méně jen udávám směr, posouvám ho dopředu a beru z něj zkušenosti do své další práce. Popravdě řeknu, že kdybych neměl praxi z e-shopu a vším si neprošel, nemohl bych nikdy dělat dobré akce nebo být dobrý konzultant. Nemám rád a často vystupuji i proti těm, kteří nikdy nestáli na druhé straně (neprovozovali e-shop) a radí jiným. Projít agenturou na to, aby se člověk stal skutečně užitečným konzultantem, podle mě nestačí. A tím se dostávám opět k tomu, že toho dělám více najednou. Mít přehled o aktuální dění, zkoušet nové věci a nedělat to na klientech za jejich peníze, to chce mít svůj obchod. Ale to se dostávám někam jinam.
Vše stíhám a to nejen v on-linu. Mám i mnoho dalších off-line aktivit. Třeba zemědělství, ale to je zase na jiné povídání. Díky tomu, že jsou mé činnosti tak rozmanité, mohu dělat dlouhodobě 12 až 16 hodin denně a neunavuje mě to. Od on-line práce si přeběhnu na pole nebo třeba zedničit kolem baráku. To je můj systém – na vše si určím termíny a dostatečně dopředu na jejich splnění pracuji. 95 % práce mám hotovo dříve, než jsem si určil a nedělám prakticky nic na poslední chvíli. To jde demonstrovat i na příštím ročníku E-shop summitu. Už nyní je dořešeno prakticky vše – sál, rozvržení stage, projekce, dekorace, technika… Řeším poslední detaily s cateringem a zbývají mí jen řečníci, které mám už také v některých tématech předjednané a jen budeme ladit téma. Pak nedělám většinou nic na poslední chvíli a protože mě práce i baví, mohu dělat pořád a je to zábava.
To je otázka, na kterou neumím nyní odpovědět. Kdyby ses mě zeptala na E-shop summit, tak ten vím už nyní, že bude (a dokonce i kde a kdy) v roce 2017 a již vím a mám rezervován prostor na 2018. Ale u E-shop víkendu nevím. Je to mnoho hodin práce a starostí a akce je nezisková. Dokonce to letos vypadalo, když byl menší zájem o workshopy, že ji budu muset dotovat. To se nakonec díky partnerům nestalo, nicméně z loňského ročníku mi vyšla hodinová odměna asi na 4,32 Kč. A i minimální mzda je asi 15x vyšší.
Abych to neprotahoval. Neumím říci, jestli budu mít dostatek času a chuti akci dále držet. Bude to také o lidech kolem mě. Budeme si spolu muset po letošním ročníku sednout a rokovat o tom, zda ano a v jakém formátu bude v dalších letech. Je to srdcovka, nechci e-shop víkend skončit, ale jak si naznačila v předchozí otázce – čas je jen jeden a musím si prioritně vybrat, co je důležitější.
Za sebe jen dodám, E-shopVikend je 30.7. – 31.7.2016 ve Vodňanech v jižních Čechách. Sama se aktivně zúčastním s workshopem. Tak pokud nemáte co dělat, určitě dojeďte. Stačí kliknout zde a přihlásit se.