Uživatelská přívětivost je jedním z hlavních pilířů úspěšného e-shopu. Avšak její testování může být často složité a náročné. O to více cennější je služba dua zkušených UX designérů z CIRCUS DESIGN, Jana Tomáše a Aleše Rubáše.
Mamky testují weby je přesně tou službou, kterou byste čekali. Maminky na rodičovské dovolené projdou vaším webem, a vy se tak na svůj e-shop podíváte skrze oči běžného návštěvníka, který váš e-web vidí poprvé.
Jde tedy o další způsob testování webu, řadící se například mezi A/B testování, Heat mapy nebo 5 sekundový test. Nejblíže se podobá klasickému osobnímu uživatelskému testování, ale s tou výhodou, že je daleko levnější a snazší na realizaci.
Službu si můžete objednat najednou až od 4 maminek, přičemž testování od jedné uživatelky stojí 300 Kč bez DPH. Po skončení testu obdržíte video o minimální délce 10 minut, které vám pomůže odkrýt některé chyby v UX, a tím pádem často i zlepšit konverzní poměr webu. Ten se pak jistě může promítnout v celkové tržbě na konci měsíce.
Osobně jsem službu využila již u několika svých klientů a testování vždy přineslo spoustu podnětů pro úpravu a zlepšení přívětivosti webu. Pomůže tak určitě začínajícím i ustáleným e-shopům.
Objednání testu je velmi jednoduché, stačí vyplnit formulář a do dvou dnů od objednávky dostanete okomentované video připravené pro vaši analýzu. Termín se může prodloužit, pokud poptáváte více testování.
Video je po té vaše a k dispozici pro všechny vaše potřeby. Nesmíte ho ale přehrávat veřejně, tedy například publikovat na svůj web nebo youtubový kanál.
Službu testujících mamek jsme zkusila hned, jak s tím v lednu letošního roku (2016) kluci z CIRCUS DESIGN přišli na trh. V té době začínali se 2 mamkami, nyní jich mají 6, co testují weby, a hledají další, protože poptávka po službě je veliká.
Z počátku službu provázely jisté dětské nemoci. Zvuk u videa nebyl valné kvality a maminky testovaly nákup, ovšem objednávku nedokončily, jen okomentovaly, co by dále udělaly a co by se podle nich stalo.
Nyní jsou už tyto neduhy minulostí. Zvuk videí se zlepšil a uživatelky už dokončují objednávky s poznámkou „Mamkytestujiweby“, aby se zabránilo případným nedorozuměním. Přesto je lepší, pokud do objednávky také přímo popíšete, co od nich očekáváte.
Ideálně jim zadejte, aby vyhledaly produkt z určitě kategorie (např. lednici Whirlpool), zaregistrovaly se a nalezený produkt objednaly. Doporučuji také otestovat vložení slevového kuponu nebo objednání na výdejní místo, které může občas pořádně zavařit.
Další radou by bylo, abyste využili více maminek a to alespoň 3. Kvalita jejich zpětné vazby se může lišit, a tak je vhodné mít raději větší vzorek a tím pádem získat i větší objektivnost celého testování. Výsledky z více testů vám totiž spolehlivěji odhalí společné problémy, které se častěji opakují a které je tedy potřeba řešit ze všeho nejdříve.
Sama jsem si nechala udělat testování svého e-shopu Palelo.cz, které mi už po pár minutách přineslo hned několik „aha“ momentů.
[sociallocker id=7826]
(Video je pouze sestřih celého testování)
[/sociallocker]
Velkou většinu připomínek jsem do e-shopu zapracovala a následně objednala další testování, abych zjistila, jak se mi to povedlo. Změny zafungovaly na výbornou, a testování tak probíhalo o poznání lépe.
Je tedy radno podotknout, že služba je jen tak dobrá jako vaše následná akce po obdržení videa a jeho analýze. Vaše iniciativa zpracovat připomínky a upravit web je totiž to, z čeho budete nejvíce těžit.
Mamky testují weby je cenově dostupná služba, která se hodí pro téměř každého e-shopaře. Po stovkách hodin strávených prací na vašem e-shopu ztratíte odstup, a tak je potřeba pohled jiného člověka, abyste dokázali znovu vidět jasně.
Sama tuto službu používám u svých klientů. Řada z nich totiž investuje do různých marketingových kanálů a do samotného e-shopu putuje jen nezbytné minimum. Přitom je optimalizace konverzí často mnohem efektivnější než např. testování PPC kampaní. Více o tom najdete na blogu Ondřeje Ilinčeva, proč je optimalizace konverzí lepší než online reklama.
O Mamkách jsem už psala svým e-mailovým odběratelům, načež jsem dostala úsměvnou zprávu od provozovatele služby, Jana Tomáše:
Ještě jsem se chtěl zeptat, jestli si nás náhodou nezmínila v nějakém newsletteru, protože koncem minulého týdne nám přišlo velké množství objednávek, tak jsem z toho podezříval tebe :)
Přišlo kolem 15 objednávek na různé počty od 1 do 4 videí, takže mamky se teď nenudí :o)
E-shopaře tento způsob testování jistě zaujal a není se čemu divit. Nezbývá mi tedy nic jiného, než tuto skvělou službu doporučit.
Objednejte si testování a najděte tak problémy, které brání vašim zákazníkům v pohodlnějším nakupování.