Recenze: Mamky testují weby aneb Levné a rychlé testování UX

Uživatelská přívětivost je jedním z hlavních pilířů úspěšného e-shopu. Avšak její testování může být často složité a náročné. O to více cennější je služba dua zkušených UX designérů z CIRCUS DESIGN, Jana Tomáše a Aleše Rubáše.

Levné a rychlé otestování UX designu

Mamky testují weby je přesně tou službou, kterou byste čekali. Maminky na rodičovské dovolené projdou vaším webem, a vy se tak na svůj e-shop podíváte skrze oči běžného návštěvníka, který váš e-web vidí poprvé.

Jde tedy o další způsob testování webu, řadící se například mezi A/B testování, Heat mapy nebo 5 sekundový test. Nejblíže se podobá klasickému osobnímu uživatelskému testování, ale s tou výhodou, že je daleko levnější a snazší na realizaci.

Screeen webu www.mamky.testujiweby.cz

Mamky si objednáte on-line na mamky.testujiweby.cz

Službu si můžete objednat najednou až od 4 maminek, přičemž testování od jedné uživatelky stojí 300 Kč bez DPH. Po skončení testu obdržíte video o minimální délce 10 minut, které vám pomůže odkrýt některé chyby v UX, a tím pádem často i zlepšit konverzní poměr webu. Ten se pak jistě může promítnout v celkové tržbě na konci měsíce.

mamky-testerky

Weby testují reální uživatelé – maminky.

Osobně jsem službu využila již u několika svých klientů a testování vždy přineslo spoustu podnětů pro úpravu a zlepšení přívětivosti webu. Pomůže tak určitě začínajícím i ustáleným e-shopům.

Jak si nechat web otestovat?

Objednání testu je velmi jednoduché, stačí vyplnit formulář a do dvou dnů od objednávky dostanete okomentované video připravené pro vaši analýzu. Termín se může prodloužit, pokud poptáváte více testování.

  1. Na webu služby zadáte do formuláře adresu webu, který chcete otestovat, a zvolíte si počet maminek (od 1 do 4), pro které chcete test připravit. Nakonec doplníte svůj e-mail a fakturační údaje. Do poznámky u fakturačních údajů je vhodné zadat, co od mamek požadujete – např. nákup konkrétního produktu).
  2. Následně dostanete potvrzení vaší objednávky a mamky začnou testovat uvedený web. Přitom pořídí minimálně deseti minutové video s vlastním komentářem. Většinou se ale jeho délka pohybuje od 15 do 25 minut.
  3. Až bude testování dokončeno, přijde vám e-mail s fakturou a odkazem na úložný server uschovna.cz, odkud si můžete pořízený záznam stáhnout a přehrát.

Video je po té vaše a k dispozici pro všechny vaše potřeby. Nesmíte ho ale přehrávat veřejně, tedy například publikovat na svůj web nebo youtubový kanál.

Co se mi na službě líbilo?

  • Vyřízení služby je opravdu jednoduché, jen objednáte a zaplatíte až po obdržení videí.
  • S cenou 300 Kč bez DPH mohou službu využít prakticky všichni.
  • Uživatelky mají odstup, na webu jsou obvyklé poprvé, a tak se chovají jako běžný návštěvník, kterému nemusí být všechny prvky na e-shopu zřejmé hned na první pohled.
  • Testující jsou doma na svém počítači a prochází web ve svém oblíbeném prohlížeči. Nejsou ovlivněni odlišným prostředím a jejich chování je tedy více autentické.
  • Výsledek testu ve formě videa obdržíte během pár dní. Jde tak o daleko rychlejší způsob testování oproti běžnému uživatelskému testování, kde musíte shánět uživatele, zařizovat prostory a další nezbytnosti. Nemluvě o daleko vyšší finanční náročnosti.
  • Je možné objednat i složitější testování, větší počet uživatelů a jejich specifičtější výběr. To už je však individuální záležitost, které odpovídá i jiná cenová relace.

Co může být nevýhodou?

  • Maminky nemusí být pro určité segmenty relevantní. Na druhou stranu tím můžete otestovat situace, kdy třeba vybírají dárek pro své bližní (= vaši cílovku), nebo v případě, že potřebujete otestovat čistě technickou stránku webu.
  • Analýza a vyhodnocení chování uživatelek není součástí služby. Dostanete pouze video, ze kterého si následná doporučení k zlepšení webu musíte vyvodit sami.

Praktické zkušenosti

Službu testujících mamek jsme zkusila hned, jak s tím v lednu letošního roku (2016) kluci z CIRCUS DESIGN přišli na trh. V té době začínali se 2 mamkami, nyní jich mají 6, co testují weby, a hledají další, protože poptávka po službě je veliká.

Z počátku službu provázely jisté dětské nemoci. Zvuk u videa nebyl valné kvality a maminky testovaly nákup, ovšem objednávku nedokončily, jen okomentovaly, co by dále udělaly a co by se podle nich stalo.

Nyní jsou už tyto neduhy minulostí. Zvuk videí se zlepšil a uživatelky už dokončují objednávky s poznámkou „Mamkytestujiweby“, aby se zabránilo případným nedorozuměním. Přesto je lepší, pokud do objednávky také přímo popíšete, co od nich očekáváte.

Ideálně jim zadejte, aby vyhledaly produkt z určitě kategorie (např. lednici Whirlpool), zaregistrovaly se a nalezený produkt objednaly. Doporučuji také otestovat vložení slevového kuponu nebo objednání na výdejní místo, které může občas pořádně zavařit.

Další radou by bylo, abyste využili více maminek a to alespoň 3. Kvalita jejich zpětné vazby se může lišit, a tak je vhodné mít raději větší vzorek a tím pádem získat i větší objektivnost celého testování. Výsledky z více testů vám totiž spolehlivěji odhalí společné problémy, které se častěji opakují a které je tedy potřeba řešit ze všeho nejdříve.

A jak pak takové video z testování vypadá?

Sama jsem si nechala udělat testování svého e-shopu Palelo.cz, které mi už po pár minutách přineslo hned několik „aha“ momentů.

[sociallocker id=7826]

(Video je pouze sestřih celého testování)

[/sociallocker]

Velkou většinu připomínek jsem do e-shopu zapracovala a následně objednala další testování, abych zjistila, jak se mi to povedlo. Změny zafungovaly na výbornou, a testování tak probíhalo o poznání lépe.

Je tedy radno podotknout, že služba je jen tak dobrá jako vaše následná akce po obdržení videa a jeho analýze. Vaše iniciativa zpracovat připomínky a upravit web je totiž to, z čeho budete nejvíce těžit.

Mohly by mamky pomoci i vám?

Mamky testují weby je cenově dostupná služba, která se hodí pro téměř každého e-shopaře. Po stovkách hodin strávených prací na vašem e-shopu ztratíte odstup, a tak je potřeba pohled jiného člověka, abyste dokázali znovu vidět jasně.

Sama tuto službu používám u svých klientů. Řada z nich totiž investuje do různých marketingových kanálů a do samotného e-shopu putuje jen nezbytné minimum. Přitom je optimalizace konverzí často mnohem efektivnější než např. testování PPC kampaní. Více o tom najdete na blogu Ondřeje Ilinčeva, proč je optimalizace konverzí lepší než online reklama.

Na závěr jedna perlička

O Mamkách jsem už psala svým e-mailovým odběratelům, načež jsem dostala úsměvnou zprávu od provozovatele služby, Jana Tomáše:

Ještě jsem se chtěl zeptat, jestli si nás náhodou nezmínila v nějakém newsletteru, protože koncem minulého týdne nám přišlo velké množství objednávek, tak jsem z toho podezříval tebe :)

Přišlo kolem 15 objednávek na různé počty od 1 do 4 videí, takže mamky se teď nenudí :o)

E-shopaře tento způsob testování jistě zaujal a není se čemu divit. Nezbývá mi tedy nic jiného, než tuto skvělou službu doporučit.

Objednejte si testování a najděte tak problémy, které brání vašim zákazníkům v pohodlnějším nakupování.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…