Heureka letos spustila projekt certifikace. Co to znamená? Kdo zvládne projít certifikačním testem, stane se oficiálně specialistou na Heureku. Heureka si touto cestou buduje základnu odborníků, kteří jí rozumí a umí ji ovládat. Z toho plyne, že tito odborníci by měli poradit e-shopu (inzerentovi) tak, aby z Heureky dostal v rámci své inzerce maximum.
Certifikace Heureky je novinka roku 2016. Vlastně byla, oficiálně již jarní termín odběhl a další bude na podzim v září 2016. V rámci tohoto projektu působím jako školitel, a proto jsem měla možnost zaznamenat několik momentek jak z průběhu přípravného kurzu, tak i ze samotného certifikačního testu. A zde jsou :-)
Veronika Slavíková na úvodu přípravného kurzu sdělila, proč vznikl projekt Certifikace Heureky, co je jejím účelem a co od ní mohou účastníci očekávat. Pak následovalo pár organizačních informací.
Po Veronice jsem se slova ujala já a začalo se vzájemným představením. Musím říci, že spektrum lidí bylo různorodé. Od agentur, přes vývojáře až po samotné zástupce e-shopů. Ne každý přišel proto, aby se připravil na certifikační test. Někteří prostě chtěli vědět o Heurece více, než je nyní prezentováno na Heureka Roadshow, nebo si potřebovali ujasnit odpovědi na některé své dotazy.
Velká část byla věnováná XML feedu, procesu párování na Heurece a vyobrazení jednotlivých informací na stránkách Heureky. Blok A byl vlastně tím nejdelším ze všech, i proto je zařazen jako první do dopoledne.
Alexandra Čermáková z Heureky, vedoucí Content oddělení Heureky, vysvětlovala na konkrétních příkladech, co se děje s položkou v párovacím procesu, co se stane, když změníte název, kategorii, obrázek či URL produktu. Zmínila i to, jak pracovat s produkty, které procházejí nějakou inovací a již na Heurece mají produktovou kartu založenou.
V odpolední části byly vysvětlovány služby Heureky od Ověřeno zákazníky až po soutěže ShopRoku. Pro některé účastníky byly informace o službě ProductAds novinkou. V rámci této části došlo i na zmínění novinek a plánových funkcí, které se připravují a které nyní ještě nejsou veřejné.
V průběhu školení hovořili i zástupci z Heureky. Zejména pak o chystaných novinkách, funkcionalitách, ale také o tom, jak fungují jednotlivé části Heureky. Vše bylo často na odborné úrovni, nešlo o pouhé obecné řečnění, které je dostupné kdekoliv na internetu.
O přestávce bylo možno řešit individuální dotazy jak se mnou, tak se zástupci Heureky.
Před cvičným testem aneb pokyny, jak na to. Zopakovala jsem také informace, co zazněly na začátku dne, tj. důvody vzniku certifikace a její přínos.
Poslední část dne tvořil cvičný test, simulovaly se stejné podmínky, jako byly na následném certifikačním testu v dalším týdnu.
40 minut na 40 otázek. Tento čas byl na zpracování cvičného testu dostačující, někteří zvládali vše vyplnit již za 25 minut.
Vyhodnocení testu bylo společné, každá otázka byla zobrazena na zpětném projektoru a k ní byl dán dle potřeby komentář, proč je správná určitá odpověď a jiná ne.
V rámci druhého dne vyhrál Michal Trousil malý šampus za nejvyšší počet správných odpovědí – měl jich dohromady více jak 35! V rámci prvního dne bohužel nebyl žádný vítěz.
Po ukončení cvičného testu došlo na zpětnou vazbu od účastníků školení. Ta byla pro mne i tým Heureky velmi důležitá. Na základě ní jsme věděli, jak ještě upravit certifikační testy tak, aby byla větší šance jednak na správné pochopení otázek, jednak také na to, aby nebyly extrémně náročné.
Jarní přípravný kurz probíhal ve 2 termínech se 2 skupinami. Zde je vyobrazena skupina prvního dne.
Certifikační test
Po týdnu od proběhlého certifikačního kurzu se konal v Praze certifikační test.
Veronika Slavíková představila projekt Certifikace Heureky, jeho význam a účel. Současně zmínila, co následuje po té, co účastníci úspěšně složí test a stanou se certifikovanými partnery Heureky.
Před zahájením certifikačního testu bylo vše ještě v poklidu.
V průběhu vyplňování certifikačního testu, přišlo více jak 55 lidí.
Po testu následovaly dotazy, na některé otázky jsme si ukázali odpovědi již rovnou. U stolku jsou se mnou lidé, co byli současně i na školení. Na úspěšném složení testu jim hodně záleželo a myslím, že většině z nich se to podařilo. Ti, co zavítali na přípravný kurz, byly v certifikačním testu úspěšnější než ti, co přišli rovnou na test bez účasti na kurzu. Bližší data uvádím na konci článku.
A nyní ti, co provázeli dnem ostrého testu – zleva Veronika, Monika, Petra a Mirek.
Trochu čísel z certifikace
- Přihlášeno bylo 58 zájemců na certifikační test.
- Z nich bylo 27 na přípravném kurzu.
- Pro úspěšné složení testu bylo potřebné mít minimálně 32 otázek správně (tj. 80%).
- Celkem 25 lidí se stalo Heureka specialisty.
- Úspěšně složilo test 17 lidí, co byli na přípravném kurzu, a dále 8 lidí, co na kurzu nebyli.
- Nejlepší výsledek měli 2 lidé, a to shodně 38 bodů ze 40, nejméně bylo 17 bodů.
- Průměrný počet bodů byl necelých 30.
Reálně tedy platí, že lépe si v testu vedli ti, co byli současně na přípravném kurzu. Důvodem je nejen to, že měli k dispozici materiály, z nichž vycházela většina otázek, ale i to, že si na přípravném kurzu vyzkoušeli cvičný test a věděli tak, do čeho vlastně jdou, jaké typy otázek je čekají a jak moc jsou náročné.
A na závěr, každého specialistu můžete poznat mimo jiné i podle toho, že používá logo Heureka specialista.
Úspěšnost účastníků kurzu 63 %, úspěšnost těch, co na kurzu nebyli 26 %.
26% úspěšnost lidí, co nebyli na kurzu. To není mnoho…
Vláďo, předem gratulace ke složení certifikátu. Co se týče úspěšnosti těch, co na kurzu nebyli, je to tak. Pravda, není to mnoho. Proto je i to školení, které má na test připravit a hlavně na něm zazní vše podstatné, co by správce inzerce měl o Heurece vědět, a proto to je ověřováno i v testu. A že tam byli lidi, co s Heurekou pracují a neví, co je ProductAds, neví, kde se nastavují CPC a kdy má jaké přednost, jaké služby jsou podmíněné získaným certifikátem Ověřeno zákazníky – občas skutečně základní věci. Jednoduchý test = nízká hodnota = certifikace postrádá smysl.