Jednoduchá a názorná grafika dokáže uživateli sdělit důležité informace mnohem rychleji než psané slovo. Trefné obrázky (nebo fotky) s myšlenkou jsou na sociálních sítích masivně sdíleny. Skrz obraz lze snadno a rychle sdílet emoci, názor i myšlenku.
V průběhu dvou let jsem na sociálních sítích sbírala obrázky, jejichž myšlenka se dá snadno aplikovat i na tvorbu a správu e-shopu. A tady jsou:
Naše plány a vize se někdy nekryjí s realitou. Často se setkávám s lidmi, kteří si myslí, že založením e-shopu veškerá jejich práce končí. Opak je pravdou. Práce na e-shopu je intenzivní a dlouhodobá. Cesta k úspěšnému e-shopu bývá trnitá a ne každý uspěje.
Majitel e-shopu by měl být schopen komplexně pojmout oblast internetového marketingu, technické zázemí e-shopu, logistiku a další oblasti. Musí držet krok s konkurencí a nabízet produkt s přidanou hodnotou. Lehko se to říká, realita je ovšem často jiná.
Vyskakovací okna jsou kontroverzní téma, některými jsou asi považována za jednu z nejotravnějších forem reklamy. Nyní se ale nabízí možnosti, jak tuto formu upozornění využít lépe. Oblíbené jsou nabídky odběru newsletterů, slevových kupónů, zkrátka vždy něco, co může uživateli přinést užitečné informace.
Pop-up okna využívejte střídmě a vždy tak, abyste neznechutili svého potenciálního zákazníka.
Další obdobné vtipy najdete na www.root.cz v sekci Komiks.
Častokrát se klientovy představy o funkcích a možnostech e-shopu nekryjí s jejich reálnou cenou. Proto je třeba uvažovat o funkcích e-shopu v nějakých rozumných mantinelech, jež vytyčuje skutečný rozpočet.
Nesoulad mezi zadáním a skutečným výsledkem často bývá důsledkem nedorozumění, špatné komunikace a vágního zadání (to z mého pohledu dominuje, protože ne každý dodavatel chce trávit hodiny rozklíčováním požadavků a ne každý objednatel je ochoten za toto rozklíčování platit).
Ten, kdo tvorbu e-shopu poptává, nemusí mít přesnou představu o tom, co konkrétně od svého e-shopu očekává. Zadavatelé často pokládají za samozřejmost něco, co samozřejmostí není. Vzniká nedorozumění a zadání se musí korigovat – již vytvořené předělávat. Výsledný rozpočet tak může nepříjemně narůst.
Dobrým řešením, mohou být agilní kontrakty. Práce na e-shopu se rozdělí do několika fází. Zadavatel se na tvorbě aplikace „aktivně“ podílí a jednotlivé fáze může korigovat.
V takto nastaveném pracovním režimu může zadavatel zasáhnout včas v případě, že není s funkcemi a stavem e-shopu spokojen. Případná nedorozumění tak lze eliminovat už v rané fázi vývoje.
Vývojář (developer) to nemá nikdy jednoduché, je to ten, kdo nakonec provádí všechnu práci, změny a inovace v aplikaci, podle aktuálního vývoje trhu a požadavků klientů.
Práce na e-shopu v tomto ohledu nikdy nekončí. Zadavatelé požadují, testeři upozorňují, klient netrpělivě očekává výsledky. Všichni do jednoho vytváří obrovský tlak na vývojáře či vývojový tým.
Front end a back end jsou slůvka, která asi slýcháte, čím dál častěji. Na obrázku je jejich význam přesně objasněn.
U e-shopu za front end považujeme třeba nákupní košík, katalog zboží, zkrátka všechno to, co vidí potenciální zákazník či návštěvník webu. Je to část, která je skvěle propracována tak, aby interakce uživatele s e-shopem byla co nejsnazší.
Za back end považujeme část administrace a vlastně všechno, co vidí programátoři. Back end ovlivňuje chod, obsah i vzhled frontendu. Často bývá backend uživatelsky méně přívětivý, chaotický a složitý.
Zjednodušování e-shopů a webů obecně není jen otázkou front endu (viditelné části vašeho e-shopu), ale i administrace (back endu).
Setkala jsem se se situací, kdy správkyně e-shopu každý den trávila několik hodin párováním došlých plateb od zákazníků s objednávkami v e-shopu. Právě tady se nabízí zásah programátora. Doplnění funkce párování plateb z banky s objednávkami výrazně šetří čas.
Jako druhý příklad mohu zmínit situaci, kdy e-shop nabízí výdejní místa. Ačkoliv v tomto případě není třeba, aby uživatel vyplnil adresu, aplikace ji vyžaduje.
Vytváření person (vzorových uživatelů, kterým je náš produkt určen) pomáhá vašemu projektu s dosahováním cílů. Snaha zavděčit se všem a mýlka začínajících eshopařů, že zákazníky zajímá jen cena a nic jiného, může vést k neúspěchu celého projektu.
Někteří podnikatelé (e-shopaři) věnují spoustu času aktivitě na sociálních sítích bez toho, aniž by byli schopni změřit, zda se jim tato aktivita skutečně vyplácí. Sociální sítě mohou pomoci s budováním brandu, ale i tato činnost musí být promyšlená, cílená a měřitelná.
Od roku 2016 moje hodinová sazba činí 1600 Kč za hodinu. Na první pohled to vypadá jako vysoká částka, ale fakturovaný čas tvoří pouze doba strávená nad zakázkami klientů, nezahrnuje tedy stovky hodin strávené samostudiem, účastmi na konferencích, vyřizováním zakázek, školeními a propagací. K mé práci patří třeba i tvorba publikací, ale i psaní článků na blog.
Skvěle poměr mezi odpracovaným a vyfakturovaným časem vystihl Pavel Minář.
K analýze času stráveného prací dobře slouží aplikace toggl.com. Díky Togglu zjistíte, kolik času vám zabírají jednotlivé činnosti. Já jej aktivně používám už několik roků.
Co více dodat. Ve snaze ušetřit se dopouštíme největších přešlapů. Ne vždy je ale vyšší cena zárukou kvality, proto je třeba se informovat nejen o obvyklé tržní ceně, ale i o tom, zda objednáváme produkt (službu) od někoho s dostatečnou erudicí.
Perlička na závěr
Zrovna ten obrázek s tetováním použil můj kolega u jedné zakázky za pár tisíc korun před pár lety. Klientka chtěla hodně práce v řádu desítek hodin za pár tisíc a už nebylo žádné cesty, jak jí sdělit, že tudy cesta nepovede, ať už osloví kohokoliv. Bohužel se kvůli tomu urazila a ze zakázky sešlo. Poučení? Ano, bylo. S takovými typy klientů je lepší nespolupracovat.
Těchto pár obrázků mi pomohlo ve zkratce nastínit problémy, se kterými se setkávám dennodenně. Pokud máte nějaký tip na zajímavý a výstižný obrázek, ráda ho sem přidám.