Ráda si zajdu na některý z kurzů Naučmese.cz. Právě díky nim jsem poznala i Dominika Formánka, skvělého člověka, který rozumí on-line marketingu a věnuje se fulfillmentu. Jeho seminář na téma Jak si emailingem vybudovat stálé zákazníky a přitom nespamovat je pojat tak trochu netradičně a v mnoha ohledech velmi prakticky. O čem je? Čtěte dále.
Dominik Formánek se od roku 2003 zabývá marketingem a internetovým marketingem. Je stálým konzultantem některých českých internetových projektů a eshopů. Díky tomu má přehled přes mnoho trhů zboží i služeb po celé ČR i v zahraničí. Jak říká, snaží se vždy koukat na svět, obchod i marketing selským rozumem.
Celý kurz trvá cca 4 hodiny. Je to dost dlouhá doba, nicméně probíraná témata a zejména pak praktická práce vám mnohé přinese. Nakonec zjistíte, že ani ty 4 hodiny nejsou vlastně dostačující, a program se natáhne. Kurz se zabývá těmito dílčími oblastmi:
Svou náplní obsahu je vhodný pro každého, kdo chce s e-mailingem začít, ale i pro ty, co už se mu věnují nějakou dobu, ale nejsou spokojeni s výsledky. Je jedno, jestli provozujete e-shop, nebo prodáváte služby, nebo jste neziskovka. Každý segment si zde najde to, co potřebuje. Probírají se sem tam i technické věci, když na to přijde dotaz. Ale nemusíte se bát, že byste něčemu nerozuměli.
Možná víte, že každá služba pro rozesílání e-mailových zpráv nabízí HTML šablony. A možná také víte, že mnoho těchto zpráv skončí ve složce hromadné či jiné, která slouží pro příjem obchodních sdělení. Proč? Protože to jsou často právě HTML sdělení, podle kterých příchozí servery detekují, kam zprávu zařadit.
Dominik řeší e-mailing jinak. Netvoří klasické HTML e-maily. Zaměřuje se více na textové. Vypadají sice na první pohled suše, ale co vám mnohem více přiblíží zprávu od kamaráda, kterou si skutečně přečtete celou? Barevný e-mail plný obrázků nebo strohý text na několik řádcích? Zkuste si to vyzkoušet. Dominik testováním zjistil, že HTML e-maily mají v průměru o 50% menší úspěšnost než textové.
Jméno, předmět a prvních 100 znaků. Ano, je to tak jednoduché a Dominik není jediný, který toto tvrdí. I Mário Roženský ve svém E-mail Ninjovi zastává podobný názor a koneckonců i já. Je-li odesílatelem konkrétní jméno člověka, působí to jinak, než když je jako odesílatel uveden název firmy. To stejné předmět. Předměty s textem Newsletter či Novinky ve většině případů nefungují.
A prvních 100 znaků? Je lepší uvést nějakou smysluplnou větu, nebo tam ponechat UTM parametry? Určitě používejte hned na začátku sdělení text, protože ten se propisuje do prvních 100 znaků textu uváděných za předmětem zprávy. Pokud tam bude mít obrázek, za předmětem zprávy se objeví text tohoto obrázku, máte-li jej vyplněn, UTM parametry nebo jiný text.
Reklamy e-shopu Alza.cz jsou vidět všude – na internetu i v televizi. Kdo odebírá e-maily od Alzy, ví, že umí posílat sdělení i několikrát za den. Tento e-shop totiž upřednostňuje zejména svůj brand a není jeho prioritou, co se týče e-mailingu, výkon. Bohužel tato strategie nefunguje všude. Emaily ve stylu letákových akcí nejsou pro každého.
Jednou z částí semináře je sestavení vlastního Avatara – průměrného zákazníka vašeho e-shopu nebo vaší služby. S ostatními účastníky kurzu se podělíte o svoje Avatary a posbíráte náměty pro to, jak ho ještě vylepšit. Avatara potřebujete k tomu, abyste následně ve svých e-mailech použili správný komunikační tón, tj. uváděli obsah, věty a slova, kterým budou vaši zákazníci rozumět. Vytvořením vlastního Avarata se vciťujete do role vašeho zákazníka a lépe ho pochopíte. A jak vypadl můj Avatar pro můj e-shop Palelo.cz?
Je to žena, jmenuje se Alena a má 32 roků. Má středoškolské vzdělání ukončené maturitou a na internetu často používá Seznam.
Zajímá se o krásu, ale odmítá utrácet tisíce za předražené kosmetické výrobky. Občas si i vyrobí home made kosmetický produkt.
Je vdaná, ale zatím nemá děti. Přesto ví, že je mít jednou bude. S manželem jezdí na výlety po ČR, sem tam i do zahraničí. Bydlí v bytě 2+1 na sídlišti. Pracuje jako administrativní pracovnice v soukromém sektoru. Manžel pracuje jako dělník a vydělává o pár tisíc více než ona. Společně splácí hypotéku na byt. Auto mají z bazaru.
Protože se zajímá o krásu, ocení, má-li možnost produkty, které zakupuje, předem vyzkoušet nebo se na ně alespoň někde fyzicky podívat. Také dá na doporučení kamarádek. Chce se totiž přesvědčit, že to, co koupí, jí reálně pomůže, nebo vyřeší nějaký její problém.
Ve volném čase tráví hodně času na Facebooku. Případně si jde zacvičit na aerobic, zumbu nebo si jen tak popovídat s kamarádkami. V rámci těchto diskuzí zjišťuje, co ostatní holky používají za kosmetiku a jak jsou s ní spokojeny. Občas v rámci ženských diskuzí řeší i svoje chlapy.
Příjemcům v nakoupené databáze. Na internetu koluje plno příběhů lidí, kteří se spálili nákupem databáze. Ani já nejsem zastáncem této strategie. Důvod je prostý – nevím, kolikrát databázi přede mnou někdo použil a navíc ti příjemci o mně nemají žádné informace, protože se mnou nebyli nikdy předtím v kontaktu.
Na semináři se probíralo samozřejmě více věcí a některé byly vskutku podrobné. Za všechny mohu jmenovat např. informace ke zvýšení doručitelnost e-mailů, informace k budování vztahu s vaším zákazníkem, služby pro rozesílání e-mailových sdělení, segmentace či obsah e-mailu. Máte-li chuť tento seminář navštívit a postavit si svého Avatara, podívejte se na termíny školení na Naucmese.cz.