Zásilkovna, to je široká síť výdejních míst pro e-shopy, která působí nejen v České republice či na Slovensku, ale už i v Maďarsku, Polsku, Rakousku, Německu či Polsku. Trend jde směrem kupředu, přičemž ambicí je pokrýt významnou část Evropy. O aktuálním stavu Zásilkovny jsem si pohovořila s její majitelkou a jednatelkou Simonou Kijonkovou.
Paní Simona Kijonková je zakladatelka a jednatelka Zásilkovny – sítě nezávislých výdejních míst, které působí v ČR i zahraničí. Potkat jste ji mohli mimo jiné na konferenci Shopexpo v červnu 2015 jako jednu z hlavních řečníků.
Dá se říci, že za vznikem stál můj manžel. Provozuje e-shop na kontaktní čočky a již před rokem 2010 si byl vědom, že by potřeboval zásilky vydávat na vícero pobočkách, které samozřejmě stojí peníze. Z toho vznikla myšlenka výdejního místa namísto kamenné prodejny. Zůstalo to ovšem jen u myšlenky a koncept jsme tehdy dali dohromady při cestě z ČR do Rumunska. Myšlenku v realitu jsem ovšem přenesla už jen já, stalo se tak v roce 2010. Manžel na projekt neměl již čas. V té době jsem uvažovala o síti formou franchisingu. První zásilky Zásilkovna odbavila již v říjnu 2010. Název Zásilkovna jsem vymyslela sama a červenou barvu jsem zvolila proto, že je symbolem energie.
Výdejních míst bude postupně nadále přibývat. Docházet bude spíše k další specializaci a zkvalitňování služeb poskytovaných na výdejních místech. Důkazem je vývoj do dnešních dnů v rámci České republiky:
Letos se chceme v Zásilkovně zaměřit na otevírání výdejních míst v městech a obcích s více jak 5 000 obyvateli. Naší vizí je mít v ČR 1 000 výdejních míst a na Slovensku 200 až 300. K 15.9.2015 vstoupila Zásilkovna na trh do Rumunska. Naše vize je taková, že každý rok chceme obsadit 2 nové země.
Jednak musíte mít platné živnostenské oprávnění a být bezúhonný. Také musíte mít chuť spolupracovat, protože pro Zásilkovnu je důležité, aby se zákazníci e-shopů na výdejní místo rádi vraceli. Poté, co se žadatel obrátí na email partneri@zasilkovna.cz, se s vámi spojí obchodní zástupce pro daný region. Projde s vámi technické věci. Od zástupce dostanete všechny potřebné informace a vybavení, např. čtečku, tiskárnu, reklamní věci a značení.
Máme tu tým obchodníků, každý z nich má svůj region. Jsou zodpovědní za kvalitu výdejního místa, všechno to navíc doplňuje náš vnitřní systém hodnocení. Ten zahrnuje např. rychlost výdeje zásilky, bezchybnost, komunikaci, práci s hotovostí a hodnocení pobočky uživateli. Pokud výdejní místo selhává, problém se snažíme řešit, v případě nutnosti spolupráci ukončujeme.
Denně evidujeme cca 10 zájemců o to stát se pobočkou Zásilkovny, přičemž měsíčně otevřeme v průměru desítku nových výdejních míst. Naproti tomu úbytek činí jednotky procent ročně.
Náš systém poskytuje oboustranné API napojení. Je-li na straně e-shopu plná integrace našeho API, aktualizace výdejních míst na straně e-shopu se děje automaticky. Provozovatel nemusí ručně zadávat nová výdejní místa či skrývat ta, která nejsou aktivní.
Ne, žádné limity nemáme. Zásilkovna nikdy nechtěla jít cestou restrikcí.
Službu svozů zásilek nabízíme, řešíme individuálně s každým e-shopem. Pokud má e-shop denně více jak 5 zásilek doručovaných přes Zásilkovnu a je ve větším městě, často se dohodneme na svoz balíků. Naše služba je ale postavená především na husté pobočkové síti, majitel e-shopu může doručit zásilku na libovolné podací místo Zásilkovny. V tuto chvíli je 100% našich výdejních míst současně i podacím místem.
Okrajové části ČR a malá města musí počítat s tím, že svoz zásilek z výdejních míst probíhá dříve než ve větších městech, obvykle to je kolem 14:00. Na depu v Praze lze balíky podat až do 20:00. To platí v případě, že je dovážíte sami k nám a nevyužíváte náš svoz či podání přes některé výdejní místo Zásilkovny. Zásilky doručujeme zpravidla do druhého pracovního dne na výdejní místo, které si zákazník určil v objednávce. D+1 počítáme od chvíle převzetí zásilky od e-shopu.
Úložní doba je 7 dnů. Zákazníci si zásilky nejčastěji vyzvedávají do 2. dne od uložení.
Samozřejmě, zákazníci mohou taktéž zdarma požádat o prodloužení na 21 dnů. Podmínkou je, aby tuto službu e-shop povolil v administraci Zásilkovny, aktuálně toho 99% e-shopů využívá. Na straně zákazníka stačí, aby na příchozí SMS s avízem o uložení odpověděl ANO a úložní doba mu je automaticky prodloužena.
Rozvozy v sobotu zavádíme zatím jen před vánoční sezonou, v průběhu roku ne. Na druhou stranu musím říct, že cca 40% našich výdejních míst má otevřeno i v sobotu, takže zákazník si svoje zboží může vyzvednout i v sobotu. Velmi dobře nám funguje expresní večerní doručení ten samý den (tedy v tomto případě v pátek podáte a v pátek zákazník zásilku obdrží). Také o sobotách poskytujeme zákazníkům servis v čase od 8 – 12.
Tuto věc máme v plánu a bude určitě spuštěna. Vše již máme implementované, otestované a nyní jsme ve fázi, kdy vyjednáváme poplatky s bankou. Další fáze je zavedení služby na výdejní místa. Výdejní místo bude mít náš terminál pro příjem platebních karet. Předpokládáme, že se tak stane v roce 2016.
Od začátku existence Zásilkovna ceny neměnila, nenavyšovala. V případě doručování na výdejní místa na území ČR je základní cena za zásilku do 5 kg 35 Kč bez DPH. Součet všech tří stran nesmí překročit délku 120 cm. Dobírka stojí 10 Kč bez DPH a je do výše 20 000 Kč. Kompletní info k cenám v rámci ČR najdete zde. Těžší zásilky mají cenu vyšší, vznikají zde příplatky.
Ano, cenu lze individuálně upravit. Pokud e-shop posílá přes Zásilkovnu více než 500 balíků za měsíc, může se s námi dohodnout na výhodnějších cenách za doručení.
Nabízíme několik možností. Tou první je pravidelná (týdenní, měsíční,..) fakturace za využití našich služeb. Tuto frekvenci lze po vzájemné dohodě změnit. Druhou možností je zápočet. Zápočet je výchozí nastavení u e-shopů, které se Zásilkovnou teprve začínají.
Standardně jsou veškeré křehké věci vyloučeny z přepravy v našich obchodních podmínkách. Jedná se např. o skleněné zboží, ale i potraviny, které podléhají rychlé zkáze. Aktuálně přistupujeme na úpravu VOP pouze u vinařů. U přepravy ovšem vyžadujeme speciální obal a speciální dodatek k VOP.
E-shop je musí prvně uplatnit. Proplácíme 100% z hodnoty zboží do 20 000 Kč. Reklamační proces u nás trvá řádově dny.
Tuto službu již máme, ale e-shop ji musí v administraci Zásilkovny povolit. Zákazníky nevyzvednuté či odmítnuté zboží vracíme na naše náklady zpět do e-shopu. Podmínkou je, aby zákazník na výdejním místě zásilku vrátil ještě dříve, než opustí její prostor. Tzn. převezme si zásilku, rozbalí ji, a když se mu zboží nelíbí, okamžitě je vrací. V tento moment neúčtujeme e-shopu, který zásilku doručoval, žádné poplatky na vracení balíčku. Nabízíme také službu Reklamační asistent, kdy koncový zákazník může zdarma posílat zboží k reklamaci z libovolné pobočky Zásilkovny (službu účtujeme e-shopu za 25 Kč).
Aktuálně mohou e-shopy využít naší další služby – prodejního outsourcingu, jedná se prezentaci jejich zboží na sedmi prodejnách Zásilkovny. Tato služba je zpoplatněná měsíční fixní částkou. Podmínkou je, aby se nesešly konkurenční e-shopy se stejným zbožím při prezentaci v rámci jedné prodejny.
V rozhovoru s paní Kijonkovou zaznělo mnoho dalších informací, které už jsem do tohoto textu bohužel nemohla vložit, protože by byl příliš dlouhý. Co bych ale na závěr chtěla ještě říci, je toto – zastávám názor, že většina e-shopů (existují samozřejmě výjimky) by měla zákazníkům nabízet možnost osobního odběru. Svým způsobem je jedno, jestli to bude právě Zásilkovna nebo jiná síť výdejních míst či přímo vlastní kamenné prodejny.
Zásilkovně celkově fandím. Mají super zaměstnance(Petr Sochora) a líbí se mi, že si na nic nehrajou a makají. Držím Vám palce ať vyjde zahraniční expanze.
Tomáš
http://www.luxusnipradlo.cz