Srovname.cz je třetí největší český srovnávač zboží. Ondřej mi prozradil, že mnoho e-shopů neumí plně využít potenciál Srovname.cz, a proto na něj zanevřou. V rozhovoru padlo několik tipů, jak to změnit.
Ondřej Hamouz – key account manager ve Srovname.cz. Stará se o Top klienty a věnuje se optimalizaci jejich kampaní. Mohli jste jej potkat na Affiliate konferenci, nebo na Linux Expu.
Vzrostl nám počet platících e-shopů. Aktuálně jich máme cca 2 000. Také se mnohem více věnujeme stálým klientům. Letos chceme spustit responzivní design, jehož vývoj jsme započali loni.
Zaza.cz je srovnávač zboží, který vznikl jako oboustranně výhodná spolupráce se Zásilkovnou. My dodáváme data o produktech, ale stránky jako takové spravuje Zásilkovna. Jsou zde pouze ty e-shopy, co aktivně využívají Zásilkovnu. Pokud je tedy e-shop u nás a nevyužívá systém Zásilkovny pro doručování zboží, nebude viditelný na srovnávači Zaza.cz.
Kup Najisto je forma odložené platby. To znamená, že zákazník zaplatí za zboží v průběhu 14 dnů od převzetí. E-shop samozřejmě obdrží peníze od Kup Najisto ještě dřív, než je zákazník reálně zaplatí. Kup Najisto si z každé takto uskutečněné objednávky bere provizi. Navíc ještě e-shopům Kup Najisto přispívá na marketing tím, že jim lehce nadhodnocujeme cenu prokliku na Srovname.cz.
Slovenská verze Najlepsie-ceny.sk pro nás nebyla tak velkou prioritou jako české srovnávače, v tuto chvíli na ní běží cca 500 e-shopů. Přesto jí také věnujeme naši pozornost, ale už ne takovou, jako českému srovnávači Srovname.cz.
Trendem jsou mobilní telefony, ty šly nejvíce nahoru. V závěsu za touto sekcí je bílé elektro a knihy. Lepšího průměru dosahuje také kosmetika a léky.
Aktuálně také, kvůli rostoucí tendenci, jsme předělali sekci oblečení a móda. Je úplně jiná, než byla. Ze současného řádkového výpisu jsme přešli na sloupcový. V tuto chvíli jsme stále ve fázi testování a sledujeme, co funguje a co ne, a podle toho vzhled upravujeme.
Ne, máme pouze placený režim. Je to z toho důvodu, abychom prostor pro inzerci poskytli pouze těm e-shopům, které jsou ochotné investovat do reklamy a nejsou to mrtvé subjekty.
Párování u nás má 2 fáze:
První chybou je to, že nepracují s kampaní. Prostě si zaplatí kredit a nenastaví si ceny za prokliky v rozhraní Srovname.cz (přes XML feed lze biddovat pomocí tagu TOLL.). Máme ověřeno, že e-shopy, které pracují s cenou za proklik, mají nárůst návštěvnosti.
Kompletní specifikaci XML feedu najdete na stránkách Srovname.cz.
Ano, např. to jsou kupony pro nákup v e-shopu. Při implementaci kuponů se e-shopům radikálně zvedají konverze. Kupony mohou posílat jako slevu uváděnou v % nebo konkrétní nominální částku. Kupony lze cílit i globálně s omezením na značky nebo cenu produktu.
Zápis pak vypadá takto:
Další informací navíc, kterou lze uvádět v XML feedu, jsou odkazy na videa na youtube. K tomu slouží tag VIDEO_URL. Zápis pak vypadá takto: <VIDEO_URL>http://www.youtube.com/embed/era0-kx2F6I</VIDEO_URL>. Jako hodnotu uvádíte URL adresu videa na Youtube.com.
Prvním předpokladem je s biddingem vůbec začít (bidding – nastavování a řízení ceny za proklik). Což mnoho e-shopů stále nedělá. Je vhodné použít odlišné ceny za proklik (CPC) jak na hlavní kategorie zboží, tak na podkategorie. Vždy je nutné vzít v úvahu důležitost sortimentu a podle toho nastavit i bidding. Biddovat u nás mohou všechny e-shopy bez rozdílu. Nemáme žádné restrikce či podmínky pro zapojení do biddingu.
Ano, mohou nás sami oslovit. Je nutné, aby nám napsali na obchod@srovname.cz s tím, že chtějí pomoci s inzercí. My sami aktivně oslovujeme a pomáháme e-shopům, kde vidíme velký potenciál růstu.
Ano, tuto službu e-shopy využívají. Vliv má na prokliky. Ty po zavedení vzrostou, ale plně jsme to neměřili, takže průměrné % nárůstu v tuto chvíli bohužel neznáme.
Ano
Např. tak, jak Heureka sleduje shodu mezi cenami u ní a na e-shopu, tak u nás tuto věc až tak neřešíme. Co ovšem ale sledujeme a hlídáme, je dostupnost zboží <DELIVERY_DATE>. Také nás zajímají ceny dopravy, <DELIVERY>. Tyto položky je vhodné uvést ve feedu, povinné však nejsou.
Určitě chceme posilovat výsledky Srovname.cz v přirozeném vyhledávání. To stejné platí i pro PPC kampaně.
Za nás to vidíme tak, že určitě v čase dále porostou.
E-shopaři se mě sem tam ptají, zdali má význam inzerovat na Srovname.cz. Zastávám názor, že dokud to nezkusíte, nezjistíte, jestli ano či ne. Berte hlavně ohled na sortiment vašeho zboží – pokud patříte mezi některou z rostoucích kategorií (např. elektronika, oblečení a móda), určitě stojí za to inzerci vyzkoušet.