Mário Roženský: Affiliate v ČR funguje nejen velkým eshopům

O affiliate marketingu pro e-shopy se toho u nás dočtete mnohem méně než o jiných formách propagace e-shopu. Je to dáno tím, že stále nenabral plný dech. Jak se aktuálně vyvíjí, co to znamená pro e-shopy a jak se postavit k přípravě provizního programu? O tom jsem si pohovořila s Máriem Roženským, přední osobnostní českého affiliate.

Profilová fotografie s Máriem Roženským

Mário Roženský je výrazná osobnost českého affiliate marketingu. Je tvůrcem Affilboxu, SupportBoxu a také autorem Affiliate Academy. Je správcem několika provizních programů a poskytuje konzultace v této oblasti. Vytvořil také unikátní službu Virtuálního affiliate manažera pro weby a e-shopy, které nechtějí investovat čas a peníze do vlastního affiliate manažera.

Co tě přivedlo k affiliate?

Byla to monetizace webu. Dříve jsem totiž měl příjmy přes reklamy Adsense, ale tyto příjmy postupem času upadaly. Během 2 let se příjem z Adsence natolik propadl, že jsem musel hledat jiné cesty, jak získat peníze. Začal jsem tedy s affiliate marketingem v zahraničí, psal se tehdy rok 2008. U nás v té době affiliate ještě ještě nebyl tolik rozvinutý.

Jak funguje affiliate marketing v ČR?

V čase roste a čím dál tím rychleji. Nejvíce se aktuálně provozuje ve službách – půjčky, hubnutí, cestování a šedá zóna.

A co e-shopy, funguje u nich affiliate?

U e-shopů to je slabší. Aktuálně z něj těží hlavně ty větší e-shopy, co už mají vybudovanou značku. Díky affiliate marketingu dosahují nárůstu obratu tržeb o cca 5% až 10%. Menší e-shopy nejsou tolik vidět, nemají vybudované jméno.

V čem e-shopy dělají nejčastěji chyby při zavádění a správě affiliate programu?

Do slova „kašlou na to“. Prostě když se rozhodnou, tak se tomu nevěnují dostatečně. Díky tomu to tolika e-shopům nefunguje. Nemají na správu člověka, nemají vhodný produkt, nemají konverzní e-shop (např. hodně zboží není skladem, to se pak těžko dělají objednávky). Není to ani tak o výši provizí pro partnery, ale o správě affiliate programu jako takového. Zde e-shopy selhávají, nejsou dostatečně důslední.

Hovořil jsi o člověku, který se stará o správu. Co to obnáší a kdo to je?

Je to affiliate manažer. Stará se o provizní program (affiliate program), tzn. celý program připraví, komunikuje s partnery a hledá nové. Stará se o schvalování provizí, výplaty, má na starost obchodní podmínky programu, má co říci k reklamním formátům (může je také připravovat) a hlídá, zdali partneři nedělají nějaké nekalé praktiky či nepodvádí.

Mário Roženský a Petra Mikulášková v kavárně v Pardubicích.

S Máriem Roženským při rozhovoru v Pardubicích.

Jak je affiliate manažer odměňován?

Jsou tři možnosti – fixní domněna, % odměna nebo kombinace. V případě, že je program spravován přes provizní síť, je odměna často 30% z fakturovaných provizí.

Kdy jsou vidět první výsledky affiliate programu?

Zhruba po 3 měsících usilovné práce. První měsíc slouží k přípravě affiliate programu. V druhém měsíci začínají partneři propagovat produkt a ve třetím měsíci začíná růst počet objednávek přes partnery. Je to hlavně poté, co se partnerům připíší první provize a oni dostanou super motivaci dále propagovat.

Kde mohou provozovatelé e-shopů hledat affiliate manažera?

V ČR jich je nedostatek, respektive těch kvalitních affiliate manažerů. Aktuálně je dobrou volbou výchova vlastního manažera. K tomu jsem taktéž vytvořil speciální kurz Affiliate Academy, který má pomáhat vychovat si vlastního affiliate manažera či si řešit přípravu affiliate programu in house. Další možností jsou tzv. virtuální affiliate manažeři nebo hledání externího affiliate manažera, o kterém jsem říkal, že jich je nedostatek.

Snímek obrazovky z online kurzu Affiliateacademy.cz

Členská sekce on-line kurzu AffiliateAcademy.cz

Virtuální affiliate manažer – můžeš to více popsat?

Je to alternativa k současnému stavu, kdy je nedostatek kvalitních affiliate manažerů a kdy nemáte čas a chuť si vychovávat vlastního. Jedná se o službu, která některé úkony v rámci affiliate programu řeší za vás. Skládá se z 2 oblastí – tou první je ryze příprava affiliate programu, druhou pak je správa affiliate programu. Více o virtuálních affiliate manažerech najdete na www.virtualniam.cz.

Kde mohou e-shopaři najít další zdroje informací k affiliate marketingu?

Tím prvním a nejlevnějším zdrojem je moje kniha. Když si provozovatel e-shopu projde jednotlivé kapitoly a podle úkolů na konci každé kapitoly bude postupovat, plnit je, může si vytvořit vlastní affiliate program a následně se o něj i starat. Druhou možností je živé školení a třetí jsou pak konzultace. Zapojit se také mohou do mé Affiliate academy.

Mário Roženský přednáší na Affiliate čtvrtku.

Mário pořádá pravidelné Affil čtvrtky vždy první čtvrtek v měsíci, uskutečňují se v Praze. V rámci těchto setkání můžete probrat třeba váš affiliate program či plány na jeho uskutečnění.

A co zahraničí? Také tam lze hledat inspirační zdroje?

Affiliate v zahraničí funguje trochu jinak než u vás. Problémem je to, že úplně volné informace jsou tam těžko přístupné.

Knihu, o které Mário v rozhovoru hovořil, mám doma také. Celou jsem ji pročetla a vydala k ní i recenzi. Tu si můžete přečíst v jednom z mých starších článků. Za sebe tuto knihu určitě doporučuji. Pokud vás zajímají jeho aktivity více, sledujte taktéž jeho blog a sekci o Affiliate nebo záznamy z webinářů na jeho Youtube kanálu.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…