Recenze: PPC Bee aneb vytváříme produktové PPC kampaně efektivně

Setkala jsem se s Honzou Mayerem, vedoucím vývoje zajímavých aplikací a on-line služeb ve společnosti Weps,s.r.o. Zaujaly mě některé z jejich produktů, protože svým charakterem pomáhají e-shopům jak s marketingem, tak i obchodem. S Honzou jsme společně detailně probrali význam aplikací pro e-shopy i princip jejich fungování. V tomto článku vám blíže představím aplikaci PPC Bee a moje dojmy z užívání. PPC Bee je společným produktem firem Weps a Blueberry.cz Apps, co spojily síly v podobě firmy PPC Bee, s.r.o., která nyní aplikaci vyvíjí.

Honzou Mayerem, vedoucím vývoje ve společnosti Weps,s.r.o.

Honza Mayer, vedoucí vývoje ve společnosti Weps,s.r.o.

PPC Bee aneb vytváříme produktové PPC kampaně hromadně

E-shop se stovkami, tisíci či desetitisíci položkami je na správu PPC kampaní časově náročný. Pokud byste chtěli např. prostřednictvím excelu vytvořit pár stovek produktových kampaní, strávíte nad tím možná několik hodin. Navíc po importu do inzertního systému musíte hlídat, zdali je produkt na stránkách e-shopu stále v prodeji (aktivní) nebo byl z prodeje stažen (a v horším případě URL je nefunkční). Naštěstí existují chytré aplikace, které umí tyto produktové kampaně vytvořit na pár kliků a dokážou si současně ohlídat i onu aktuálnost prodeje.

ppcbee-ano-ne

Vyplatí či nevyplatí se právě pro váš e-shop produktové kampaně?

Určitě existují segmenty zboží, kde mají produktové kampaně význam a segmenty zboží, kde se spíše nevyplatí. Typicky budou vhodné produktové kampaně tam, kde lidé hledají zboží podle jeho názvu. To je např. elektronika. Hledáme konkrétní typy praček, televizí, mobilů či ledniček. Jestli je vhodný zrovna váš segment, to nemohu na první pohled 100% říci. Inzerci si musíte prostě vyzkoušet. U produktových kampaní málo hledaného zboží může být problémem to, že se inzeráty vůbec nezobrazí.

Jak PPC Bee funguje?

K vytvoření produktových kampaní potřebujete XML feed s produkty. Stačí i ten, co používáte v inzerci na srovnávačích zboží či jakýkoliv jiný. Po založení účtu v Dotidot (dříve PPC Bee) a provedení patřičných nastavení do něj nahrajete XML soubor a následně se pustíte do vytváření produktových kampaní.

fungovani-ppc

O jaká nastavení jde?

Jakmile si založíte účet, propojíte si jej s inzertním systémem, kde chcete produktové kampaně inzerovat (aktuálně lze využít Google AdWordsSklik). Lze připojit i MCC účty, z nichž si následně vybíráte, který má být v rozhraní PPC Bee aktivní a který ne. To je velmi výhodné např. pro marketingové agentury. Pokud v Google Analytics máte více účtů, opět si vybíráte, který chcete mít v rozhraní aktivní a který ne.

Propojení PPC Bee s účtem Google AdWords či Sklik je jednoduché – potřebujete znát pouze vaše přihlašovací údaje. Propojit můžete současně i více účtů pod různými přihlašovacími údaji.

Propojení PPC Bee s účtem Google AdWords či Sklik je jednoduché – potřebujete znát pouze vaše přihlašovací údaje. Propojit můžete současně i více účtů pod různými přihlašovacími údaji.

Pak vás čeká nahrání zdroje dat, tedy vašeho (aplikace podporuje i jiné formáty). Můžete si v rozhraní naplánovat, který den v týdnu se má stahovat (nebo i každý den) a v jakou hodinu. Po uložení se zdroj začne stahovat, což nějakou chvilku trvá (většinou minuty), než se celý načte. Samotný zdroj si můžete navíc různě upravovat – minimálně doporučuji vypnout některé sloupce, které následně nebudete používat. To, které to budou konkrétně, často zjistíte při práci s podmínkami při nastavování produktů do inzerce, o tom hovořím dále u jednoho z ilustračních obrázků. Jednoduše vám v náhledu budou vadit sloupce navíc.

Velmi oceňuji možnost ovlivnit obsah XML feedu. Těmito úpravami mi velmi připomíná práci s aplikací Mergado. Máte-li třeba příliš dlouhý název výrobce či značky, který lidé navíc hledají pod zkráceným názvem, můžete si takové slovo nahradit za to, které lidi používají. A to třeba jen v konkrétních tazích (př. PRODUCTNAME).  Navíc můžete využít podmínek, tzn. tuto změnu provedete např. jen u některé kategorie zboží. Možností úprav je vskutku hodně. Nejste tak v inzerci závislí ryze na obsahu XML, co vám předává e-shop, ale můžete si jej upravit pro potřeby inzerce.

Proměnné lze vytvářet jak textové, tak číselné. Navíc v pravém sloupci vidíte okamžitý náhled, tj. položky vašeho XML, kterých se změna dotkne.

Proměnné lze vytvářet jak textové, tak číselné. Navíc v pravém sloupci vidíte okamžitý náhled, tj. položky vašeho XML, kterých se změna dotkne.

Další v řadě je vytvoření produktových sestav. Pokud máte v systému více datových zdrojů (např. máte více e-shopů a pro každý je samostatný XML feed), musíte si zvolit, z jakého zdroje chcete produktovou kampaň vytvářet. Snažte se u názvů produktových sestav, stejně tak reklamních sestav, používat smysluplné názvy. Jedině tak je v rozhraní AdWords či Sklik snáze oddělíte od ostatních neproduktových kampaní.

Produktové sestavy zastřešují skupiny produktů, nad kterými chcete vytvářet PPC kampaně s reklamními sestavami.

Produktové sestavy zastřešují skupiny produktů, nad kterými chcete vytvářet PPC kampaně s reklamními sestavami.

Na jakém principu funguje vytváření kampaní, sestav, inzerátů a klíčových slov?

Kampaně si zakládáte jednotlivě, kdežto reklamní sestavy si vytvoříte hromadně. Pojmenovat si reklamní sestavy můžete na základě tagů, které máte v XML feedu, nebo i jinak (např. jim ručně dopsat vlastní slovo). Výhodou je to, že vidíte okamžitě i názvy všech vytvářených reklamních sestav ještě dřív, než vaši práci uložíte.

Pomocí tzv. hierarchie určíte, jak se budou jmenovat reklamní sestavy v kampani a samotná kampaň, kterou právě editujete. Název může být tvořen např. konkrétním tagem a ručně dopsaným slovem.

Pomocí tzv. hierarchie určíte, jak se budou jmenovat reklamní sestavy v kampani a samotná kampaň, kterou právě editujete. Název může být tvořen např. konkrétním tagem a ručně dopsaným slovem.

Díky tzv. podmínkám si následně můžete vyfiltrovat do konečných reklamních sestav pouze ty produkty, které v rámci dané produktové kampaně chcete inzerovat (např. produkty s cenou vyšší jak 500 Kč, produkty z konkrétní kategorie, produkty konkrétního výrobce či různé kombinace – možností je tolik, kolik vás napadne). Vidíte také náhled všech produktů, které odpovídají vámi zadané podmínce. Máte tak opět okamžitý přehled o všem ještě dříve, než vaši práci uložíte.

Pomocí podmínek určíte, jaké produkty se mají do kampaně propisovat.

Pomocí podmínek určíte, jaké produkty se mají do kampaně propisovat.

K úpravě klíčových slov a inzerátů slouží tzv. generátory. Informace do něj čerpáte opět z údajů ve vašem XML feedu. Můžete si je také různě upravovat. V náhledu vidíte, jak vaše inzeráty či klíčová slova vypadají. Na základě toho okamžitě reagujete a výstup upravujete ještě dříve, než si práci uložíte. Systém upozorňuje také na příliš dlouhé řádky inzerátů. Oceňuji upozornění na přítomnost ochranných známek v textech, které přes AdWords nelze používat.

Generátor, pomocí něhož vytváříte textové inzeráty. V obsahu můžete využít jak tagy vašeho zdroje, tak si jej můžete doplnit o ručně zapsané informace.

Generátor, pomocí něhož vytváříte textové inzeráty. V obsahu můžete využít jak tagy vašeho zdroje, tak si jej můžete doplnit o ručně zapsané informace.

Co se děje s inzerátem produktu, který v XML feedu byl a najednou není?

Kampaně a reklamní sestavy fungují automaticky na základě dat, co jim poskytujete v XML feedu. Pokud některý produkt chybí, reklamní sestava je automaticky pozastavena. Díky tomu nemusíte hlídat, zdali produkt je či není v prodeji a zdali na něj stále inzerujete či ne. Dochází k maximální úspoře času oproti vytváření kampaní třeba přes jakýkoliv jiný tabulkový editor.

Jak je to se značením URL adres UTM parametry?

V rozhraní PPC Bee jsou některá nastavení, která jsou viditelná i v rozhraní AdWords či Sklik (výše rozpočtu, cena za proklik, typ cílení, způsob zobrazování reklam, dynamické proměnné a další). Jedním z nich je i značení inzerce UTM parametry. Můžete zapnout automatické tagování (to, které běžně nastavuje přímo inzertní systém AdWords či Skliku) nebo zvolit tagování PPC Bee či si přímo vytvořit vlastní způsob tagování.

Značení UTM parametry (tagování) přednastavené aplikací PPC Bee. Máte-li vlastní metodiku značení kampaní, pak si ji nastavíte pomocí záložky vlastní. A nebo to necháte na automatickém značení.

Značení UTM parametry (tagování) přednastavené aplikací PPC Bee. Máte-li vlastní metodiku značení kampaní, pak si ji nastavíte pomocí záložky vlastní. A nebo to necháte na automatickém značení.

Kolik stojí PPC Bee?

Cena za užívání aplikace se odvíjí od počtu produktů, na které generujete reklamní sestavy. Do 5 000 produktů je cena 4 490 Kč bez DPH. E-shopy s minimem položek , navíc velmi levnými v kombinaci s nízkou marží, budou mít s návratností pravděpodobně velké potíže. Proto mohou požádat a domluvit se na individuálních podmínkách. Pokud chcete aplikaci využít pro testování, cena je domluvena individuálně. Se systémem vás také mohou naučit pracovat v rámci školení, které trvá 4 hodiny. Výhodou je i to, že součástí administračního rozhraní je chat, na kterém zastihnete podporu on-line. Takže když vám něco nepůjde, jednoduše pošlete dotaz.

A co názory uživatelů PPC Bee?

“Denně spravujeme PPC kampaně desítek velkých i malých klientů a nástroj PPC Bee nám umožňuje u každého z nich nasazení inzerce na tisíce jejich produktů. Snadno a přehledně tak propagujeme produkty, které jsou skutečně skladem, vždy s aktuální cenou v inzerátech a s vysokou efektivností.”

Robert Štípek, agentura KOFEIN

“Aplikaci pro správu produktových kampaní jsme vyzkoušeli a úspěšně ji používáme bezmála rok. Ve své nabídce máme široké portofilo produktů, jejichž správa v PPC systémech zabere hodně času. PPC Bee nám čas šetří a přivádí ty správné zákazníky.”

David Folprecht, srovname.cz

“Prostřednictvím PPC Bee dokážeme efektivně inzerovat více než 20 000 našich produktů včetně aktuální ceny a vždy s ohledem na jejich skladovou dostupnost.”

Filip Černy, kytary.cz

Jak se mi s aplikací pracovalo?

Práce je jednoduchá a intuitivní. Nemáte-li odpor k tabulkovým editorům a víte, co znamenají jednotlivé tagy vašeho XML feedu, práci s Dotidot (dříve PPC Bee) zvládnete během pár minut. Při registraci taktéž obdržíte v příloze e-mailu podrobný návod, jak s aplikací pracovat.

Co už ovšem neobdržíte, je to, jak nastavit vaše kampaně tak, aby byly obchodně úspěšné. Nad strukturou inzerátů a klíčových slov musíte prvně přemýšlet, pak přemýšlíte nad tím, jak upravit XML feed a pak teprve vše nastavujete. Doporučuji taktéž sledovat blog.ppcbee.com, kde najdete aktuální novinky k aplikaci.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře
  1. Tomáš napsal:

    Dobrý den, testuji konkurenční nástroj PPC Hit pro eshop http://www.luxusnipradlo.cz a chtěl bych se zeptat, v čem je PPC Bee jiný, respektive čím se dá ospravedlnit jeho cena vůči PPC Hitu, který bude zdarma.

    Děkuji

    • Dobrý den, PPC Hit rozhraní jsem neviděla a nezkoušela. Nicméně umí aktuálně PPC Hit spolupracovat s Google Adwords, tj. odesílat kampaně a sestavy do tohoto rozhraní? Podle údajů na webu spolupracuje pouze s Sklikem. Úplně nejlepší odpověď vám dají lidé zastupující PPC Bee, jejich školení bývá zdarma a tam si pak můžete udělat přesnější obrázek o tom, který z nástrojů je pro správu vašich produktových kampaní lepší. Samozřejmě kdo hledá verzi zdarma, PPC Hit je v tuto chvíli asi nejlepší volba.

  2. beraniste napsal:

    To sice umí, komunikovat s googlem, ale když tam pošlete příliš velké množství dat, tak zaprvé zaplatíte za export Seznamu a možná se dočkáte banu na Google a tam se budete těžko domlouvat, aby vám obnovili účet. Jinak můžete klidně použít můj prográmek http://www.nelzu.cz/2016/09/10/kombinator-klicovych-slov-pro-ppc-hit-plus-navod-zdarma/

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…