Tradičně již poněkolikáté se konala 26.5.2015 v Brně Nekonference, tentokrát na téma Vyhledávače Zboží. V rámci programu vystoupilo hned 7 řečníků – Milan Šmíd za Zboží.cz, Michla Janík za Mergado, Romana Velflová za Medio, Filip Podstavec za Getfound, Pavel Šafařík za ROIHunter, David Velechovský za Sklik.cz, Michal Synek a Jan Kriegel za Heureka.cz.
První novinkou je vedle responzivního designu, který už nějaký ten pátek běží, změny ve variantách zboží. Původně byly pro každou variantu produktu samostatné produktové karty a to pouze za předpokladu, že existovalo více inzerujících e-shopů. Nyní dochází ke vnoření variant zboží do jedné produktové karty. Pokud chcete s tímto prvkem začít pracovat, podívejte se na nápovědu k tagu VARIANT.
Za zmínku stojí i statistiky proklikovosti jednotlivých pozic v produktovém detailu konkrétního zboží.
Ruku v ruce s tím jde i omezení počtu viditelných e-shopů. Dříve bylo u nabídky produktu vidět 30 obchodů. Nyní, v důsledku změn celé produktové karty se počet ztenčil na 7 viditelných e-shopů. Ostatní jsou vidět až po rozkliknutí. Takže o to více je nutné dbát na bidding, a to zejména tam, kde je větší konkurence. Současně si musíte hlídat návratnost, protože ne vždy se vám bidding vyplácí!
Změnou na Zboží.cz jsou i tzv. kategorizované výsledky hledání. To znamená, že nad nabídkami zařazených produktů se objevují názvy kategorií, v níž se produkt nachází.
Mnohem větší prostor mají nyní i nezařazené nabídky. Dříve byla potíž, aby se tyto produkty, které nabízí pouze jeden e-shop, a jsou tak unikátní, na zboží.cz neobjevily. Nyní i tyto nabídky jsou dohledatelné a navíc díky biddingu (k tomu slouží tag MAX_CPC_SEARCH) můžete posunout výše i právě tyto nezařazené (nespárované) produkty.
Velkou inovací tohoto roku bude zavedení dvou XML feedů. Jeden má sloužit pro produkty a druhý pro nabídky. Ten produktový má zajistit, že produktový inventář na zboží.cz bude, co se týče prezentovaných informací, kvalitnější. Nabídkový feed pak má sloužit k řízení inzerce vašeho e-shopu. Předpokládaný termín spuštění je červen 2015, přičemž všichni inzerenti budou zavčas informováni, co udělat pro změnu.
Michal Janík se zaměřil na prezentaci novinek v rozhraní aplikace Mergado a také na to, co nového plánuje. Velmi oceňuji, že v plánu je propojení aplikace Mergado s rozhraním Google Analytics. Dosud totiž veškeré grafy a údaje o konverzích vychází z údajů, co poskytují srovnávače zboží. Znalejší z vás ví, že princip měření konverzí např. na Heurece funguje úplně jinak než v případě Google Analytics. Protože já pracuji hlavně s Google Analytics, je pro mě tato změna vítaným krokem vpřed.
Michal taktéž zmínil, že pokud chcete s e-shopem vstoupit do zahraničí, nejjednodušší cestou pro mnoho e-shopů jsou právě zahraniční srovnávače zboží.
Základem podle Romany je správné nastavení Google Analytics. S tím plně souhlasím. Romana ukázala pár vychytávek, které je potřeba v rozhraní Google Analytics nastavit. Vycházela z toho, jak s webovou analytikou pracují u nich v Mediu. Základem je filtr pro oddělení návštěvnosti ze srovnávačů. Dále pak, a to se bavíme o Heurece, je vhodné pomocí filtrů přenést subdomény do Kampaně. Obsah kampaně vám pak nabídne odkazující cestu (výsek URL vstupní stránky na vašem e-shopu). Postup, jak na to, najdete na blogu Media.
Vedle toho upozornila, že Google Analytics neumí bez patřičného nastavení sledovat konverze uskutečněné přes Heureka košík. Situaci lze řešit přes tzv. Measurement protocol, který pošle do Google Analytics z vašeho e-shopu informaci o uskutečněné objednávce. Podobně lze pracovat např. s konverzemi z Affilboxu, Slevomatu, Aukra či telefonických objednávek. Toto nastavení (respektive implementace) je typická pro větší e-shopy a není to nic snadného.
Filip ve své prezentaci nastínil možnost, jak se dívat na data Google Analytics jinak. Zjednodušeně řečeno, je možné každou návštěvu ohodnotit podle toho, jakých akcí a cílů se na e-shopu zúčastnila. Daná návštěvnost za tyto akce sbírá body a podle toho s ní zacházíte dál.
Nastavení se děje prvně na úrovni Google Analytics (vytvoříte si vlastní metriku), pak dochází k úpravě přes Google Tag Manager (přiřadíte číselnou hodnotu jednotlivým akcím měřených na e-shopu) a v poslední řadě pomocí segmentů Google Analytics si vytáhnete návštěvnost, která splnila požadavky daného nastavení. Co s tím pak dál? Např. návštěvnost, která dosáhne určité bodové hranice, může být oslovována pomocí remarketingu speciálním slevovým kuponem. Podotýkám, že tyto vychytávky jsou typické spíše pro větší e-shopy. Jednak kvůli nastavení, které je složité, jednak kvůli stanovení jednotlivých akcí a hodnot započítaných do tzv. customer score.
Po obědové pauze byla přednáška věnována produktových kampaním na Facebooku. Roli přednášejícího zastal Pavel Šafařík za ROIHunter.
Této části jsem se bohužel nezúčastnila. Místo toho jsem trávila čas s Vladimírem Přichystalem z pořádající agentury Besteto diskuzí nad zlepšení XML feedu pro můj e-shop palelo.cz.
Sklik prochází aktuálně integrací aplikace PPCHit. Ta má usnadnit inzerentům vytváření a správu produktových kampaní na Skliku. Pokud už jste se s PPCHitem setkali, tak víte, že původ této aplikace není u Seznamu. Seznam jej odkoupil. Pro inzerenty bude spuštěn pravděpodobně v průběhu tohoto léta 2015. V tuto chvíli můžete posílat alespoň náměty a návrhy na to, co by aplikace měla umět, na sklik@firma.seznam.cz.
Základem produktových kampaní řízených prostřednictvím PPCHitu bude XML feed s produkty. Ten si pak budete moci upravovat tak, aby do inzerce vstupovali produkty na základě podmínek, které jim přiřadíte. Aplikace bude taktéž podporovat export kampaní do Google Adwords. Cenový model za užívání aplikace ovšem není dosud vyjasněn.
Zástupci Heureky představili návrh nových reportů pro e-shopy. Jsou zatím stále ve vývoji a možný termín spuštění je nejdříve v červenci tohoto roku. Tyto reporty se týkají tržních analýz a vývoje tržního podílu v rámci kategorií Heureky. Data jsou přínosná z toho důvodu, že e-shopu ukážou, jaký tržní podíl zaujímá v rámci sekcí Heureky, o které si zažádá při nastavení. Nicméně již teď je jisté, že tyto typy reportů budou zpoplatněné a přizpůsobované částečně na míru konkrétnímu e-shopu.
Poslední část Nekonference byla tradičně ve znamení panelové diskuze. Část se točila kolem otázky uvádění odlišných cen na e-shopu pro návštěvnost přicházející ze srovnávačů zboží a pro návštěvnost přicházejících z jiného zdroje. Většina z přednášejících se shodla, že tato taktika není minimálně férová.
Nekonference byla nahrávána, záznamy budou zhruba do „měsíce“ k dispozici na webu pořádající agentury www.besteto.cz/blog. Než budou, můžete sledovat web www.mergado.cz/blog, kde najdete aktuální informace ze světa zbožových srovnávačů.