Často se setkávám s tím, že větší e-shopy mají potíže s řízením skladových zásob. Zaběhlý skladník ví, v jaké části skladu leží zboží, má svůj „vlastní systém“. Jenže v momentě, kdy musí jeho práci zastat někdo jiný, začínají problémy. Záskok nezná „skladníkův systém“. Problém je o to větší, když je sezona nebo Vánoce. Dočasná náhrada či posila je pomalejší, protože hledá zboží ve skladu. Naštěstí existují systémy, které tyto problémy minimalizují. O jednom z nich jsem si pohovořila s panem Procházkou.
CCV Informační systémy se zabývají tvorbou podnikových informačních systémů (divize Business Solution), elektronickou komunikací EDI (divize eBusiness), tvorbou systémů pro státní správu (divize eGovernment) a také tvorbou mobilních aplikací (divize Inovace a mobilní zařízení).
Na první pohled jsme technologická firma. Jenže když děláte informační systémy, tak tím hlavním, čím se zabýváte, je řešení konkrétních problémů podnikání svého zákazníka. Technologie jsou jenom prostředkem a mají stále menší význam. Službám CCV Informační systémy důvěřuje více než 1500 společností různých velikostí z ČR a Slovenska, kteří dlouhodobě využívají řešení CCV.
Námi dodávané vnitropodnikové informační systémy jsou z rodiny podnikových řešení Microsoft – implementujeme Microsoft Dynamics AX (dříve Axapta) a Microsoft Dynamics NAV (dříve Navision). A samozřejmě jejich součástí je i technické řešení pro e-shopy. Proto klientům dle jejich požadavků dodáváme i e-shop, jež je součástí vnitropodnikového informačního systému.
Jedná se o webovou službu, která výrazně zpřehledňuje skladovací prostor. Máte-li fyzicky sklad, tak zboží v něm leží na různých místech. Zboží si sem ukládáte různě podle vlastního systému, kterému rozumíte pouze vy nebo skladník, který se zbožím pracuje. Čím větší sklad je, tím je orientace složitější, zboží déle dohledáváte a zejména nově přijatí skladníci či brigádníci mají potíže pracovat stejně rychle jako vy. Váš systém totiž neznají a hůře se ve skladu orientují.
Služba Instantní sklad vám ukáže na plánu skladu, kde zboží ve vašem skladu leží. Vy je tak mnohem rychleji najdete a odbavíte objednávku. Funguje na principu přesné adresace pomocí čárových kódů. Jeho součástí je jak webová část s rozkresleným skladem a ukazatelem pohybů, tak čtečka čárových kódů, s níž pak pracují lidé ve skladu. Instantní sklad vychází z principů WMS – metod řízeného skladu, který je typický pro velké obchody a výrobní podniky. V tomto případě se jedná o jednodušší skladovou evidenci.
Instantní sklad zefektivňuje práci skladníků a snižuje náklady např. na zaměstnance. Jsou při práci se zbožím rychlejší, proto není potřeba mít tolik lidí ve skladu. Skladníci rychleji dohledají pozici zboží ve skladu se správnými parametry jako je šarže, expirace či výrobní číslo. Dochází tak i k rychlejšímu odbavení objednávek.
Navíc nově najatá posila či zaměstnanci se mnohem rychleji seznamují se skladem. Instantní sklad je vždy navede na správné místo uložení zboží. Mimo to pomocí Instantního skladu sledujete pohyb skladových zásob. Víte, co a kdy bylo naskladněno, co a kdy vyskladněno a hlavně na jakém místě ve skladu se tak stalo.
Vše začíná analýzou. Ta zahrnuje rozhovor s provozovatelem e-shopu. V něm zjišťujeme, co vede majitele k využití této služby a zdali bude pro něj vhodná. Také analyzujeme, jak fungují aktuální procesy ve skladu, a zajímá nás aktuální půdorys skladu. Ten si musíme zakreslit a přenést do webové části Instantního skladu.
Další fází je propojení služby s produktovým katalogem. To se děje buď na úrovni e-shopu, nebo na úrovni např. ekonomického systému, který majitel e-shopu používá. To, jak to bude nakonec propojeno, se odvíjí od počáteční analýzy, kde zjišťujeme, jak fungují skladové procesy.
Třetí fází je zakreslení skladových prostor, zajištění čteček a nastavení skladových prostor. Ty musí být opatřeny WIFI pokrytím, aby čtečky fungovaly v každém kousku skladovacího prostoru.
Ano. Instantní sklad můžete vnímat jako jejich rozšíření, které zajišťuje rychlé dohledání vyskladnění. Můžete jej navázat:
Vše je dáno prvotní analýzou, kde si stanovíme, která varianta bude nejvhodnější.
Cena za zprovoznění se skládá z více položek. Jednou z nich jsou čtečky čárových kódů, kde jedna vychází okolo 25 000 korun i s nastavením. Dále tu jsou měsíční poplatky za přístupy k webové službě. Přístup na úrovni skladníka stojí 900 Kč/měsíc. Čím více přístupů je, tím klesá cena za jeden přístup. Poslední položkou je integrace a nastavení Instantního skladu. Cena je většinou kolem 6 000 až 10 000 Kč. Vždy vychází z prvotní analýzy, kde se stanoví, jak bude služba nakonec na e-shop napojena.
Návratnost lze samozřejmě měřit – na počtu pracovních sil (při stejném množství práce můžete mít o jednoho zaměstnance méně, či zkrátit jeho pracovní úvazek), délce času zapracování nových zaměstnanců, nezanedbatelné ušetření je v eliminaci nákladů na řešení neshod a reklamací plynoucí z expedování nesprávného zboží, nebo také na úrocích z bankovní půjčky, kterou používáte na pořízení skladových zásob (díky rychlejšímu odbavení skladu rychleji cirkulují peněžní toky a vy můžete rychleji splácet úvěr). Co ovšem nelze měřit přímo, je zrychlení vyskladnění. Reálně se snižují časy, ale to poznáte spíše v období sezóny, kdy v důsledku zvýšené poptávky, díky níž často sklad kolabuje, najednou zvládáte objednávky odbavovat pružněji.
Plně systém využívá pro přehled o zboží ve skladu třeba společnost UPS Technology, která jej používá nejen pro přehled zboží na skladu, ale zároveň pro evidenci zápůjček náhradních zdrojů UPS, elektrocentrál a generátorů. Úplně jiným příkladem je pak společnost Kand, která je výrobcem a prodejcem kečupů, hořčic, omáček, které slouží pro lepší přípravu expedice na paletách s využitím radiofrekvenčních čteček a paletových etiket.