214 stran, 10 kapitol, poděkování a závěr, doplňující odkazy v podobě QR kódů, působivá grafika a také příběh paní Novákové, který jaksi záhadně skončil na straně 128. Ale ano, publikace má specifický šmrnc a informační hodnotu.
Na úvod bych ráda svoji recenzi a postřehy z Honzovy knížky Web ostrý jako břitva rozdělila na dvě části. V té první se budu zabývat informacemi, které jsou v knize sdělovány. Druhou část pak věnuji způsobu zpracování publikace jako celku a mému dojmu ze čtení.
Jan Řezáč se věnuje webdesignu od roku 2002. Má přesah do všech oblastí, které se s webdesignem a návrhem webu pojí. Jeho práce se zaměřuje zejména na větší projekty (např. weby státních institucí), které mají dostatečné rozpočty na vývoj, testování, uvedení do provozu i následnou správu.
I když se kniha zabývá uceleným pohledem na webdesign, tak určitě neočekávejte detailní popis jeho technické stránky, tím myslím návody, jak pracovat s CSS styly, jak ovládat HTML jazyk, jak programovat javascript a podobně. O tom kniha určitě není. Kniha je zejména o projektovém řízení, tedy nejen od prvního oslovení potenciálním klientem až po odevzdání díla, ale i o myšlence, proč to vlastně chcete dělat? Proč webdesign není jen řemeslo a proč je tolik nefunkčních webů?
Honza se hned v první kapitole zabývá mimo jiné tématem, proč některé weby fungují a některé ne. Určitě bych uvítala, kdyby již zde zmínil (vedle 3 důležitých aspektů fungujícího webu) základní informace o Maslowově pyramidě webdesignu s tím, že jí věnuje celou kapitolu na dalších stránkách.
Velmi oceňuji, že Honza bere po celou první část publikace za své důraz na správnou organizaci práce a kroků při řízení projektů v oblasti webdesignu. Není proto divu, že vám v každé kapitole dá hned několik tipů na zajímavé metody a techniky, jak pracovat s cenovou kalkulací, jak přemýšlet nad strukturou webu, jak provádět testování a jak klientovi prezentovat výsledky dosavadní práce.
Na druhou stranu, jednotlivé kroky a doporučení jsou typické spíše pro větší projekty (což je Honzův hlavní revír působnosti) než pro malé weby o pár stránkách. Ale i na to Honza nezapomíná a zdůrazňuje, že každý projekt je individuální záležitosti a ke každému je třeba přistupovat jinak.
Po celou dobu čtení jsem postrádala přímo v knížce alespoň nějakou ukázku webu, na němž se Honza podílel. Prostě nějaký web, který prošel pod jeho rukama a kde použil třeba tu techniku, o které se zmiňuje. Např. na straně 82 se zmiňuje, jaké zajímavé informace se dozvěděl z rozhovorů se ženami na téma spodní prádlo, když navrhoval e-shop pro jednoho svého klienta. Moc ráda bych viděla ten e-shop, o kterém zde píše (stačilo uvést URL e-shopu). Právě takové odkazy na konkrétní výsledky jeho práce mi tu chybí.
Pomocí této fiktivní postavičky a smyšlené komunikace, která vystupuje na konci každé kapitoly, Honza Řezáč zjednodušeně demonstruje, co může být obsahem komunikace s klientem, když jste v některé z fází návrhu webu. Jenže vstup pro paní Novákovou jaksi za polovinou knihy ustane. Takže, paní Nováková, proč …… jste skončila na straně 128?
Když už nic jiného byste nechtěli číst, tak kapitolu věnovanou Maslowově pyramidě webdesignu si přečtěte určitě (kapitola 9). A zkuste ji vzít v potaz při své práci. Jakého prozření můžete nabýt, až jednotlivé elementy pyramidy aplikujete na své projekty, je opravdu fascinující. Při čtení jsem každý z 9 elementů aplikovala na některé z e-shopů, co mám ve správě a u nichž jsem se podílela na vzniku. Potenciální návrhy na změny na sebe nenechaly dlouho čekat.
V této souvislosti Honza upozorňuje hned na začátku kapitoly, že ne na každý projekt aplikujete všech 9 elementů (Honza je nazývá termínem stupeň). Současně tyto elementy vám mohou být podkladem pro odhad cenové kalkulace, protože:
Čím má daný web konkurenčnější prostředí, tím výše musíte vyšplhat v pyramidě, aby měl projekt šanci na úspěch. Takže do něj potřebujete investovat více času a peněz.(str. 157)
Honza upozorňuje, že neodpovídá za aktuální legislativní stav v době, když čtenář čte knihu. Kniha se na pulty prodejců dostala někdy v druhé polovině roku 2014, tedy bych předpokládala, že informace o zákonech budou vycházet z úprav platných nejpozději pro začátek roku 2014. A to se bohužel nestalo. Na straně 169 odkazuje na Zákon č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník. Ten je od 1.1.2014 nahrazen Zákonem o obchodních korporacích. Pokud sazba knihy probíhala v roce 2013, tak je jasné, že účinnosti zákonů naplánované k 1.1.2014 mohu být posunuty, nebo zcela zrušeny novými zákony. Není to ovšem ústřední téma publikace, spíše doplněk, který tak nějak vyplynul z obsahu, jež Honza dával dohromady.
Kdyby měli webdesigneři pracovat podle kroků, které Honza v publikaci nastiňuje, tak jich dle mého názoru s velkou pravděpodobností více jak polovina dospěje k názoru, že se minuli oborem. Koneckonců na tento problém naráží i Honza. Webdesigner není jeden člověk, ale celý tým lidí. Co to je za lidi? Na to vám odpoví poslední kapitola s názvem Webdesign profesionálně.
Na úvodu každé kapitoly najdete na modré dvojstraně několik hesel, která jsou souhrnem obsahu nadcházející kapitoly. Stejně tak na konci každé kapitoly naleznete několik vět, které byste si měli z kapitoly odnést. Po tomto souhrnu následuje stránka s odkazy na další publikace a zdroje, z nichž většina je v anglickém jazyce.
Při čtení jsem si poznačovala zajímavé myšlenky, termíny a případně i odkazy. Jedním dechem, aniž byste si z této knihy vzali více informací, to prostě nepůjde. Můžete ji přečíst za jeden den, ale nic z toho nebudete mít. Proč? Protože při čtení budete mít nejspíše tendenci odbíhat na doporučené zdroje (zejména pak na http://naostri.se/…) a hledat další tipy na vložených odkazech. Jenže právě tato dávka informací navíc může někomu činit problémy při čtení, což jsem byla i já.
Zkrátka ty poznámky na okraji, sem tam otočené o 90°, textové poznámky pod symbolem břitvy – kde vlastně mám při čtení začít? Až přečtu celou stránku modrého textu, nebo než se do něj pustím či v průběhu? Ostatně podobný problém popisuje i Magdaléna Čevelová ve své recenzi. Dobře zvolené rozmístění všech informací je základem při psaní jakékoliv knihy. Ostatně, to platí i o webech. Knihy se pak snáze čtou, weby zase obchodně fungují.
Předpokládám, že Honzovým záměrem bylo, aby celkové zpracování obsahu, doplňující grafika i design tištěné knihy byl na první pohled unikátní a dobře rozlišitelný od ostatních knih. To se mu povedlo vcelku dobře, protože neznám odbornou publikaci podobného zpracování.
Pokud pracujete v oblasti řízení projektů návrhu webů a webdesignu, knihu určitě, i přes mé drobné výhrady, doporučuji. Vždy je pro mě totiž důležité, v čem mě publikace posune dál, než to, co je na ní nedokonalé. Honza splnil cíl, který se stanovil, a to je vytvořit první českou ucelenou knihu o webdesignu. Honzo, gratuluji a přeji si, aby tvoje kniha posunula svět webdesignu v ČR o stupínek výše, než je dosud. Ostatně, přečtěte si na straně 8 jeho vyjádření, proč vlastně tu knihu napsal.
Knihu můžete získat na www.janrezac.com/kniha. Za nabízenou cenu 695 Kč dostanete nejen tištěnou verzi, ale i elektronickou.
Ahoj Petro, s paní Novákovou máš naprostou pravdu… netuším kam se nakonec poděla :-)
Děkuji za recenzi!
Web ostrý jako břitva..zajímavé, že jeho web ma chyby ve validaci, občas se na mobilu „buguje“ a UX moc nedodržuje… :-D Proto mi přijde trosicku divne poukazovat a „ucit“, jak spravne udelat web… Na Marketing je videt, ze je dobry, ale na webdesign jsou lepsi odbornici v ČR (a neni jich malo)