PPC reklama protíná celý internet. Využívá jí hodně e-shopů. Její správa je náročná a někdo si možná ani neumí představit, co správa PPC obnáší. Proto jsem se vydala za Petrem Halíkem, aby mi blíže představil profesi PPC specialisty. Pozici mi popsal tak, jak ji vidí on ve své každodenní praxi v agentuře Proficio.
PPC specialista se zabývá inzercí ve vyhledávací síti a reklamní sítí. Nastavuje tedy inzerci ve vyhledávání, display reklamu, remarketing a další formáty inzerce v PPC. Vedle toho musí mít též přesah do znalostí webové analytiky (Google Analytics), Facebook reklamy, RTB reklamy a SEO. Sleduje výkon inzerce tak, aby byla rentabilní. Vedle toho má co říct do úprav vstupních stránek, na které míří odkazy z inzerátů.
Dobrý PPC specialista se zajímá hned o několik věcí. Je pro něj důležitá relevance „před a po kliku“, mluví do vstupních stránek, na které mají mířit inzeráty, má taktéž přesah do SEO, RTB reklamy a např. i do Facebook reklamy. Zejména musí být precizní a přesný, protože drobné chyby v nastavení pak stojí hodně peněz. Z toho plyne i to, že PPC kampaně je nutné dobře postavit hned na začátku a ne pak zasahovat do jejich struktury tak, že se celé překopají. PPC specialista taktéž musí umět ovládat jazyk, protože sestavuje inzeráty, které mají zaujmout.
Schopný odborník na PPC vás více vede za ruku. Umí taktéž přicházet s různými nápady, jak kampaně dále rozvíjet a jak také zlepšovat vstupní stránky, na které míří prokliky z inzerátů.
Na začátku se podíváme na web, který má být v PPC reklamě propagován. Stanovíme cíle a cílové stránky inzerce. Každý klient chce pomocí inzerce dosáhnout něčeho jiného. Pak přistoupíme k tvorbě reklam a jejich strukturu si odsouhlasíme. Následuje spuštění a také optimalizace. Důležitou součástí je i vyhodnocení inzerce a případně další úpravy v nastavení PPC reklamy. Při zhodnocování výkonu je nutné sledovat i Google Analytics.
Zajímá nás, co klient od inzerce očekává – jestli chce poprvé testovat přínosnost, vyladit stávající kampaně či zvýšit jejich výkon. Dobré je znát historii aktivit a pozici internetu v marketingovém mixu, jaké jsou jeho konkurenční výhody, které produkty či služby jsou pro něj z hlediska prodeje důležité.
Vedle toho všeho potřebujeme i přístupy do Google Analytics a Webmaster Tools. I když je to občas citlivé téma, tak potřebujeme znát i marže. Při inzerci musíme vědět, kde je hranice ceny za konverzi a jaká má být návratnost investice. Pokud už má klient účet např. v Adwords, tak pak si jej buď nasdílíme v našem účtu, nebo do něj přistupuje přes přihlašovací údaje, které nám klient poskytne.
Výsledy inzerce PPC jsou vidět hodně rychle, v podstatě během několika hodin. Vidíte, jak se inzeráty chovají, jak jsou proklikávané, jak na ně uživatelé reagují a zdali plní cíle. Během pár týdnů by měla inzerce postoupit do stavu, kdy jsou kampaně vyladěné a dobře fungují. Pro první zhodnocení návratnosti stačí cca týden inzerce.
Reporty se liší klient od klienta a jejich požadavků. Jeden takový máme zpracovaný i na našem webu. Klient musí být též poučen o tom, že každý systém měří jinak, proto sesbíraná data mohou být odlišná. Klient má z reportů poznat, kolik ho inzerce stála v nákladech, kolik konverzí přinesla, jaká je cena za jednu konverzi, průměrná cena za proklik, míra konverze, též celková návštěvnost či asistované konverze.
K tématu nejčastějších chyb je na našem webu článek. Obecně se chyb dopouští junioři, začátečníci a ti, co si kampaně řídí sami třeba podle zběžného přečtení nápovědy a dále se nezdokonalují. Tito lidé opomíjí relevanci před a po kliku, nepracují s vylučující shodou, slučují dohromady brandovou a nebrandovou hledanost či cílí na všechny země v kampani. Někdy mohou zapomínat pracovat s rozšířením inzerátů.
Pracujeme s Adwords editorem pro úpravu kampaní. Dále k úpravě používáme též Excel a Access. Na produktové kampaně používáme ppcHIT. Vedle toho pracujeme s Xenu, který hlídá neplatné vstupní stránky a také s Screaming Frog.
Používejte remarketing, ten už je dnes základem, pro e-shopy to pak je dynamický remarketing. Hlídejte si důsledně relevanci před a po kliku (vstupní stránka musí odpovídat inzerátu i klíčovému slovu). Snažte se být na longtailové výrazy o chlup lepší jak organic, k tomu používejte rozšíření inzerátů.
Dobrý je blog Petry Větrovské, dále pak Markeeting. Něco málo lze najít i u PPC Hero a také zajímavé informace publikuje Lukáš Krejča. Seznam zajímavých zdrojů ke studiu vydal i Jindra Fáborský.
Za sebe doporučuji sledovat i články přímo na webu agentury Proficio, kterou zastupuje i Petr Halík. Témata jsou zde zajímavá nejen z oblasti PPC reklamy, ale celkově z různých témat internetového marketingu.