Celodenní školení na téma Zvyšujeme obchodní výkonnost e-shopu prakticky má hodně do sebe. Honza Kvasnička se podrobně zabývá testováním změn na e-shopech a mnoho ze svých zkušeností pak předává na tomto školení. I já jsem se jednoho z nich zúčastnila.
Vstupní část školení věnoval Honza teorii použitelnosti internetového obchodu. Spuštěný e-shop se vám sice může líbit, pro vašeho zákazníka ovšem může být spletí nejasností a otazníků. Důležité tedy je, aby e-shop byl srozumitelný a použitelný. E-shopu taktéž nesmí chybět tzv. call-to-action. Tedy prvky, které mají vyvolat akci. Díky nim návštěvníkovi pomáháte v tom, co má udělat za akci a směřujete ho průchodem e-shopu.
Honza uvedl konkrétní případ z praxe, kdy u článků bylo testováno, jaké znění odkazu způsobí větší zájem o přečtení článku na magazínu marketingsherpa.com. Testovány byly celkem 3 varianty – click to continue, continue to article, read article. Z těchto variant vyšlo nejlépe click to continue. Lidé častěji vstupovali do detailu článku. Míra proklikovosti činila 8,53% oproti původnímu read more, který měl 1,8%.
Honza taktéž uvedl odkaz na zajímavou studii, kde byly zveřejněny a testovány různé varianty nákupního tlačítka na zahraničních e-shopech. Tuto studii si můžete prohlédnout zde. Aktuálně vychází nejlépe pro český trh tlačítko s textem Přidat do košíku. Samozřejmě se mohou najít i výjimky, je to o testování.
Využití kontrastních tlačítek v e-shopu má svoje opodstatnění. Honza zmínil, že konverzní tlačítka by měla mít jinou barvu než ostatní prvky e-shopu, protože jedině tak jednoznačně zobrazíte konverzní cestu. Samozřejmě to není jen o barvách. Utopené tlačítko s textem přidat do košíku vám nepomůže, když si ho nikdo nevšimne. Proto je důležité dbát i na celkové rozmístění prvků na stránce.
Každý e-shop s více položkami obsahuje kategorie produktů. V nich máme zboží zatříděno podle různých kritérií. I vzhled takové kategorie se hodně podílí na tom, zdali návštěvník dohledá to, co potřebuje a zdali se schopně zorientuje v tom, kde se aktuálně nachází.
Obecně je doporučováno používat nejvýše 3 úrovně zanoření. Pokud přistoupíte k více úrovním zanoření, nezapomínejte na to, že to musí být pro návštěvníka vždy srozumitelné. Důležité současně je, aby bylo jasně patrné, v jaké úrovni kategorie se návštěvník nachází. Aktivní kategorie musí být na první pohled odlišná od ostatních.
Stále přetrvává názor, že slider na vstupní stránce je něco významného. Mnoho zákazníků je ani nepostřehne, natož na ně klikne. V drtivé většině případů tyto slidery na úvodní stránce prostě nefungují, ale i přesto je e-shopy aktivně chtějí. Je velmi důležité si promyslet, co od těchto sliderů vlastně očekáváte a dodržet určité zásady při jejich tvorbě i prezentaci:
Lidé při procházení e-shopu zaměřují pozornost na obrázky a zvýrazněné části textu či nadpisy. Proto i konkurenční výhody musíte patřičně vizualizovat a nespoléhat pouze na text. Skvěle se k tomu hodí ikony a krátkým a výstižným popiskem. Současně nezapomínejte, že výhody typu jsme na trhu X let, máme vše skladem, garance nejnižších cen apod. používají téměř všichni. Tyto konkurenční výhody zákazníka příliš nezaujmou, protože je používají téměř všichni.
Nezapomínejte vaše konkurenční výhody promovat napříč celým e-shopem. Homepage totiž nestačí. Lidé vstupují na různé stránky e-shopu z různých zdrojů a mnoho z nich se na homepage nemusí dostat. Konkurenční výhody používejte na stránkách s kontaktními údaji, v detailu produktu či na stránce s registrací.
Prezentace slevy na zboží je jedno z nákupních lákadel. E-shopy tak přeškrtávají staré ceny a pod nimi nabízí nové ceny. Jak ovšem tuto starou cenu nazvat? Je to běžná cena nebo původní cena? Zákazníci často vidí v těchto slovních spojení rozdíl.
Běžná cena znamená hodnotu, za kterou lze zboží obvykle pořídit. Původní cena znamená hodnotu, za kterou jste zboží původně nabízeli. A v tom je velký rozdíl. Pokud vaše běžná cena bude mít nadnesenou částku, která se u žádné konkurence nenachází, může vám to vzít plusové body. Zákazník totiž může přemýšlet nad tím, kde jste k této běžné ceně přišli. Proto je vhodnější používat slovní spojení Původní cena.
Použití základních filtrů je pro e-shopy nezbytnost. Zákazníci totiž mají konkrétní požadavky, hledají zboží za konkrétní ceny či konkrétních vlastností. A v tom jim mají pomoci právě filtry. Běžnou součástí jsou filtry podle ceny, od nejprodávanějšího, podle hodnocení a filtry dle výrobce.
Honza doporučuje za jednotlivými filtry, které zákazník použije, vypisovat i počet produktů. Současně musí filtry umožnit zvolit výběr více možností (např. u výrobce by měl mít zákazník možnost zvolit více jak jednoho výrobce). Taktéž není dobré, když v rolovací nabídce máte schováno více filtrů. Každý filtr musí být jako samostatný prvek (např. místo rolovací nabídky použijte zatržítka).
TIP: Sledujte účet Honzy na youtube, kde má spoustu videí a najdete zde spoustu tipů pro zlepšení vašeho eshopu.
Výše psané je opravdu jen zlomek toho, co zaznělo. Jako pozitivum musím uvést to, že Honza celou dobu ukazoval případné chyby na e-shopu všech účastníků. Závěrečná část školení byla věnována podrobnějšímu rozboru e-shopu každého účastníka, takže i já jsem uvítala kritiku svého Palelo.cz, a že toho bylo! A co váš e-shop? Pokud jsme na pochybách, určitě si na toto školení zajděte. Využít můžete taktéž i přímo jeho konzultací. Možná si na ně budete muset chvíli počkat, protože práce má opravdu hodně.