SEO konzultant, tak o této profesi jsem se na rozhovoru s Honzou Linhartem dozvěděla další zajímavé věci. Na problematiku se v jeho firmě dívají globálně. SEO konzultant u nich má širší záběr a není to jen o SEO. Pracovníci se zaměřují i na obsahový marketing, který jde ruku v ruce s profesí SEO konzultanta.
Pomáhá zvyšovat příjmy webů klientů z vyhledavačů. Zní to jednoduše, ale v praxi musí klientovi poradit s UX, personami, cíli webu, konkurenčními výhodami, informační architekturou, různými marketingovými kanály, analytikou, prozákaznickým přístupem, atp.
SEO konzultant neřeší jen SEO. Dívá se na problém globálně. V naší firmě, když máme nového klienta, jsou na začátku dvě cesty, kudy se ubírat:
Spolupráce s klientem má dvě podstaty – řešíme technickou stránku a obchodní stránku e-shopu. Vyžádáme si přístup do analytických nástrojů klienta a zhodnotíme obchodní úspěšnost webu klienta. Mnohdy před řešením SEO pracujeme na zlepšení UX webu. Na začátku spolupráce vytváříme persony (3 až 4). Paradoxem je, že e-shopy tuto věc vůbec neřeší. Nedefinují si, kdo je jejich konkrétní zákazník, protože se domnívají, že jej znají. Definujeme si též cíle e-shopu a pomocí dotazníku zjišťujeme, jakým aktivitám se e-shop až dosud věnoval.
Posléze zpracováváme analýzu klíčových slov, která zabere podle velikosti e-shopu i několik dní. Tu pak porovnáváme s informační architekturou e-shopu a zjišťujeme, kde jsou nedostatky, kde je potřeba věci dodělat či pozměnit. Také se zaměřujeme na další věci z této oblasti, za všechny jmenuji třeba toto:
V rámci obchodní otázky se zabýváme také tím, co e-shop prodává, co je pro něj ziskové zboží a co plánuje do budoucna. Z toho pak vycházíme při realizaci dalších kroků.
Společně s klientem se dohodneme, která klíčová slova je třeba posilovat. Také zpracováváme SEO analýzu, v níž mimo jiné definujeme požadavky na změny na úrovni e-shopu. Jedná se zejména o technické věci, které musí zajistit programátor či dodavatel technického řešení e-shopu. Dobře odladěné onpage faktory jsou základ. Většinou to už e-shopy pochopily a přichází k nám takoví klienti, kde výrazné chyby na úrovni e-shopu, co se týče technické stránky, nejsou.
Jakmile proběhne tato fáze, vstupuje se do další, v níž se zabýváme linkbaitingem, obsahovým marketingem. Při této činnosti vycházíme z výsledků analýzy klíčových slov. Zpracováváme publikační plán, který přizpůsobujeme i aktuálnímu ročnímu období (některé fráze jsou totiž hledané jen v určitých částech roku či při nějaké významné události). Tento publikační plán zpracováváme minimálně na 1 měsíc dopředu.
K práci potřebujeme nasdílet přístupy do Google Webmaster tools, Google Analytics, Sklik, Google Adwords případně i dalších služeb, které e-shop využívá. Pokud mu některá z důležitých služeb chybí, tak ji nasazujeme. Také při práci používáme Collabim, nicméně v poslední době vyvíjíme vlastní systém obdobného charakteru. Ten bychom chtěli začít u našich klientů v brzké době používat.
V podstatě každý měsíc reportujeme klientovi vyhodnocení. Zjišťujeme, kde všude měli při vstupu na e-shop vliv vyhledávače. K tomu používáme atribuční modely Google Analytics. Porovnáváme, jaký byl stav před naším zásahem a po našem zásahu.
Problém mohou činit špatné výklady. Lidi – konzultanti začátečníci – si občas přečtou pár informací, které pak špatně interpretují a v důsledku toho trpí jeho zákazníci. Zase z opačné strany, klienti občas přijdou s myšlenkou, že si analýzu klíčových slov zhotoví sami.
Ano, je jich hned několik jmenovat mohu např.:
Nezabývejte se jen SEO, dělejte více věcí. Když už SEO, tak interně. Pro to je vhodné navštívit nějaké školení na toto téma, aby člověk, který na e-shopu pracuje, získal alespoň základy. S tím se pojí i další věc – je lepší, když je člověk odborník na svůj sortiment a mít základy SEO, než když to je naopak.
Aktuálně, zejména ve vztahu k obsahovému marketingu, mohu doporučit nově vydanou publikaci Obsahový Marketing. O SEO mohu v češtině doporučit publikaci „SEO – optimalizace pro vyhledávače profesionálně“. Spíše bych ale doporučil zahraniční blogy – např. MOZ blog nebo SEO book. Hezký přehled doporučených webů ke vzdělávání napsal Zdeněk Hejl na svém blogu.
Závěrem chci moc poděkovat Honzovi za informace, které mi prozradil. Pokud chcete proniknout do základů SEO, vyberte si některé z jeho školení pro začátečníky. Jak poznamenal, je lepší být odborník na prodejní sortiment a mít základy SEO, než když to je naopak.