(Ne)konference na téma zbožových srovnávačů už tu jedna byla. Dočíst se o ní můžete v jednom ze starších článků. Ta nynější z 3. června 2014 šla tak trochu jiným směrem – tématem byly zejména přístupy uživatelů přes chytrá zařízení. Jejich podíl totiž roste neuvěřitelným tempem. Je na to připraven i vás e-shop?
Milana Šmída si možná pamatujete na základě rozhovoru, který jsem s ním uskutečnila na podzim roku 2013. Na (Ne)konferenci zaměřil svoji prezentaci na některá důležitá data ohledně Zbozi.cz:
Druhá přednáška byla v podání Michala Janíka, který stojí za zrodem a vývojem aplikace Mergado. Pootevřel poněkud bolavou otázku toho, jak e-shopy vyhodnocují návratnost investic do inzerce na zbožových srovnávačích. Zaměřují se totiž často na inzerci jako celek, opomíjejí ovšem skutečnost, že ve feedu existují:
Doporučuji kouknout na krátký článek přímo na jejich blogu. Sice se nejedná o 100% přesné údaje, nicméně tento hrubý pohled se bude do budoucna více zpřesňovat.
Pozn. Do pár týdnů by měla být spuštěna nádstavba Mergada – biddingový nástroj, který bude lépe optimalizovat inzerci.
Pavla Cihlářová, ředitelka GS1 pro Českou republiku, se zaměřila ve své prezentaci zejména na popis jednotlivých typů čárových kódů, jejich využití a důvody, proč je vhodné tento systém využívat. Databáze všech čárových kódů, pokud se do ní zaregistrujete, obsahuje údaje z celého světa. Výhodu to má zejména např. při přebírání údajů o produktech. Pokud produkt má registrovaný čárový kód, informace o něm si můžete stáhnout z této databáze na váš e-shop, aniž byste složitě uháněli výrobce o poskytnutí údajů.
Aktuálně je v jejich systému cca 1 300 000 uživatelských společností, společnost působí ve 150 zemích světa a svoje služby poskytuje zejména pro retail (kamenné prodejny). Do budoucna se dá předpokládat, že velký podíl uživatelských společností budou zaujímat též internetové obchody.
Jednorázově zaplatíte 5 000 Kč za registraci, pokud budete chtít do systému vstoupit a využívat systém značení pro svoje výrobky. Dále vás pak čekají roční poplatky podle toho, jakého obratu dosáhnete. Např. pro obrat 1 000 000 Kč to je poplatek ve výši cca 1 000 Kč ročně. Dále se platí provozní poplatek ve výši 2 000 Kč za rok.
EAN kódy využívá zejména výrobce. Tím, že produkt má EAN kód přidělený touto organizací, lze informace o tomto produktu dohledat v jejich databázi. EAN kódy lze přidělit i zboží, které dovážíte ze zahraničí a není označeno kódy přímo od výrobce.
Pokud by se stalo, že 1 produkt, který dovážíte a máte na něj nasazen vlastní registrovaný EAN kód, najednou začne dovážet i vás konkurent od stejného dodavatele a bude si produkt opatřovat vašimi EAN kódy, jedná se o trestnou činnost. Pro minimalizaci této činnosti probíhají např. kontroly zboží na celnicích.
Slovenský zbožový vyhledávač, Pricemania.sk je nově i na trhu ČR, zatím jen v betaverzi, která má responzivní design. Do této betaverze je aktuálně zapojeno kolem 350 e-shopů. Model inzerce je založena na aukčních proklicích, tedy podobně jako Zbozi.cz. Pokud byste o registraci vašeho e-shopu měli zájem, postačí vám k tomu feed Heureky.cz či Zbozi.cz.
Tip. Aktuálně se můžete registrovat a využívat Pricemanii ZDARMA, dokud nepřejde pricemania.cz z testovací verze do ostré.
Pavel Kročák, zástupce srovnávače srovname.cz, prozradil několik údajů, které při provozu zjistili. Jedním z nich je to, že pouhé 2,2% lidí srovnávalo v roce 2013 zboží podle ceny. Oproti tomu rok 2012 měl vyšší podíl, a to 8%. Je tedy možné, že lidi čím dál tím méně berou v úvahu cenu zboží a zaměřují se na jiné aspekty při výběru zboží. Toto zjištění potvrzuje i to, co prozradil na začátku konference Milan Šmíd – pro lidi není vždy prioritou cena. Mezi další prozrazená fakta patří:
Aukro.cz je známý portál zaměřený na prodej v aukci. Prodávají zde jak obchody (e-shopy), tak koncoví spotřebitelé. O principu inzerce hovořil Petr Janulík. Při rozšíření prodeje o tento kanál máte několik možností, jak inzerci spravovat. Využít můžete XML feed z Heureky.cz, nebo můžete vytvořit vlastní XML. Samozřejmě lze vystavovat zboží i ručně, což je časově poměrně náročné. Platba za inzerci probíhá tehdy, když dojde k prodeji – platíte provizi z prodeje, která je řádově 4% až 8% z prodejní ceny. Velmi zajímavou informací bylo taktéž to, že podíl na obratu Aukra mají z 10% mobilní zařízení.
Tomaš Bravermann, CEO Heureky, zaměřil svoji prezentaci hlavně na chytrá zařízení. U tohoto českého srovnávače tvoří přístupy cca 16,6% (tablety i telefony) ze všech přístupů. Co se týče konverzí, tak v poměru k návštěvnosti dosahují těchto čísel:
Samozřejmě je nutné podotknout, že 43,1% z těchto přístupů jsou přístupy, kdy se člověk spíše inspiruje k nákupu. Tomáš též zmínil význam tzv. ropo efektu. Lidé si často prohlížejí zboží na telefonu a pak si je jdou nakoupit do nejbližší prodejny. Zkuste zauvažovat, jak vybíráte restauraci na neznámém místě? Kouknete na telefon, vyhledáte vhodné místo a prostě tam zajdete. To stejné se děje i v případě nákupu na e-shopu. Takže je potřeba zvažovat, aby e-shop měl mobilní či responzivní verzi. Aktuálně to má totiž dle slov Tomáše cca 19% ze všech e-shopů v ČR.
Tomáš Braverman zmínil, že posilují ty největší e-shopy a pak ty speciální. Všechny, co se nacházejí v prodeji někde mezi (tedy nabízí široký sortiment bez užší specializace či není to velký hráč na trhu), budou mít čím dál tím horší pozici.
Za srovname.cz zazněl názor, že malé e-shopy by měly řešit responzivní verzi v momentě, kdy si vyřeší formy propagace. Tedy si odladí PPC reklamu, inzerci na srovnávačích zboží, SEO, e-mailing a další formy propagace.
Padlo i téma vstupu Amazonu do ČR, které podle názoru většiny účastníků není zas tak velkou hrozbou, protože náš trh je pro ně z hlediska prodeje nezajímavý. Pokud by přece jen měl vstoupit, tak vstoupí se vším všudy a hodně e-shopů to zabolí.
Na závěr bych poděkovala Michalu Janíkovi z pořádající agentury Besteto, která (Ne)konferenci připravila. Nezapomeňte sledovat i stránky www.mergado.cz, kde se na blogu dozvíte aktuální novinky na zbožových vyhledávačích.