Přesně tenhle název udělili Josef Řezníček a Tomáš Procházka své nově vydané publikaci s tematikou obsahového marketingu. Zamýšlíte-li se nad důslednějším plánováním obsahu vašeho e-shopu, určitě do knížky nahlédněte. V některých ohledech vám může pomoci ukázat správný směr.
Josef Řezníček a Tomáš Procházka – toto jsou autoři nově vydané publikace Obsahový marketing – nakrmte internet svým obsahem. Tito pánové pracují pro vceliste.cz, přičemž Josef Řezníček je vedoucím celého týmu. Možná jej znáte i díky jeho on-line kurzu SEO škola.
Protože sama mám zkušenost s psaním publikací, podívala jsem se hned na začátku na to, jakým způsobem je navržen obsah. Názvy kapitol jsou vytvořeny obdobně, jako to bylo v mé publikaci Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod, tedy promyšleně na sebe navazují. Sledují všechny činnosti v rámci obsahového marketingu od začátku až po konec:
Úvodní kapitola vám popisuje, co to je obsahový marketing. Není to jen např. o psaní článků v pravidelných intervalech. Autoři poukazují na stále rostoucí vliv této formy marketingu a také na to, že je časově velmi náročný. Doporučuji každému z vás, kdo chce podrobněji dělat obsahový marketing, aby si na stránce 35 až 36 našel otázky a k nim si sepsal podrobné odpovědi. Pokud na ně nenajdete odpovědi, bude pro vás obsahový marketing spíše „nahodilost“ než systematická činnost.
Kniha taktéž věnuje výsek tvorbě person, které se vždy hodí pro to, abyste lépe odhadli vlastnosti a potřeby svých zákazníků. Velmi se mi líbí i myšlenka zapojení „vypravěčství“ do obsahu. Příběhy totiž vytváří rychlejší představy než strohé informace. A lidé na ně i lépe reagují.
Třetí kapitola se věnuje výběru vhodného týmu. Tým, který podle autorů zastává všechny činnosti spojené s realizací obsahovému marketingu, je z mého pohledu vhodný do větších firem čítajících desítky lidí. Autoři totiž hovoří o ideálním složení obsahového týmu. Bohužel zde postrádám náhled na to, jak to řešit, když je nás málo. Tedy mi schází výběr alespoň těch rolí, které jsou nezbytně nutné a bez nichž nemůže realizace obsahového marketingu fungovat. Tuto kapitolu taktéž doplňují vhodnými nástroji pro plánování a organizaci obsahového marketingu. Uvedení tohoto prvku právě v této části je lepší, než kdyby tuto informaci doplnili např. do přílohy. Čtenář má okamžitou zpětnou vazbu v podobě dostupných nástrojů.
Osobně považuji tyto kapitoly za stěžejní a velmi přínosnou. Poskytuje spoustu inspirace, námětů a také ukázkových příkladů. Jsou v ní zmíněny různé formy řízení a propagace obsahu. Za mě je tato kapitola pro provozovatele e-shopů velmi zásadní. Pokud nemáte čas číst vše od začátku do konce, tak minimálně tuto kapitolu projděte celou.
Jak vlastně vyhodnocovat přínosy obsahového marketingu?
Abych pravdu řekla, od této části jsem čekala více praktického. Autoři zmiňují, které metriky sledovat, jaké nástroje použít a co zahrnout do nákladů. Ale protože mi chybí konkrétní příklady, vnímám tuto část více jako teoretickou. Uvítala bych konkrétní případovou studii, na které by byly popsány všechny ty možnosti vyhodnocování a také zmínku o tom, která data lze orientačně považovat za úspěch (jestli např. srovnat s předchozím stavem nebo si nastavit určitou hodnotu, které chci dosáhnout).
V přílohách najdete hned několik desítek odkazů na zajímavé nástroje, které vám zefektivní celý proces řízení obsahového marketingu. Při jejich bližším zkoumání jsem zjistila, že část z nich znám a používám. Dominantu tvoří zejména zahraničí nástroje, takže bez znalosti angličtiny můžete mít s jejich používáním problémy. Vedle odkazů na nástroje najdete též odkazy na čtené zdroje (internetové blogy a weby s tematikou obsahového marketingu). Některé bonusové materiály, na které najdete odkaz v knížce, jsou ke stažení i zde.
Zajímavou tečkou na závěr knihy jsou rozhovory s lidmi, kteří se detailněji věnují obsahovému marketingu (Ambrož, Kábele, Šauer, Tomčík, Čaníková). Autoři jim položili celkem 6 otázek. A výsledek? Určitě se ve všem neshodují, výsledek se dozvíte v knížce ….
Ukázka z knihy
Celkově kniha působí velmi odborně a obsáhle. Svým pojetím obsahového marketingu ji řadím spíše do literatury určenou pro větší e-shopy. Tito provozovatelé e-shopů totiž nemají takovou kapacitu na to, aby se věnovali obsahovému marketingu v rozsahu, v jakém ji uvádí publikace a navíc by možná měli obtíže s dostatečným pochopením některých informací.
I přes informační odbornost považuji kapitolu 4 a 5 jako základ pro všechny provozovatele e-shopů bez ohledu na předchozí zkušenosti. Takže pokud o publikaci zauvažujete, na tyto dvě kapitoly rozhodně koukněte.
Obsahový marketing – nakrmte internet svým obsahem je z mého pohledu také velmi vhodná pro marketingové agentury. Díky ucelenému návodu, jak plánovat, řídit a realizovat obsahový marketing tak mohou tyto agentury zefektivnit svoji činnost a nabídnout svým klientům i lepší výsledky.