Personalizace na e-shopech je na začátku svého rozmachu. Dokonce i velké známé e-shopy ji nevyužívají natolik, jak by se dalo očekávat. Proto je na začátku svého vývoje a rozmachu se teprve dočká. Obdobná slova padla na Nekonferenci 2014 na téma personalizace & automatizace. Co jsem se dozvěděla? To vám prozradí tento článek.
Představte si, že navštívíte e-shop a prohlížíte si na něm pracovní stoly. Po pár dnech se na e-shop vrátíte a vidíte, že banner na homepage obsahuje upoutávku na krásný pracovní stůl. Když si ten stejný e-shop otevře váš kolega na svém počítači, tak nemá na homepage banner s pracovním stolem, ale nábytkovou sestavu. Proč to máte jiné, když oba otevíráte tu stejnou stránku? Protože zafungovala personalizace obsahu na e-shopu. Data o vaší předchozí návštěvě dala podnět ke změně obsahu e-shopu.
Zástupce firmy Etnetera, a.s., Michal, hovořil ze začátku o tom, jak chápe pojem personalizace. Následně se pustil do popisu personalizačního nástroje firmy – Soyka. Jak jejich nástroj vlastně funguje? Soyka zobrazuje uživateli personalizovaný obsah e-shopu, který vychází z dat, jež o něm nasbírala v minulosti. Za zajímavost stojí ještě to, že historicky prvním klientem tohoto nástroje byl známý e-shop Datart.
A ceny za užívání tohoto nástroje? Je formou licence a odvíjí se od počtu uživatelských profilů. Většinou začíná na 10 000 Kč za měsíc. Dále musíte počítat jednorázově s poplatky za hardware, SSL certifikáty a také za implementaci. Kompletní info k produktu si můžete přečíst na stránkách firmy.
Pokud chcete zkusit demo Soyky a toho, jak vypadá v reálu personalizovaný e-shop, zavítejte na tyto stránky.
Přesně tenhle název nesla prezentace Tomáše Sedláčka, zástupce firmy Gemius, s.r.o. Jejich nástroj – Gemius Recommend, obdobně jako Soyka, je zaměřen na zobrazování webu/e-shopu uzpůsobeného uživateli na základě dat, které o něm nástroj získal. Tomáš se zaměřil především na případové studie. Ukázal, co dokázala implementace tohoto nástroje s tržbami a konverzními poměry na e-shopech. Výsledky byly překvapující. V průměru došlo k nárůstu obratu o cca 20% po té, co začal e-shop zobrazovat personalizovaný obsah.
Gemius Recommend je možné uvést do provozu v průběhu několika dnů. Licence začínají na částce cca 5 000 Kč/měsíc. Tomáš poznamenal, že tento nástroj je vhodný pro e-shopy, které mají stovky produktů a více. Za spodní hranici považuje 500 položek. Tato hranice je totiž dostatečně reprezentativní na to, aby šlo adekvátně data interpretovat a měnit dle nich e-shop konkrétnímu uživateli.
Třetím v pořadí ze všech personalizačních nástrojů byl Persoo. U tohoto nástroje mě zaujalo zejména to, že umí spolupracovat s Mailchimpem, jinak umí obdobné věci jako předchozí dva nástroje. V rozhraní Mailchimpu stačí zadat API klíč a nastavit, která data tam chcete posílat. Díky tomu pak můžete lépe pracovat s e-maily. Výhodu vidím i v tom, že produkt lze na 30 dní odzkoušet zdarma.
Pavel Žák, zástupce Master Internet, s.r.o. hovořil o tématu ne až tak moc blízkému personalizaci. Firma se zabývá provozem datacenter (hosting pro e-shopy, weby a další). Úvod věnoval historii vzniku e-mailů a pak plynule navázal na problematiku blacklistů. Doporučil, aby si e-shopy vyčlenily extra IP adresu pro rozesílání e-mailů a hlavně se vyhnuly nákupu databází. Rozesílky na tyto databáze totiž často končí tím, že e-shop skončí na blacklistu. Taktéž doporučil průběžně čistit databázi o nefunkční a přeplněné e-maily.
Silver POP je robustní zahraniční nástroj umožňující správu vícekanálových marketingových kampaní. Prodejcem této platformy pro ČR je firma Vivmail, v jejím zastoupení hovořil Matěj Kováčik. V souvislosti s Nekonferencí se hovořilo zejména o e-mail marketingu a také o zprovoznění tohoto nástroje. Silver POP je určen pro velké subjekty, které odesílají desetitisíce e-mailů měsíčně.
Matěj se v první části zaměřil na význam automatických personalizovaných e-mailů. Z jejich dat vychází najevo, že automatické maily tvoří pouhá 4% ze všech odeslaných e-mailů. To není nic závratného, nicméně podíl na obratu ze všech e-mailů mají neuvěřitelných 40%. Takže 4% ze všech odeslaných e-mailů vám tvoří 40% vašeho obratu z tohoto marketingového kanálu.
Význam automatických e-mailů potvrdil i případovou studií na českém e-shopu s elektronickou – conrad.cz. Po třech měsících po nasazení automatizovaných e-mailů došlo k nárůstu obratu z tohoto marketingového kanálu o 56%. V té době běželo 7 automatizovaných kampaní, open rate dosahoval 30 až 70%, click rate zase o 7,5% vyšší hodnoty než v případě běžné rozesílky. Více o případové studii získáte na webu agentury Acomware.
Jednou ze zajímavých funkcí této platformy je i to, že umí optimalizovat čas doručení e-mailu. To znamená, že na základě historie vyhodnotí, v který čas je nejlepší e-mail doručit tak, aby se u příjemce zvýšila šance na jeho otevření.
Závěr celé Nekonference byl tradičně ve znamení panelové diskuze. Otevřela se otázka práva, budoucího vývoje personalizace a také to, jak moc se věnovat personalizaci, aby nebyla pro zákazníky obtěžující. Díky přítomnosti kameramana se můžete těšit na videa. Nekonferenci připravila agentura Besteto s.r.o. a zanedlouho nás čeká další na téma vyhledávače zboží. Více na webu Besteta.
Z celé nekonference si odnáším jednu zásadní věc – personalizace e-shopů je na začátku a kdo se jí začne věnovat dříve, může očekávat vyšší příjmy. Během pár let se možná stane už standardem.