Možná už jste slyšeli o aplikaci Mergado. Dostává se stále více do povědomí e-shopů, které inzerují na zbožových vyhledávačích. Co je to Mergado, kdo ho používá a co umí? Právě tyto dotazy a mnohé další padly na rozhovoru o Mergadu, které zastoupil Jakub Nožička, pracovník zákaznické péče.
Mergado je nástroj, který pomáhá eshopům navyšovat tržby z vyhledávačů zboží. Pokud bych měl být odbornější, tak je to nástroj, pomocí kterého upravujeme XML soubory pro vyhledávače zboží.
S naší aplikací pracují jak samotné e-shopy, tak specialisté na zbožové vyhledávače i reklamní agentury. Poměr mezi nimi je vyrovnaný.
Ano, dříve byl tarif Basic pro eshopy do 2 000 položek zdarma. Nyní jsou všechny tarify zpoplatněné, přičemž ten nejlevnější (do 10 000 položek) stojí necelé tři stovky bez daně měsíčně. Byly poptávky na menší a levnější tarif, ale vycházíme z předpokladu, že když eshop nevydělá tolik, aby mohl investovat tři stovky měsíčně do úprav inzerce na zbožácích, pak nemá smysl zabývat se Mergadem.
Nicméně nabízíme měsíční lhůtu na vyzkoušení. V průběhu oněch třiceti dnů eshop většinou zjistí, jestli mu Mergado pomáhá nebo ne.
Vývoj softwaru není zrovna levná záležitost. Proto jsme byli nuceni Mergado zpoplatnit.
Změnil se k lepšímu. Ubyli uživatelé, kteří to nemysleli vážně. Věděli, že Mergado nějak pomáhá s inzercí, tak do něj nahráli feed a čekali zázraky. Mergado je však nástroj, ne univerzální řešení. Je jako lopata, která vám pomůže vykopat jámu. Ale sama o sobě, bez kompetentní obsluhy, nic nezmůže. Počty klientů se snížily, avšak pokles nebyl nijak závratný.
Tyto statistiky nesledujeme. Většinou však bývá pravidlem, že uživatelé, kteří se naučí v aplikaci pracovat, u ní zůstávají.
Neplánujeme. Připojení do aplikace a pomalejší odezva je dána technologicky – servery se musí vzájemně autorizovat.
Výkon Mergada se však snažíme průběžně navyšovat. Za uplynulé dva měsíce jsme zrychlili dvojnásobně – namísto dřívějších synchronizací každých 12 hodin teď synchronizujeme feedy každých šest hodin.
O žádné nevíme.
Určitě chceme zpřehlednit uživatelském rozhraní administrace. Také plánujeme aplikaci dále zrychlovat. Při dalších vylepšeních často zohledňujeme požadavky uživatelů, kteří s Mergadem aktivně pracují.
Průběžně vyvíjíme nové funkce, které se budou hodit spíše větším eshopům.
Nejčastější chybou bývá špatně uvedený categorytext, nejčastěji jde o tyto tři verze:
E-shopy posílají svoji specifickou strukturu kategorií, jenže zbožáky, zejména tedy Heureka, akceptuje pouze svoje stromy kategorií
Categorytext bývá často neúplný. Například eshop uvede jen „Střešní okna“, namísto celé specifikace „Stavebniny | Střešní okna a doplňky | Střešní okna“
Občas se stává, že u produktu je uvedeno více categorytextů. Mnohdy je to způsobeno tím, že produkt je na e-shopu zařazen ve více kategoriích, jenže zbožáky u všech položek akceptují pouze první categorytext, zbytek ignorují.
Další chybou je absence popisků zboží, či duplicitní popisky zboží. E-shopy si neuvědomují, že z těchto popisků čerpají vyhledávače zboží při zobrazování produktů ve fulltextu.
Kompletní přehled nejčastějších chyb můžete najít taktéž v článku na našem blogu.
Závěrem chci zmínit, že s aplikací Mergado mám také zkušenosti a pravidelně s ní pracuji. Musím zcela souhlasit s tvrzením, že její obsluha není nejjednodušší. Pracujete v ní s pravidly, které mění výstupní XML feed. Pokud potřebujete upravit váš XML feed přes Mergado či provést audit a sestavit doporučení pro úpravy, ráda vám v tomto směru pomohu.