E-mail marketing bylo téma středeční přednášky Jakuba Choura z H1.cz. Tato přednáška se uskutečnila na Jihomoravském inovačním centru v Brně. H1.cz zde má pravidelně první středy v měsíci nějaké téma z oblasti internetového marketingu.
Za Jakuba jednoznačně ano. Nicméně musím podotknout, že z publika zazněly i opačné zkušenosti. Zejména u lidí, kteří komunikují s B2B sektorem v oblasti IT. Těm se více osvědčují odkazy než tlačítka. Takže to je o zkoušení.
Jakub doporučil, abychom důležité informace z mailu dávali nahoru. Ne dolů na konec sdělení mailu. Samozřejmostí by měly být i doprovodné obrázky, vhodně zformátovaný text a hlavně krátké odstavce. To platí v případě delších mailů. Ty je též vhodné proložit nadpisy, tím se čtení odlehčí.
Než posílat přílohu, je lepší vložit odkaz na stránku, kde si lze přílohu stáhnout. V tomto ohledu dobře poznamenal, že otevírání takového mailu na telefonu může být nejen dost pomalé (či se vůbec nezdaří), ale hlavně ubírá případný datový tok, který máme zahrnut v mobilním paušálu.
E-shopy se často zaměřují na svoje e-maily jako na letáky, kde chtějí nabízet všechno všem. Příjemce pak váhá, kam kliknout. Dochází u něj k rozhodovací paralýze a často se stává, že mail raději zavře či smaže. Proto je vhodnější si otestovat, zdali vaši příjemci budou lépe reagovat na mail s omezeným množstvím produktů.
Pro rozesílání mailů se vyplatí používat oddělenou e-mailovou schránku, ale určitě ne adresu ve znění noreply@shop.cz. Maily zasílané z tohoto typu e-mailové adresy se tváří nejen nedůvěryhodně, ale často na ně nelze odpovědět. Taktéž poznamenal, že na běžně odeslaný newsletter z takové adresy se zpětně ozvou s nějakým dotazem jednotky lidí.
V placeném režimu Mailchimpu, který i já používám pro rozesílání e-mailů na svém e-shopu Palelo, můžete využít funkce Goal. Umožňuje vám do stránek vložit skript, který sleduje, co všechno příjemce vašeho e-mailu zhlédnul na e-shopu po té, když se na něj proklikl z mailu. V následných rozesílkách pak můžete segmentovat svoje uživatele podle stránek, které navštívili. Pokud např. vstoupili do sekce s oblečením, můžete sestavit e-mail zaměřený ryze na tento segment návštěvníků.
Zkuste popřemýšlet, zdali lze na vaše produkty nabalit ponákupní souhrn. To znamená, že součástí faktury, kterou pošlete po uhrazení zboží, jsou i návody, jak se zbožím zacházet, jak je instalovat, jak o ně pečovat apod. Sestavit takhle můžete celý tutoriál.
Jakub doporučil, abychom do e-mailů vkládali tlačítka ke sdílení na sociálních sítích. S touto funkcí se setkáte běžně např. v Mailchimpu, a to i ve free verzi. Podmínkou ovšem je to, abyste svůj účet u Mailchimpu propojili se svým profilem na sociální síti.
Možná vám přijdou částky za rozesílky u poskytovatelů těchto služeb vysoké. Vždy to má ovšem svoje výhody, které byste u vlastního řešení těžko nacházeli. Jednou z nich je i to, že tito poskytovatelé mají dohody s poskytovateli freemailů (Seznam.cz. Google.com, Centrum.cz). Ti pak vědí, že maily odeslané přes tuto službu nejsou spam. Proto se minimalizuje šance, že vaše maily budou označeny při rozesílce jako spam. Pokud byste programovali vlastní řešení, těžko se s vámi správci těchto freemailů budou bavit o tom, aby vaše maily procházely přes jejich schránky.
Jakub také zmínil, že pro e-mailové kampaně je důležité sestavit si plán. Tedy si říci, co se kdy bude posílat a co bude obsahem. Tyto postupy běžně užívají i u svých klientů v H1.cz.