V Praze na Radlické najdete sídlo Seznamu, stejně tak služeb, které nabízí. Hojně využívanou mezi provozovateli e-shopů je zbožový vyhledávače Zboží.cz. S vedoucím této služby, Ing. Milanem Šmídem, jsem si byla popovídat, abych zjistila, co nového nás čeká.
Pokud bych měl vzít v potaz lidi, co se výhradně věnují Zboží.cz, tak je to kolem 30 lidí. Jsou to optimalizátoři, manažeři, administrátoři a programátoři. V Seznamu fungují jednotlivá oddělení tak, že si navzájem vypomáhají (zejména si propůjčují programátory). Takže ve skutečnosti může pro Zboží.cz pracovat v určitém čase i více lidí.
V tuto chvíli běží televizní kampaň, která je spuštěná od 21.10.2013. Naším trendem je, aby tyto reklamy byly kreslené. Samozřejmě využíváme outdoor, tištěné inzerce, PPC a bannerové reklamy. O marketing se stará celé jedno oddělení, které je pro všechny oddělení ze Seznamu společné.
Jednak to jsou recenze, dále si každý nový e-shop ještě před potvrzením registrace na Zboží.cz ověříme v katalogu firem Firmy.cz, díváme se též do databáze ARES kvůli živnosti. Nové e-shopy v tuto chvíli ručně schvalujeme. Taktéž dostáváme podněty ze strany konkurence a i samotných zákazníků, kteří posílají stížnosti na již registrované e-shopy. Od nového roku díky validačnímu robotovi budeme hlídat i ceny a skladovou dostupnost produktů na Zboží.cz v porovnání s tím, co e-shop uvádí na svých stránkách.
Ano, čeká. Výhledově by mohla být responzivní verze Zboží.cz v polovině nového roku 2014.
Na závěry je příliš brzy. Tato změna běží chvilku.
Poměr je v tuto chvíli takový, že více e-shopů využívá upřednostnění (včetně aukčních prokliků). E-shopy, které běží v neupřednostněném režimu, jsou ve vyhledávání neupřednostněné, tudíž jsou pro zákazníky i hůře dohledatelné.
Ano, díky tomu se naše databáze e-shopů pročistila o ty, které o Zboží.cz neměly zájem. Navíc většina e-shopů, která to myslí se Zboží.cz vážně, funguje v upřednostněném režimu (proklik od 1 Kč), protože tak jsou více vidět.
Určitě ano, právě díky zmiňovanému pročištění databáze inzerujících e-shopů. Dokonce byly i takové ohlasy od e-shopů, že jsme k tomuto kroku měli přistoupit už dříve.
Více jak polovina z těch, co mají možnost aukčních prokliků, určitě.
Na vrcholku je elektronika, respektive mobily. V období před Vánoci vedou hračky, ty patří mezi sezonní zboží, které pro letošní rok začalo stoupat už dva měsíce nazpět. Všeobecně se má na vzestupu móda, parfémy a hobby.
Jednou z nich je validační robot pro Zboží.cz, který máme v tuto chvíli z 90% hotov. Další novinkou budou zrychlené exporty, rozšíření XML feedu o další tagy, jednodušší dashboard v administraci zboží, sortiment report a párovací nástroj.
Určitě to bude validační robot, který by mohl přijít po novém roce. Dále také potěšíme prodejce na sexshopech, protože plánujeme spustit sekci erotika.
I když je krize, čísla mi říkají, že lidi utrácejí více a více. Takže tu určitě budou. Velkou výzvou, ale i budoucím trendem, budou velmi pohodlné mobilní aplikace a ještě rychlejší logistika doručování zboží ke koncovým uživatelům. Lidi budou celkově více nakupovat přes telefony a tomu se budou přizpůsobovat i zbožové srovnávače. Nesmíme zapomenout na čím dál větší kvalitu personalizovaného obsahu.