Milan Šmíd (Seznam): Zpoplatnění celého Zboží.cz byl dobrý krok

V Praze na Radlické najdete sídlo Seznamu, stejně tak služeb, které nabízí. Hojně využívanou mezi provozovateli e-shopů je zbožový vyhledávače Zboží.cz. S vedoucím této služby, Ing. Milanem Šmídem, jsem si byla popovídat, abych zjistila, co nového nás čeká.

 Jak velký je současný tým lidí, který se věnuje Zboží.cz?

Pokud bych měl vzít v potaz lidi, co se výhradně věnují Zboží.cz, tak je to kolem 30 lidí. Jsou to optimalizátoři, manažeři, administrátoři a programátoři. V Seznamu fungují jednotlivá oddělení tak, že si navzájem vypomáhají (zejména si propůjčují programátory). Takže ve skutečnosti může pro Zboží.cz pracovat v určitém čase i více lidí.

Muž - Ing. Milan Šmíd - vedoucí zbozi.cz

Ing. Milan Šmíd – vedoucí zbozi.cz

Jak je to s marketingem Zboží.cz?

V tuto chvíli běží televizní kampaň, která je spuštěná od 21.10.2013. Naším trendem je, aby tyto reklamy byly kreslené. Samozřejmě využíváme outdoor, tištěné inzerce, PPC a bannerové reklamy. O marketing se stará celé jedno oddělení, které je pro všechny oddělení ze Seznamu společné.

Jak hlídáte kvalitu e-shopů?

Jednak to jsou recenze, dále si každý nový e-shop ještě před potvrzením registrace na Zboží.cz ověříme v katalogu firem Firmy.cz, díváme se též do databáze ARES kvůli živnosti. Nové e-shopy v tuto chvíli ručně schvalujeme. Taktéž dostáváme podněty ze strany konkurence a i samotných zákazníků, kteří posílají stížnosti na již registrované e-shopy. Od nového roku díky validačnímu robotovi budeme hlídat i ceny a skladovou dostupnost produktů na Zboží.cz v porovnání s tím, co e-shop uvádí na svých stránkách.

Seznam začal velkou část služeb dělat i pro mobily, čeká něco podobného Zboží.cz?

Ano, čeká. Výhledově by mohla být responzivní verze Zboží.cz v polovině nového roku 2014.

S tím se pojí i postupná změna ve vyhledávání ve fulltextu Seznamu. Nyní je k dispozici nový vzhled, kde se propisují výsledky Zboží.cz. Máte už nějaké výsledky z hlediska návštěvnosti na Zboží.cz?

Na závěry je příliš brzy. Tato změna běží chvilku.

Výsledky vyhledávání na seznamu

Nový výpis výsledků hledání na Seznam.cz s produkty ze Zbozi.cz.

Jaký je poměr mezi e-shopy registrovanými v neupřednostněném režimu a v upřednostněném režimu s aukčními prokliky?

Poměr je v tuto chvíli takový, že více e-shopů využívá upřednostnění (včetně aukčních prokliků). E-shopy, které běží v neupřednostněném režimu, jsou ve vyhledávání neupřednostněné, tudíž jsou pro zákazníky i hůře dohledatelné.

Vzhled administrace zbozi.cz, když jsou zadány upřednostněné prokliky.

Vzhled administrace zbozi.cz, když jsou zadány upřednostněné prokliky.

I neupřednostněný režim je v tuto chvíli zpoplatněn, projevilo se to nějak na zájmu e-shopů?

Ano, díky tomu se naše databáze e-shopů pročistila o ty, které o Zboží.cz neměly zájem. Navíc většina e-shopů, která to myslí se Zboží.cz vážně, funguje v upřednostněném režimu (proklik od 1 Kč), protože tak jsou více vidět.

Byl to dobrý krok zpětně – zpoplatnit základní režim Zboží.cz?

Určitě ano, právě díky zmiňovanému pročištění databáze inzerujících e-shopů. Dokonce byly i takové ohlasy od e-shopů, že jsme k tomuto kroku měli přistoupit už dříve.

Kolik e-shopů používá bidding?

Více jak polovina z těch, co mají možnost aukčních prokliků, určitě.

Co je v tuto chvíli nejnakupovanějším sortimentem na Zboží.cz?

Na vrcholku je elektronika, respektive mobily. V období před Vánoci vedou hračky, ty patří mezi sezonní zboží, které pro letošní rok začalo stoupat už dva měsíce nazpět. Všeobecně se má na vzestupu móda, parfémy a hobby.

Na Seznam Day padlo několik odpovědí na plánované novinky. Které to jsou?

Jednou z nich je validační robot pro Zboží.cz, který máme v tuto chvíli z 90% hotov. Další novinkou budou zrychlené exporty, rozšíření XML feedu  o další tagy, jednodušší dashboard v administraci zboží, sortiment report a párovací nástroj.

Co z toho plánujete spustit v nejbližší době?

Určitě to bude validační robot, který by mohl přijít po novém roce. Dále také potěšíme prodejce na sexshopech, protože plánujeme spustit sekci erotika.

Pracovna zbozi.cz

Jedna ze zasedacích místností Seznamu, kde probíhal rozhovor.

Jakou vidíte budoucnost zbožových srovnávačů:

I když je krize, čísla mi říkají, že lidi utrácejí více a více. Takže tu určitě budou. Velkou výzvou, ale i budoucím trendem, budou velmi pohodlné mobilní aplikace a ještě rychlejší logistika doručování zboží ke koncovým uživatelům. Lidi budou celkově více nakupovat přes telefony a tomu se budou přizpůsobovat i zbožové srovnávače. Nesmíme zapomenout na čím dál větší kvalitu personalizovaného obsahu.

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…