Sociální sítě jsou především komunikačním kanálem, nikoli prodejním. Lze je však využívat i takto, a to zejména prostřednictvím obsahového marketingu. V jakých oborech využití sociálních sítích funguje? Co na sociální sítě patří a nepatří? A co všechno byste o jejich využití měli vědět?
Sociální sítě fungují zejména u e-shopů, které se věnují například zážitkům a různým kulturním věcem. U těch prodej díky vlivu sociálních sítí zaboduje snáze. Třeba takový Facebook je u nás sociální sítí, kde prodej aspoň trochu jde. Ostatní sociální sítě zůstávají více méně komunikačními sítěmi. Jsou to třeba Twitter, LinkedIn, Google+ či Instagram.
Když budete pracovat se sociálními sítěmi, kde budete mít stránku pro váš e-shop, mějte stále na paměti, že lidé se na sociální sítě chodí bavit, ne nakupovat.
Lákavé fráze typu „Máme novou akční nabídku!“ – to nikoho moc nezajímá – lidé se sem přišli podívat, jak se mají jejich přátelé a co nového se jim přihodilo. Nepřišli si koupit novou ledničku.
Takže tam nezafungují ani slevy a ultra akční nabídky. Můžete však přidávat fotografie svých produktů, avšak bez cen a nabídek. Příkladem je prodejce zábavných triček Trikátor.cz – nejmocnější trika, kde správci stránek posílají fanouškům na zeď fotky nových triček s novými motivy a vlastně je tím lákají – nikdy k nim však necpou ceny a akční nabídky. Pro fanoušky je to srdcovka, baví se sledováním fotek triček, kde jsou vtipné motivy či hlášky, sdílejí je, komentují a posílají dál. A to je právě cesta k úspěchu.
Vtipné věci a zajímavé věci, které se vážou k sortimentu, ale nejsou prodejní. Lidé se zde chtějí hlavně bavit, něco se dozvědět, něco sdílet a označovat, co se jim líbí. Určitě neusilují o to, aby sdíleli se svými kamarády komerční obsah.
Používejte sociální sítě jako zdroj pro komunikaci a možnost poznat svoji cílovou skupinu. Lidé, kteří u vás často nakupují, vám budou na zeď psát, že se jim výrobky líbí, budou se ptát, kdy jim zboží dorazí a podobně. Budujte si tímto způsobem kolem sebe komunitu a snažte se na sociálních sítích chovat, jako byste byli jedněmi z nich. Když budete prodávat počítačový sortiment a budete na zeď dávat zajímavé i vtipné věci z IT světa, lidé budou mít pocit, že to umíte brát trochu s nadhledem, že vás práce baví a oni si vás pak více pustí k tělu.
Sociální sítě – pokud jsou dělané dobře – mají pozitivní dopad na prodej. Věnujte se tedy obsahové stránce svého prodeje a použijte Facebook jako vhodný doplněk. Dělejte to však s rozmyslem a mějte pro to vlastní marketingovou strategii.
Vaše příspěvky se zobrazují vašim fanouškům a pak také jejich přátelům. Situace je dnes ovšem o něco komplikovanější, protože příspěvky vidí jen část vašich fanoušků. Jsou to ti fanoušci, kteří vyvíjí směrem k vám nějakou aktivitu (komentují, sdílejí váš obsah, lajkují). Nejsou to fanoušci, kteří jednou označili vaši stránku jako „To se mi libí“ a pak o ni přestali mít zájem. Facebook totiž tlačí do popředí tzv. sponzorované příspěvky (placené příspěvky). Proto musel Facebook změnit pravidla jejich zobrazování.
Jak využíváte sociální sítě v prodeji vy? Jaké výhody vám přinesly?