Jak vybrat vhodného partnera pro marketing

Seznámíme vás se zásadami, které vás dovedou ke správnému výběru marketingového konzultanta.

Proč pro marketing e-shopu hledat partnera?

Ten umí to a ten zas tohle, a všichni dohromady uděláme moc. Pan Werich měl pravdu.

Není v silách jednotlivce postarat se o spoustu věcí, aniž by je takzvaně nešolichal. Správa e-shopu, respektive jeho marketing, zvlášť pokud je většího rozsahu, je při všech činnostech, které musí podnikatel zvládnout, velkou časovou zátěží. A to je důvod, proč si najít odborníka.

Specialisté mají dlouhodobé zkušenosti a tak vědí, co dělají – obrátit se na ně se vyplatí. Ušetříte množství času, které budete moci využít efektivněji. Jinými slovy investovat jej do činností, které jsou zase vaším šálkem kávy. Obecně platí, že čím užší je okruh věcí, které vykonáváme, tím kvalitnější práci odvádíme.

Jak nenaletět neodborníkům?

  • Začněte u sebe. Vzdělávejte se. Tajemství úspěšných e-shopů tkví v tom, že jsou jejich týmy pravidelně školeny. A to je investice, která se vám vrátí. Pokud vám na e-shopu skutečně záleží, mějte povědomí o problematice, piďte se po informacích a hlavně se snažte vše pochopit, nikoli si pouze zapamatovat. Pro důkaz, že je to efektivní, nemusíme chodit daleko – vraťme se do školních lavic: naučíme-li se něco nazpaměť, nebo si to napíšeme na papírek, po chvíli se nám to vytratí ani nevíme kam. Kdežto při snaze o pochopení věcí do hloubky získáme to nejcennější – nové znalosti, o které tak lehce nepřijdeme a bude pro nás jednodušší je využít.
  • Ověřte si reference. Nevěřte všemu, co se kde píše. Na web si může kdokoli napsat cokoli, „papír“ snese všechno.  Ověřte si telefonicky alespoň pět referencí a udělejte si o nich obrázek sami. Často platí stará poučka, že čím dokonalejší web firma má, tím horší je kvalita její práce – jakoby se snažila přitažlivým webem něco dohnat.
  • Hledejte špínu. Zadejte do vyhledávače název firmy spolu se slovy „podvod“, „nekomunikují“, „dluh“ a podobná negativní slovíčka. To vám pomůže odhalit její případné temné stránky a snížíte tím riziko podvodu na minimum.
  • Preferujte nabídky dlouhodobé spolupráce. Pozor na ty, kteří se vám snaží jednorázově prodat službu, tam kvalitu služeb nečekejte.
  • Pozor na levné ceny. Internetový marketing za levnou cenu je s téměř stoprocentní jistotou nekvalitní. Pokud patříte mezi ty, kteří obrací každou korunu, raději se do hledání kvalitního marketéra či konzultanta ani nepouštějte. Pokud vám někde nabízejí kvalitu v kombinaci s nízkou cenou, dejte ruce pryč.
  • Skloňují vaši firmu ve všech pádech. Jinými slovy vám nabízejí práci na míru, znají prostředí vašeho trhu, mají s ním zkušenosti a analyzují váš byznys.
  • Nabízejí osobní setkání. Chtějí vás osobně poznat, nemají tedy co skrývat. Svědčí o upřímnosti a transparentním jednání, které je předzvěstí dobrého byznysu. Doporučujeme vyvarovat se kontraktům na dálku, kde je osobní kontakt asi stejně pravděpodobný, jako o Vánocích sníh.
  • Mají vlastní plán. Jsou schopni vám říci, co se bude dít zítra, za měsíc či za půl roku, což nasvědčuje dlouhodobost spolupráce a nezanedbávání firemního plánování.
  • Nabízejí zisk. Stůjte si za svým a chtějte zisk, nic jiného. Pokud vám bude někdo (např. u SEO) nabízet vyšší návštěvnost, maximalizaci prokliků, rozeslaných emailů či v současnosti oblíbený rapidní nárůst fanoušků na sociálních sítích, raději hledejte dál, nebo je ke zvýšení zisku zkuste přesvědčit. Najde se dost firem, které zvýšení zisku nabídnou samy nebo budou respektovat Váš požadavek, nesnižujte tedy své nároky.
  • Srozumitelná nabídka. Snaha firmy vysvětlit nabídku klientovi tak, jako by byl úplně neznalý, je dobrým ukazatelem při hledání správného marketéra. Účelem složitých formulací je, abyste se v nich co nejvíce ztratili, o důvěryhodnosti tedy nemůže být řeč.
  • Ochota spolupracovat s vašimi partnery. Pokud nejsou ochotni spolupracovat s vašimi partnery, pravděpodobně si uvědomují riziko odhalení jejich nekvalitní práce.
  •  „Zvýšíme vám tržby.“ Myslete na to, že vy jste podnikatelé a chcete maximalizovat zisk, a tržby nejsou zisk.
  • „Garantujeme vám kvantitu (čehokoli).“ Nereagujte na nabídky garancí první pozice ve vyhledávači, několikaciferného počtu odkazů nebo několika tisíců fanoušků na sociální sít za pakatel. Podstata dobrého marketingu spočívá ve kvalitě odkazů, nikoli v jejich kvantitě.
  • S nákupem fanoušků souvisí takzvaný EdgeRank, který se počítá především na Facebooku. Je to poměr počtu vašich fanoušků a lidí, kteří vaše příspěvky sdílejí a komentují apod. EdgeRank odpovídá za to, že vaše příspěvky ve skutečnosti vidí jen část vašich fanoušků. Čím horší máte EdgeRank, čili čím více neaktivních fanoušků, tím méně jste pro své fanoušky vidět. Mnoho lidí o tomto neví a na neuvážené nákupy fanoušků tak paradoxně doplatí.
  • Lepší poslat méně emailů správným lidem ve správný čas, než maximum emailů maximu lidí. Vyvarujete se tak označení za „spamera“ a odhlašování odběrů.
  • Nejmodernější design za vás neudělá díru do světa. Určitá estetičnost je důležitá, ale upřednostněte funkčnost před nejmodernějším lookem.

Jak poznat dobrou nabídku?

  • Skloňují vaši firmu ve všech pádech. Jinými slovy vám nabízejí práci na míru, znají prostředí vašeho trhu, mají s ním zkušenosti a analyzují váš byznys.
  • Nabízejí osobní setkání. Chtějí vás osobně poznat, nemají tedy co skrývat. Svědčí o upřímnosti a transparentním jednání, které je předzvěstí dobrého byznysu. Doporučujeme vyvarovat se kontraktům na dálku, kde je osobní kontakt asi stejně pravděpodobný, jako o Vánocích sníh.
  • Mají vlastní plán. Jsou schopni vám říci, co se bude dít zítra, za měsíc či za půl roku, což nasvědčuje dlouhodobost spolupráce a nezanedbávání firemního plánování.
  • Nabízejí zisk. Stůjte si za svým a chtějte zisk, nic jiného. Pokud vám bude někdo (např. u SEO) nabízet vyšší návštěvnost, maximalizaci prokliků, rozeslaných emailů či v současnosti oblíbený rapidní nárůst fanoušků na sociálních sítích, raději hledejte dál, nebo je ke zvýšení zisku zkuste přesvědčit. Najde se dost firem, které zvýšení zisku nabídnou samy nebo budou respektovat Váš požadavek, nesnižujte tedy své nároky.
  • Srozumitelná nabídka. Snaha firmy vysvětlit nabídku klientovi tak, jako by byl úplně neznalý, je dobrým ukazatelem při hledání správného marketéra. Účelem složitých formulací je, abyste se v nich co nejvíce ztratili, o důvěryhodnosti tedy nemůže být řeč.
  • Ochota spolupracovat s vašimi partnery. Pokud nejsou ochotni spolupracovat s vašimi partnery, pravděpodobně si uvědomují riziko odhalení jejich nekvalitní práce.

Lákavé fráze obchodníků

  •  „Zvýšíme vám tržby.“ Myslete na to, že vy jste podnikatelé a chcete maximalizovat zisk, a tržby nejsou zisk.
  • „Garantujeme vám kvantitu (čehokoli).“ Nereagujte na nabídky garancí první pozice ve vyhledávači, několikaciferného počtu odkazů nebo několika tisíců fanoušků na sociální sít za pakatel. Podstata dobrého marketingu spočívá ve kvalitě odkazů, nikoli v jejich kvantitě.
  • S nákupem fanoušků souvisí takzvaný EdgeRank, který se počítá především na Facebooku. Je to poměr počtu vašich fanoušků a lidí, kteří vaše příspěvky sdílejí a komentují apod. EdgeRank odpovídá za to, že vaše příspěvky ve skutečnosti vidí jen část vašich fanoušků. Čím horší máte EdgeRank, čili čím více neaktivních fanoušků, tím méně jste pro své fanoušky vidět. Mnoho lidí o tomto neví a na neuvážené nákupy fanoušků tak paradoxně doplatí.

Zapamatujte si, že méně znamená více

  • Lepší poslat méně emailů správným lidem ve správný čas, než maximum emailů maximu lidí. Vyvarujete se tak označení za „spamera“ a odhlašování odběrů.
  • Nejmodernější design za vás neudělá díru do světa. Určitá estetičnost je důležitá, ale upřednostněte funkčnost před nejmodernějším lookem.

Máte zkušenosti s marketingovými konzultanty? S jakým jednáním jste se setkali vy?

Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…