Srovnávače zboží jsou zajímavým marketingovým nástrojem, ale musíte si vždy spočítat, zda se vám tato investice vyplatí, a podle toho promýšlet další kroky. Zajímá vás, kdy má smysl vyhledávače využít? Dá se za jejich pomoci získat pravidelné návštěvníky? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
Zadám do vyhledávání URL adresu www.zbozi.cz. Naskočí mi stránky a tam do vyhledávacího okénka zadám frázi Medonosný marketing. Nyní mám před sebou přehled obchodů, kde mohu tuto publikaci zakoupit. Výchozí řazení nabídek není podle ceny, svoji roli hraje více faktorů. Vyfiltruji si nabídky, které jsou dostupné skladem a jsou v Jihomoravském kraji. Všechny obchody mají výdejní místo v Brně, teď stačí vybrat ten pravý. Ještě se podívám na Heuréku, co o obchodu říkají jiní zákazníci. Zadám tedy URL adresu www.heureka.cz a pak do vyhledávacího okénka název obchodu. Hodnocení obchodů jsou obdobná, tak vyberu ten obchod, který má nejnižší cenu. Už mám vítěze.
TIP: Přes trošku podivný název by kniha Medonosný marketing měla být v knihovničce každého, kdo se zajímá o marketing. Více o knize na www.medonosnymarketing.cz.
Potřebuji urgentně pračku, určitě s vrchním plněním a nejlépe do 7000 Kč. Tentokrát se vydám na Heuréku. Zadám do hledání pračka s vrchním plněním a vyskočí mi výsledky hledání. Protože vidím v podstatě jen jeden druh, kliknu přímo do kategorie pračky u jednoho z nabízených produktů. Nyní mám před sebou přehled různých praček. Heuréka umožňuje rozšířenou filtraci, takže si vyfiltruji pračky s vrchním plněním a do 10 000 Kč, otáčkami 1000/min až 1100/min a náplní do 5,5 kg. Kterou si pořídím? Zajímají mě recenze produktu, rozklinkávám ty s nejvyšším počtem hvězdiček a současně si hlídám cenu kolem 7 000 Kč. Už mám vítěze. Nyní přijde na řadu výběr vhodného e-shopu. Zajímá mě, jestli mi e-shop odveze starou pračku, na kolik mě vyjde doprava a jak e-shop hodnotí zákazníci. Strávím několik desítek minut hledáním, než se definitivně rozhodnu.
Sami vidíte, že dle výše psaného postupu hledání Medonosného marketingu, ale i pračky, mě vždy zajímalo, jak na tom je obchod a jak na tom je i hodnocení produktu, pokud přesně nevím, který si zakoupím. V konečném rozhodování jsem se dívala i na cenu zboží. A právě k tomu nám slouží srovnávače zboží (taktéž vyhledávače zboží či zbožáky). Seřadí nám výsledky hledání konkrétního produktu na jednom místě. A my si můžeme vybrat, kde nakoupíme a navíc vše filtrovat podle různých parametrů.
Jsou tomu cca tři roky, co srovnávače zaznamenaly velký boom. Nyní začíná být více upřednostňována kvalita před cenou, čili hodnocení a doporučení daného obchodu. Dnes už výsledky hledání nejsou řazeny jen podle ceny – svoji roli hraje více faktorů a každý vyhledávač zboží je může mít jiné.
Jestli jsou či nejsou srovnávače zboží pro váš e-shop vhodné poznáte jedině tak, že si je zkusíte. Zaplaťte si inzerci v minimální výši. Po několika týdnech inzerce zhodnoťte, jak jsou na tom vaše objednávky z tohoto zdroje, odečtěte svoje náklady od vaší průměrné marže. Tak zjistíte, zdali jste či nejste v plusu. Podle toho se rozhodněte, jestli chcete srovnávače nadále využívat.
Prostřednictvím srovnávače zboží na váš web přijdou také lidé, pro které je důležitá cena a tedy nakoupí minimum zboží za minimální cenu. Možná že na začátku hledání nehledají přímo podle ceny (ale podle kvality obchodu a produktu), nicméně konečné nákupní rozhodnutí činí podle ceny (stejně jako já v případě Medonosného marketingu a pračky).
Bohužel lidé, kteří vybírají podle ceny, nebývají často loajální a nenakupují kvůli tomu, že jste to právě vy, ale kvůli tomu, že vy jste zrovna nejlevnější. Navíc bývá jejich průměrná hodnota objednávky mnohem nižší, než z jiných zdrojů, přesná data vám ukáže váš nástroj na měření (např. Google Analytics). Svoje příští nákupy činí nejčastěji opět přes vyhledávače zboží. A tato skupina zákazníků se vám nemusí vždy finančně vyplácet.
Výhodou srovnávačů zboží je to, že práci s nimi lze více méně automatizovat. Srovnávači poskytnete XML feed s daty o vašich produktech a on si jej už zpracuje. Pokud máte zájem o bližší práci na optimalizaci XML feedu pro vyhledávače zboží, můžete zkusit Mergado – nástroj pro úpravu XML feedu.
Alfa a omega úspěchu je ve způsobu, jakým si na web zákazníka přivedete. Když si ho přivedete srovnávačem, protože máte mezi ostatními e-shopy nejlepší cenu a získali jste pár dobrých hodnocení, s velkou pravděpodobností u vás znovu nenakoupí. Produkt, který u vás nakoupil, může totiž znovu hledat opět přes srovnávač zboží. A pokud najde levnější e-shop, který je i zákazníky dobře hodnocený, půjde nakoupit tam. Budete-li tohoto zákazníka chtít znovu získat, zlevnění se nevyhnete.
Pokud budete používat nástroje, kde jsou zákazníci loajálnější, třeba jich přijde méně, ale přijdou kvůli vám – kvůli vašemu špičkovému zboží, servisu, kvalitě, osobnímu přístupu a podobně. Je tedy vysoká šance, že zůstanou věrnými zákazníky.
Pro inspiraci doporučuji číst blog Vlasty Vávrů, což je provozovatel e-shopu vasecocky.cz, jednoho z nejúspěšnějších e-shopů vůbec. Sice využívá srovnávačů zboží, ale jejich podíl na objemu tržeb e-shopu je cca 1,5%. V čem tedy vězí jeho recept na úspěch? Moc dobře si uvědomuje, co je to celoživotní hodnota zákazníka. To je hodnota, kterou u vás člověk utratí za celou dobu, co u vás bude nakupovat. Základem úspěchu jsou vracející se zákazníci.
Pokud se chcete o vyhledávačích zboží dovědět více, tak pro ně pořádá agentura Besteto s.r.o. celodenní školení. Více na www.besteto.cz/skoleni
Napište nám váš názor na srovnávače? Jaké s nimi máte zkušenosti?