Chybami se člověk učí, chybami se i e-shopy učí. Co jsou ty nejzásadnější chyby na e-shopech podle Michala Krále, představitele slovenského srovnávače Pricemania.sk? Mnoho z nich lze odstranit trochou snahy a bez větší investice peněz.
Michal Král představil během půl hodiny 10 nejčastějších chyb, kterých se e-shopy pravidelně dopouštějí. Chyby zasahovaly do různých oblastí od startu podnikání až po marketing. Pokud Michala Krále neznáte, možná vám bude povědomá alespoň pricemania.sk. To je jeden z velkých srovnávačů na Slovensku, u jehož vzniku stál a i nadále stojí Michal Král.
1. Minimální příprava na podnikání – shopy totiž podceňují vhodný výběr dodavatele, nezamýšlí se nad prodejním sortimentem a také si nedělají analýzu konkurence. Všechny tyto aspekty jsou pro úspěšný start e-shopu velmi důležité, ale současně velmi podceňované. Výsledkem je, že shop funguje stále jako jeden člověk a nemá možnost se dále rozvíjet.
2. Nedostatečná pozornost výběru značky a domény – shopy často volí do názvu domény příliš obecné názvy namísto toho, aby se zaměřili na budování vlastního brandu. V počátcích vzniku eshopů se snažily dávat do domény to jedno hlavní klíčové slovo, na které je budou zákazníci hledat. To bohužel vedlo k tomu, že vznikly eshopy se jmény parfemyxy.cz, xparfemy.cz, e-parfemy.cz. Díky tomu zákazník již druhý den neví, na kterém to eshopu vlastně nakupoval. Pak vznikají problémy s budováním značky. Dobrým příkladem mohou být eshopy www.alza.cz nebo www.mall.cz.
3. Nevyhovující technické řešení – bohužel málokterý začínající e-shopař si je vědom toho, jak moc je důležité, ke kterému technickému řešení se přikloní. Tento výběr totiž mnohé v budoucnosti ovlivní. Některá technická řešení se dost špatně uzpůsobují prvkům dělaným na míru. Proto není dobré volit technické řešení jen dle ceny.
4. Neodpovídající design e-shopu – mnoho shopů si neuvědomuje, že design by měl korespondovat s cílovou skupinou nakupujících. Pokud si koupím e-shop se základním designem a změním si jen logo v hlavičce, tak to moc fungovat nebude. Pokud prodáváte např. luxusní hodinky, měly byste tomu přizpůsobit i design e-shopu.
5. Nesprávně zvolená obchodní a marketingová strategie – téma zaměřil hlavně na shopy, které drží nízké ceny a snaží se pomocí nízké ceny konkurovat, protože to vidí jako jediné východisko k navýšení tržeb. Tento přístup plyne z nesprávně zvolené obchodní a marketingové strategie. Paradoxem totiž je, že nejúspěšnější e-shopy jsou ty, které nepatří mezi nejlevnější.
6. Chybějící nebo neodkomunikovaná konkurenční výhoda – mnoho e-shopů se vůbec nezamýšlí nad tím, v čem jsou lepší než konkurence. A pokud to ví, špatně to demonstrují navenek. Je jednoduché prodávat stejné zboží jako soused, ale kde zákazník nakoupí? Přece tam, kde bude zřetelná konkurenční výhoda. A na to e-shopy zapomínají.
7. Komplikovaný nákupní proces – to je pro e-shop zásadní klíčová věc. Mnoho zákazníků odradí to, když v nákupním procesu nachází nesrovnalosti. A mohou to být i nesrovnalosti, které majitel e-shopu zrovna nevidí (např. příliš dlouhý nákupní proces, povinná registrace, příliš mnoho políček k vyplnění apod.).
TIP: Pro to, jak se daří procházet nákupní proces uživatelům, se hodí nástroj Clicktale, který nahrává obrazovku uživatele. Vy se pak můžete podívat zpětně, kde uživatelé špatně reagují nebo se zadrhávají. Nástroj lze využít i omezeně ZDARMA.
8. Nedostatečný suport zákazníkům – na zákaznické podpoře vyhoří spoustu e-shopů, zejména v dnešních dnech, kdy jsou recenze obchodů snadno k dohledání. Zákazníci zkrátka očekávají, že jim na dotazy a maily bude e-shop v přiměřeném čase odpovídat. Za zmínku stojí program s názvem Live Agent pro řešení komunikace se zákazníky na více kanálech (Sociální sítě, Live chaty, e-maily, kontaktní formulář).
9. Nulový marketing a PR – leč mnoho shopů nemá pro start peníze na marketing, vždy se dají najít kanály, které jsou nákladově snesitelné alespoň v takové míře, aby si e-shop otestoval, zdali se mu investice vyplácí.
10. Nezvládnuté logistika – logistikou není myšlena pouze přeprava zboží, ale zejména viditelnost e-shopu na každém kroku (viditelné logo na balíku, u zboží, na shopu, kamenná prodejna atd.), kde se zákazník nachází. Jako vhodný příklad perfektně zpracované logistiky uvedl Alza Drive.
TIP: Pro osvětu e-shopařů Michal Král pořádá školení se zaměřením na provoz eshopu. Více najdete na www.pricemaniaacademy.sk.