Některé e-shopy si nevědomky zahrávají dozorovými orgány

Také se vám stává, že si usmyslíte nějakou formu slevové akce, která zní z vašeho pohledu fantasticky? Když už nás od ní má něco odradit, tak to je technické řešení e-shopu, které neumožňuje její realizaci. Někdy stačí připlatit za modul a naše slevová akce může fungovat. Pak ale přijde ČOIka a my dostaneme tučnou pokutu za to, že naše pojetí slevy je nekalou obchodní praktikou. Ve kterých případech si tedy musíte dát pozor?

Upozornění: Vzhledem ke staršímu datu vydání tohoto článku nemusí být již některé informace v souladu s aktuální legislativou. V roce 2014 vstoupil v platnost NOZ.

A co je to ta nekalá obchodní praktika?

Nekalé obchodní praktiky jsou takové, které mohou ovlivnit rozhodování spotřebitele > jsou charakteristické tím, že bez jejich realizace by spotřebitel vůbec nenakoupil. „Nekalá“ neznamená nepravdivá a více vám o ní poví Zákon o ochraně spotřebitele.

První problém nastává v detailu produktu

detailu produktu musíte vždy informovat o povaze výrobku, způsobu a době jeho užívání. Taktéž musíte viditelně a srozumitelně označit cenu (nesmíte skrývat ceny) – tato cena musí být transparentní bez jakéhokoliv dalšího dotazování (k tomu byl vydán Judikát 11CA203/rok 2005 od Městského soudu v Praze). Taktéž nezapomínejte uvést výrobce, množství, kvalitu a případné další údaje rozhodné pro koupi výrobku.

Druhý problém nastává v případě informování o slevách

Oblíbenou zkoumanou oblastí ČOIky jsou slevy a to, jak je na e-shopu uvádíte. Pokud uvedete na banneru informaci, že máte „slevy 50%“ s proklikem na produkty a zde jsou jen některé s 50% slevou, máte na problém zaděláno. Abyste se problému vyhnuli, uvádějte „slevy až 50%“. Lze totiž matematicky dokázat, že prezentovaná sleva neplatí pro všechny výrobky a pokutě se nevyhnete.

Třetí problém se jmenuje diskriminace spotřebitele

Zákaz diskriminace spotřebitele je kapitolka sama o sobě. Jsou známy případy z praxe, kdy došlo k diskriminaci spotřebitele na základě zpoplatnění obdobných způsobů platby. Nejvyšší správní soud řešil případ, kdy na e-shopu byla jako forma platby bezhotovostní platba převodem na účet a jako druhá zase platba kartou. Jedna byla zpoplatněna, druhá ne. Je to diskriminace spotřebitele, když jednu zpoplatní a druhou ne?

Proč bych jako kupující měla platit za platbu kartou např. 10,- Kč a za platbu předem na účet 0,- Kč? Nejvyšší správní soud rozhodl takto – pokud je spotřebitel jasně informován dopředu, jakými způsoby může kupní cenu uhradit a jaké náklady jsou s tím spojeny, není to diskriminací spotřebitele. Diskriminací je např. dávání slev člověku z určitého místa bydliště a z jiného ne.

Čtvrtý problém je spojen s věcmi zaměnitelnými s potravinami

Zcela se vyvarujte výroby, dovozu a vývozu (prodeje) výrobků zaměnitelných s potravinami. Opět je z praxe znám případ, kdy provozovatel e-shopu dostal zdarma nějaké produkty (např. výborná imitace mrkve, která voní jako mrkev a vybízí k nakousnutí). Rozhodl se je připojovat jako dárek k objednávkám. Bohužel si neověřil původ těchto dárků (šlo o věci zaměnitelné s potravinami) a na problém měl zaděláno.

To stejné se týká i výrobků určených pro humanitární účely – musíte si ohlídat, odkud vaše výrobky pochází a nekupovat bezhlavě vše, co je levné a lze to na e-shopu zpeněžit. Dostanou-li se vám do rukou např. konzervy určené k humanitárním účelům a by je budete přidávat k objednávkám, v případě zjištění původu máte opět zaděláno na malér.

Abych to tedy shrnula …

  • Uvádějte konečnou cenu v detailu produktu bez dalších skrytých poplatků
  • Různorodé slevy uvádějte se slovy „až“
  • Jednoznačně informujte dopředu o poplatcích za způsoby doručení a placení
  • Neprodávejte všechno, co vám přijde pod ruku, i kdyby to mělo být zadarmo

Trochu od České obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce při svých kontrolách na e-shopech shledává nejčastější problém s nekalými obchodními praktikami. Přečtěte si její tiskovou zprávu za rok 2012 nebo přímo na stránkách či si ji rovnou stáhněte. Nejaktuálnější zpráva je za 1. čtvrtletí roku 2013, která se v mnohém shoduje se starší a jejíž znění si taktéž můžete stáhnout. E-shopy dělají stále ty stejné chyby.

Pokud potřebujete odbornou právní radu, můžete využít renomovanou právní (online) kancelář na adrese www.pravopropodnikatele.cz, kterou sama využívám.
Pozor! Od 1.1.2014 platí nový občanský zákoník. Už jste si aktualizovali obchodní podmínky na e-shopu? Pokud ne, tak na www.pravopropodnikatele.cz/obchodni-podminky vám pomohou.
Tagy:
Petra Mikulášková
Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Petra
    Mikulášková


    Specializuji se na práci se zbožovými srovnávači Heureka.cz a Zboží.cz. Využívám přitom zkušenosti z vedení vlastního e-shopu i ze spolupráce s desítkami klientů. Ovládám nejen nástroje pro biddování a úpravu XML feedů, ale také Google Analytics. Snadno tak zjistím, v čem děláte chybu a pomůžu vám ji vyřešit. A společně zvýšíme vaše tržby. Více o mně…