Také se vám stává, že si usmyslíte nějakou formu slevové akce, která zní z vašeho pohledu fantasticky? Když už nás od ní má něco odradit, tak to je technické řešení e-shopu, které neumožňuje její realizaci. Někdy stačí připlatit za modul a naše slevová akce může fungovat. Pak ale přijde ČOIka a my dostaneme tučnou pokutu za to, že naše pojetí slevy je nekalou obchodní praktikou. Ve kterých případech si tedy musíte dát pozor?
Nekalé obchodní praktiky jsou takové, které mohou ovlivnit rozhodování spotřebitele > jsou charakteristické tím, že bez jejich realizace by spotřebitel vůbec nenakoupil. „Nekalá“ neznamená nepravdivá a více vám o ní poví Zákon o ochraně spotřebitele.
V detailu produktu musíte vždy informovat o povaze výrobku, způsobu a době jeho užívání. Taktéž musíte viditelně a srozumitelně označit cenu (nesmíte skrývat ceny) – tato cena musí být transparentní bez jakéhokoliv dalšího dotazování (k tomu byl vydán Judikát 11CA203/rok 2005 od Městského soudu v Praze). Taktéž nezapomínejte uvést výrobce, množství, kvalitu a případné další údaje rozhodné pro koupi výrobku.
Oblíbenou zkoumanou oblastí ČOIky jsou slevy a to, jak je na e-shopu uvádíte. Pokud uvedete na banneru informaci, že máte „slevy 50%“ s proklikem na produkty a zde jsou jen některé s 50% slevou, máte na problém zaděláno. Abyste se problému vyhnuli, uvádějte „slevy až 50%“. Lze totiž matematicky dokázat, že prezentovaná sleva neplatí pro všechny výrobky a pokutě se nevyhnete.
Zákaz diskriminace spotřebitele je kapitolka sama o sobě. Jsou známy případy z praxe, kdy došlo k diskriminaci spotřebitele na základě zpoplatnění obdobných způsobů platby. Nejvyšší správní soud řešil případ, kdy na e-shopu byla jako forma platby bezhotovostní platba převodem na účet a jako druhá zase platba kartou. Jedna byla zpoplatněna, druhá ne. Je to diskriminace spotřebitele, když jednu zpoplatní a druhou ne?
Proč bych jako kupující měla platit za platbu kartou např. 10,- Kč a za platbu předem na účet 0,- Kč? Nejvyšší správní soud rozhodl takto – pokud je spotřebitel jasně informován dopředu, jakými způsoby může kupní cenu uhradit a jaké náklady jsou s tím spojeny, není to diskriminací spotřebitele. Diskriminací je např. dávání slev člověku z určitého místa bydliště a z jiného ne.
Zcela se vyvarujte výroby, dovozu a vývozu (prodeje) výrobků zaměnitelných s potravinami. Opět je z praxe znám případ, kdy provozovatel e-shopu dostal zdarma nějaké produkty (např. výborná imitace mrkve, která voní jako mrkev a vybízí k nakousnutí). Rozhodl se je připojovat jako dárek k objednávkám. Bohužel si neověřil původ těchto dárků (šlo o věci zaměnitelné s potravinami) a na problém měl zaděláno.
To stejné se týká i výrobků určených pro humanitární účely – musíte si ohlídat, odkud vaše výrobky pochází a nekupovat bezhlavě vše, co je levné a lze to na e-shopu zpeněžit. Dostanou-li se vám do rukou např. konzervy určené k humanitárním účelům a by je budete přidávat k objednávkám, v případě zjištění původu máte opět zaděláno na malér.
Česká obchodní inspekce při svých kontrolách na e-shopech shledává nejčastější problém s nekalými obchodními praktikami. Přečtěte si její tiskovou zprávu za rok 2012 nebo přímo na stránkách či si ji rovnou stáhněte. Nejaktuálnější zpráva je za 1. čtvrtletí roku 2013, která se v mnohém shoduje se starší a jejíž znění si taktéž můžete stáhnout. E-shopy dělají stále ty stejné chyby.