Tradičně již po několikáté uspořádalo Besteto dne 6.6.2013 (ne)konferenci v Brně na Leitnerce. Tentokrát byly tématem zbožové vyhledávače. Kdo se nezúčastnil, přišel o některé zajímavé postřehy a názory. Tedy je na mě, abych vám je přiblížila. Vězte, že bylo o čem diskutovat...
Pozvání přijali zástupci Hledejceny.cz, Heuréka.cz, Pricemania.sk, Hyperzboží.cz a Vašečočky.cz. Zástupci zbožových vyhledávačů mluvili o tom svém hlavně jako o businessu a nabídce pro e-shopy, kdežto Vlasta Vávrů mluvil o zbožových vyhledávačích z pohledu provozovatele e-shopu. A to byla teprve pořádná dávka zajímavých informací.
Přesně tato informace zazněla z úst Vlasty Vávrů z Vašečočky.cz. Samozřejmě nejen nejdražší, ale také nejvíce propracované. Pokud byste se rozhodli pro inzerci na zahraničních zbožových vyhledávačích, počítejte s tím, že používají nejčastěji CSV soubory s daty o produktech namísto zažitých feedů. Tedy jakákoliv snaha o spárovanost je téměř nemožná!
Vedle této skutečnosti zmínil i jeden svým způsobem známý fakt, a to ten, že zahraniční zákazníci jsou mnohem více tolerantnější vůči delšímu termínu dodání od uskutečnění objednávky. Český zákazník by chtěl mít zboží doma ideálně druhý den po objednání, v lepším případě i ten samý den, kdežto zahraniční zákazník je ochoten tolerovat lhůtu 4 až 5 pracovních dnů!
Vašečočky.cz si velmi zakládají na práci se zákazníkem. A důvod? Spokojený zákazník je mnohem víc, než objednávka ze zbožového vyhledávače. Pan Vávrů totiž zmínil jednu skutečnost, a to tu, že zákazníci ze zbožových vyhledávačů se vracejí minimálně. Pokud už se vrací, tak nejčastěji znovu přes zbožový vyhledávač. Tito lidé jsou pro e-shop nákladově náročnější, než zákazníci z jiných zdrojů. Proto by se měl každý e-shop zaměřovat na práci se zákazníkem.
Jsem velmi ráda za tento zajímavý postřeh, protože mi hrozně vadí, když e-shop ve snaze o maximalizaci prodeje začne sahat po neúčelném snižování cen. Pan Vávrů jasně potvrdil, co levné ceny dělají s německými zákazníky – co je levné, to je podezřelé. Když Vašečočky.cz (v Německu je najdete pod názvem 321linsen.de) začali prodávat vybrané čočky za 17€ a běžně byli k dostání za 32€, moc toho neprodali. Rozhodli se tedy pro zdražení na 23€ a co se nestalo – prodej tohoto druhu čoček začal stoupat. Z toho plyne jediný závěr – buďte se svojí cenou blízko konkurence a budete prodávat. Pokud se rozhodnete pro drastický rozdíl směrem dolů, žádné prodejní zázraky neočekávejte.
A na závěr pro vaši inspiraci – Vašečočky.cz využívají k inzerci v Německu tamější zbožový vyhledávač idealo.de. Koukněte a porovnejte s našimi zbožovými vyhledávači.
Heuréka se na této (ne)konferenci vydala cestou propagace Heuréka košíku. Při dotazu, kolik lidí z publika považuje Heuréka košík za výborný nástroj, se nezvedla ani jedna ruka. Důvody byly vesměs obdobné – je náročný na implementaci. Heuréka záhy toto tvrzení tak trochu vyvrátila, protože současná úprava umožňuje implementaci bez použití API. Což je výhodné pro ty, kdo nechtějí utrácet peníze a čas a vystačí si v rámci Heuréka košíku pouze s prezentací zboží, jež je skladem. Právě tuto možnost umožňuje implementace bez použití API.
Určitě jste si všimli, že na Heuréce se u některých e-shopů objevuje ikonka Garance nákupu (symbol červeného G ve žlutém kolečku). Tento symbol mají všechny e-shopy, které využívají Heuréka košík. Proč zrovna Garance nákupu? Důvod je patrný – Heuréka si totiž pečlivě vybírá, které e-shopy zapojí do Heuréka košíku. Mezi důležité podmínky patří:
Ti, kdo dostanou možnost implementace Heuréka košíku, pak mohou využívat výhod v podobě několika platebních metod, i když na vlastním e-shopu nejsou třeba k dispozici. Platby totiž probíhají na vrub virtuálního účtu u PayU. Odtud si pak e-shop stahuje platby na svůj bankovní účet.
Heuréka košík je v tomto směru unikátní a možná i lepší, než platba v případě zažité systému PPC Heuréky. Platba za proklik se strhne až tehdy, kdy dojde k uskutečnění nákupu. Navíc tyto prokliky se zúčtují až následující měsíc od uskutečnění transakce.
Samozřejmě nejen v tom, že je to první produkt na našem trhu, ale zejména v tom, že e-shopům snižuje náklady na prokliky a zvyšuje konverze. V době zapojení prvních e-shopů a testování vyplynulo z hodnocení, že e-shopům se v průměru zvednou obraty o 31% a náklady poklesnou o 15%. Zajímavou informací je i to, že z celkového počtu všech objednávek na Heuréce se 25% přičítá právě Heuréka košíku. Je docela možné, že do budoucna bude toto procentuální zastoupení narůstat.
Pokud se zabýváte či chcete zabývat prodejem módy přes e-shop, zbystřete. V oblasti zbožových vyhledávačů dochází k postupnému vzestupu prodeje této komodity a stejně tak i k postupně větším požadavkům na kvalitní XML feed s daty o módním zboží. Hledejceny.cz poznamenalo, že jsou nejsilnější v oblasti elektroniky, ale právě zmiňovaná móda u nich zažívá v posledních měsících neustálý růst. Pokud je váš XML feed v oblasti módního zboží kvalitně zpracován pro Heuréku, tak na Hledejceny.cz nebudete mít žádné výrazné problémy se spárovaností. Proč toho tedy nevyužít?
Oproti Heuréce mají některé menší zbožové vyhledávače jednu konkurenční výhodu – tou je přesah na jiné hojně navštěvované weby. V případě hledejceny.cz se produktové nabídky zobrazují nejen ve zbožovém vyhledávači, ale i na www.zive.cz, www.mobilmania.cz, www.digiarena.cz, www.avmania.cz, www.doupe.cz a www.recepty.cz. Podíváme-li se pod pokličku www.hyperzbozi.cz, tak vás určitě napadne www.hyperinzerce.cz, www.hyperbydleni.cz a další portály začínající slovem „hyper“.
Uvažuji-li nad tímto aspektem z pohledu správce PPC, tak mě napadá myšlenka kolize reklamních inzerátů z PPC a zbožových vyhledávačů. Budou-li zbožové vyhledávače postupně zaplavovat hojně navštěvované webové stránky a portály, kde jsou i inzeráty PPC, mohou pak klasická PPC vytlačovat. Budou-li ceny za prokliky ze zbožových vyhledávačů nižší než z PPC systémů, e-shopy tak nějakou korunu na inzerci ušetří.
Velmi překvapující bylo zjištění, že téměř třetina všech návštěv na Hyperzbozi.cz pochází z www.hyperinzerce.cz. Často se tak kvůli tomu stává, že zákazník místo bazarového zboží nakoupí zcela nové, protože je o pouze o pár korun dražší. Proč? Protože produktové nabídky Hyperzbozi.cz se vypisují, jak už bylo zmíněno výše, i na www.hyperinzerce.cz. A nejen to. Zkuste sami zvážit, zdali je pro vás lepší bazarové zboží za 3 000 Kč, nebo nové zboží za 4 500 Kč včetně dopravy a garance záruční doby. Hyperzbozi.cz se chce taktéž vydat postupnou cestou nabídky produktových bannerů, tak jako to dělají např. současné Google nákupy.
Každá značka v nás vzbuzuje nějaké pocity a vzpomínky. Podle pricemania.cz je u slovenského zákazníka značka jedním z velmi podstatných faktorů při rozhodování o nákupu. E-shopy, které mají vybudované renomé a značku, mají vyšší konverze. Dalším důležitým předpokladem k nákupu je i off-line marketing. E-shopy, které investují svůj čas a peníze do off-line kanálů, jako je televize či rozhlas, mají větší šance v prodeji na internetu, tedy i na zbožových vyhledávačích.