Prodej módního oblečení v podobě triček, svetrů, kalhot, košil, čepic či halenek je na postupném vzestupu. Alespoň podle slov zástupů českých zbožových vyhledávačů. Prodej tohoto sortimentu s sebou nese velká úskalí a požadavky na správnou prezentaci z hlediska zákonů. Víte o nich? Pokud ne, tento článek je určen právě vám.
Určitě víte, že textil má vždy štítek, kde je uvedeno, z čeho se skládá. Tento štítek na e-shopu nikdo neuvidí, tedy pokud si nedáte práci s tím, že jej vyfotíte a umístíte do detailu produktu. Podle evropského nařízení 1007/2011 musíte u produktu vždy a bez výhrad uvést materiálové složení. Aby to nebylo tak jednoduché, terminologie jednotlivých druhů textilních vláken musí vycházet z tohoto nařízení. Jde celkem o 48 druhů vláken. A navíc je vaší povinností uvést složení v sestupném sledu. Tedy od toho vlákna, které je v produktu zastoupeno nejvíce, až po vlákno, které tvoří nejmenší část. Navíc jejich znění, pokud máte multijazyčný e-shop a prodáváte do zahraničí, musí být v patřičném úředním jazyce pro každou jazykovou mutaci. Nařízení totiž platí pro celou Evropskou unii.
Ano, Česká obchodní inspekce si hlídá, zdali na e-shopu je uvedeno složení textilií dle výše psaného nařízení. Pokud jako podnikatelé tuto povinnost nesplníte, vystavujete se pokutě až do výše 3 000 000 Kč. Ale nemusíte se bát, že byste okamžitě dostali pokutu v plné výši. Výše pokuty závisí taktéž na tom, zdali jste fyzická či právnická osoba a také na tom, v jakém rozsahu a četnosti se této chyby dopouštíte. Pokud vás už poněkolikáté upozorní na nesrovnalost ve správném označování, je pravděpodobné, že vyšší pokutě se nevyhnete.
V této souvislosti vám doporučuji navštívit stránky Textilního zkušebního ústavu, kde zjistíte podrobně, jak to vlastně je s označováním názvů textilií a jejich správným uváděním.
Uvedení symbolů údržby je další oblastí, kterou si jako provozovatelé e-shopu musíte důsledně ohlídat. Pokud vlastníte kamennou prodejnu, musí vaši prodavači na žádost zákazníka vysvětlit, co znamenají jednotlivé symboly údržby na daném produktu. Pokud zboží prodáváte na e-shopu, musíte použít buď tyto symboly, nebo v popisu zmínit, jak má být produkt ošetřován.
V konečném důsledku vám největší potíže může způsobit samotný zákazník. Pokud ho nepoučíte, jak má o tkaniny pečovat, a on uskuteční objednávku, tedy uzavře kupní smlouvu, dochází zde k rozporu s kupní smlouvou. Zákazník má v takovém případě právo uplatnit reklamaci a od kupní smlouvy odstoupit. Pro vás to pak znamená jediné – vrátit mu nejen finanční obnosy, které vám zaplatil, ale i poštovné, které vynaložil na doručení zboží směrem k vám v důsledku reklamace. V tom je zásadní rozdíl od běžného odstoupení od kupní smlouvy bez uvedení důvodu, kde vracíte pouze jedno poštovné.
Samozřejmě dalším úskalím neuvedení návodu na údržbu je i to, že zákazník jednoduše bude produkt užívat tak, jak uzná za vhodné. Pokud jej nějak poškodí v důsledku nesprávné údržby a vy jste ho opět předem neinformovali o patřičné údržbě (např. v popisu produktu na e-shopu), opět dochází k rozporu s kupní smlouvou. Uplatní-li zákazník reklamaci a odvolá se na to, že vám chybí na e-shopu návod na údržbu, nezbývá vám než reklamaci uznat jako oprávněnou, byť se zbožím zacházel špatně.
Další z velkých potíží současných e-shopů je uvádění nesprávných konfekčních velikostí. Tuto problematiku upravuje norma ČSN EN 13402-3. Na e-shopu musíte uvádět konfekční velikosti dle této české normy. Pokud totiž uvedete jiné, případná uzavřená objednávka je opět v rozporu s kupní smlouvou. Zjistí-li tedy zákazník, že objednaná velikost 42 neodpovídá naší velikosti XL, má právo zboží reklamovat a pro vás to opět znamená vracení nákladů včetně obou poštovných.
Česká obchodní inspekce se letos zaměřila na shodu informací, které uvádíte na e-shopu a které jsou na zasílaném produktu. Jeden z výsledků těchto testů zveřejnila i na svých stránkách a vy máte možnost si tiskovou zprávu stáhnout.
Pokud prodáváte textil, máte všechno výše psané ošetřené?
Prosím, zkoušel jste někdo prodávat oblečení přes http://obleceni-obuv.hyperinzerce.cz? Děkuju!