Až budete jednat s potenciálními firmami na zhotovení vašeho e-shopu, všímejte si, jestli jim něco říkají zásady zmíněné v tomto článku a jak moc se s nimi ztotožňují. Ušetříte si tak případné budoucí starosti.
Představte si, že vás někdo osloví se zakázkou ve výši 5 000 Kč na druhé straně ČR. Současně se s vámi bude chtít sejít třeba někde na půli cesty. Bude vám toto setkání stát za těch 5 000 Kč? Nejspíš ne. Možná v případě, že vám klient proplatí cestovní náklady. Většina firem od těchto „face to face“ setkání upouští, protože spoustu věcí lze zjistit telefonicky či elektronickou poštou.
Na osobní schůzky přichází řada v momentě, kdy plánovaný e-shop má být náročnějšího charakteru – většinou jde o individuální řešení či rozšířené varianty pronájmu. V těchto případech firmy sami navrhují osobní setkání.
Zákazníci často neví, na co se při schůzce ptát. Otázky je mnohdy napadají až po ukončení schůzky. Pokud i vy předem nevíte, na co se budete ptát, doporučuji vám od takového setkání upustit. Za těchto podmínek se stejně nic nedozvíte a ztratíte vy i firma čas, který jste mohli věnovat něčemu jinému.
Dnes je běžnou praxí uzavírání smlouvy o dílo, zejména v případě tvorby e-shopů, které nejsou ve variantě pronájmu, ale v režimu individuálního řešení. Firmy mají tyto dokumenty přichystané od právníka, pouze mění identifikační údaje objednatele (klienta) a samozřejmě také pasáže, na kterých se neshodnete. V případě pronájmu uzavíráte licenční smlouvu.
Firma má záruky, že za svou práci dostane zaplaceno, vy máte záruky, že získáte webovou prezentaci a že rozpory se smlouvou máte kde reklamovat. Smlouvu o dílo si vždy prostudujte a bude-li vám cokoliv nejasné, obraťte se na firmu s žádostí o vysvětlení patřičného ustanovení. Je to jejich smlouva a měli by jí detailně rozumět.
Pozor na licenční smlouvy u individuálních řešení! Pokud si necháte postavit e-shop na míru, odmítněte licenční smlouvy. Vyžadujte smlouvu o dílo. Pokud přece jen bude firma lpět na licenční smlouvě, vyžadujte doživotní licenci.
Chcete-li svůj e-shop posunout dál, než jen do fronty stovek běžných e-shopů, budete svoje úsilí muset zaměřit na jeho vývoj. S tím vám může pomoci dodavatelská firma. Už při sestavení kalkulace by vám měli nastínit, že zhotovením e-shopu vše nekončí, ale spíše začíná. Dnes se často hovoří o tzv. internetovém marketingu. Cílem tohoto marketingu je účelná propagace e-shopu.
Pamatujte, že cílená propagace na internetu stojí nějaký peníz. Zatím vládne v povědomí drobných podnikatelů myšlenka, že investice několika tisíc měsíčně do propagace je přehnaná. V některých případech tomu skutečně může být. Ať už bude vaše situace jakákoliv, firma by měla účelně obhájit využití vaší investice a pokud sama nemá zkušenosti s marketingem, měla by vám alespoň doporučit, na koho se obrátit.
Technickou podporou chápeme pomoc při provozu e-shopu. Může se stát, že vám nějaká část najednou přestane fungovat. Taktéž můžete chtít provést výraznější změnu, na kterou váš redakční systém není připraven. V tu chvíli nastupuje technická podpora ze strany vaše dodavatele e-shopu. Už při samotném vyjednávání zakázky si ověřte, zdali vám tuto službu dodavatel zajistí.
Běžně mohou technickou podporu poskytovat firmy jako formu vícepráce. Za provedené změny vám naúčtují nejčastěji svoji hodinovou sazbu. Taktéž bývají formy této podporu řešeny fixním měsíčním/ročním poplatkem. Pokud budete spadat do této druhé kategorie, předem si s firmou ujasněte, co všechno v rámci poplatku zajišťuje.
Již při sestavování cenové kalkulace některé firmy doplňují jednotlivé položky o časové rozvržení práce. Tyto časové intervaly jsou prozatím jen rámcovou položkou, která vychází z předchozích zkušeností. Mnohdy se totiž stává, že samotný časový harmonogram naruší nenadálé změny v práci. O tom všem profesionální firma vždy informuje.
V branži tvorby e-shopů jsou nenadále situace běžným jevem. Často se stává, že klient odmítne dva grafické návrhy, čímž se datum vzniku e-shopu posune o dalších 14 dní. Také se stává, že programátorské práce zaberou více času, než se původně plánovalo. Zásadní je, aby vás firma o těchto změnách s předstihem informovala.
Firmy běžně informují o změnách a tím pádem i stavu své práce elektronicky, teprve ty zásadní oznamují telefonicky. V momentě, kdy obdržíte informaci o změně, vyjádřete svůj názor a změnu potvrďte. Díky tomu zamezíte zbytečným prostojům.
Jako klient budete chtít znát datum, kdy bude váš e-shop hotov. Firmy bývají ve stanovení termínu poněkud obezřetnější. Jednak ví, že tvorba e-shopu je pokaždé jiná, jednak ví, že situaci mnohdy komplikují nenadálé změny. Nicméně se zřídkakdy objeví situace, když zástupce firmy alespoň rámcově neví, kdy bude vaše dílo hotové.
Jako první termín, který vám firma nabídne, je zhotovení grafického návrhu. Ty jsou hotové běžně za 1 až 2 týdny v závislosti na tom, jak rychle dodáte svoje požadavky. Druhou část tvoří nakódování a programátorské práce. Ty bývají u jednoduchých projektů hotové často již za 2 týdny. U náročnějších e-shopů to bývá i několik týdnů.
Jakákoli grafika pro e-shop se dnes neobejde bez analýzy použitelnosti. Ta vám prozradí, co v grafice musíte změnit tak, aby to bylo pro uživatele srozumitelnější. Díky tomu se termíny zhotovení natahují. Proto doporučuji začít prvně s výstavbou technického řešení a implementaci grafiky provádět až na konec.