PPC je stále oblíbenější nástroj internetové reklamy, ale mnoho uživatelů, začátečníků i pokročilých, se při práci s ním dopouští zásadních chyb. Přináším vám seznam těch nejčastějších. Vyvarujte-li se jich, budete moci brzy pozorovat příznivé výsledky.
Každý inzerát či inzeráty reklamní sestavy byste měli zacílit na jedno konkrétní téma a tím pádem využít co nejrelevantnější klíčová slova. Je špatně, když utvoříte reklamní sestavu zaměřenou obecně na krémy. Mnohem lepší a přesnější je, když vaše reklamní sestava bude směřovat na pleťové krémy, další na krémy na ruce, další na tělová mléka. Ještě většího zpřesnění dosáhnete tak, když si výše psanou strukturu rozčleníte podle prodejních značek.
PPC nejsou o maximalizaci prokliků, ale o maximalizaci vašeho výdělku, pokud prodáváte na e-shopu. Neměli byste se zajímat o to, kolik lidí vám PPC reklama přivedla na web, ale o to, kolik peněz vám lidé klikající na PPC reklamu vydělali. Zjistíte to jednoduše v Google Analytics, kde si vyfiltrujete PPC kampaně a tržby, nebo také přímo v reklamním systému, budete-li mít nastaveno měření konverzí.
Víte-li, že z prodejní ceny máte 15% marži, nesmí se stát, že náklady na PPC přesáhnout tuto marži. Např. inzerce za 3 000 Kč vám přinesla 30 000 obrat. Marže ve výši 15% je rovna 4 500 Kč. Po odečtení nákladů na inzerci vám zůstává 1 500 Kč. Inzerce se vyplatila za předpokladu, že již nemáte na ni žádné další náklady.
Když budete např. nabízet služby, které jsou lokalizovány jen v Praze, a budete inzerovat pro celou ČR, tak zaplatíte zbytečně navíc. Hlídejte si, aby zacílení inzerátů z hlediska lokality byly užitečné a přínosné.
To je častá chyba především u začátečníků, kteří si PPC kampaně dělají sami. U PPC si můžete vybrat, zda si cenu, kterou chcete zaplatit, zvolíte sami (což byste měli, protože analýza klíčových slov vám ji napoví), anebo si zaškrtnete automaticky nabízenou cenu. Problémem je, že svůj inzerát můžete lehce přeplatit, a to i několikanásobně. S automatickým řízením cen vždy zaplatíte víc, než musíte.
Je to chyba jednak proto, že zaplatíte víc, ale také proto, že efektivita tohoto počínání bude nižší. Budu-li prodávat tiskárny, přičemž inzerovat budu na laserové tiskárny a návštěvníka přivedu na stránku „jenom“ tiskárny (tedy na obecnější stránku, než on potřebuje), tak za toho člověka samozřejmě zaplatím, ačkoli on se tam dostat třeba nechtěl (možná hledal jen recenze nebo inkoustové tiskárny), a vrátí se zpět do vyhledávače. Jen málo lidí si řekne, že se zorientuje a najdou si černobílé tiskárny na webu sami. Proto je velmi důležité nabízet relevantní odpovědi na konkrétní otázky.
Vezmu si jako příklad na úvodu popisovanou kampaň Kosmetika Bione Cosmetics. Pokud uživatel hledá kosmetiku Bione Cosmetics, musí jí odpovídat inzerát zaměřený obecně na tuto kosmetiku (např. reklamní sestava Brand Bione Cosmetics). Pokud uživatel hledá krém na ruce Bione Cosmetics, musí se mu ukázat inzerát informující o krémech na ruce (např. reklamní sestava Krémy na ruce Bione Cosmetics).
Samozřejmě musíte vzít v úvahu i to, Bione Cosmetics vyrábí širokou škálu pleťový krémů podle toho, jaká je dominantní přísada – med, konopí, olivia, aqua, měsíček lékařský apod. Na základě toho lze kampaně a v ní obsažené reklamní sestavy ještě více diferencovat právě podle těchto přísad.
Neustále se dá něco měnit a vylepšovat, ale snaha vyladit si PPC na sto procent je zkrátka zbytečná. Proč? Protože to stejné budou dělat i všichni okolo vás. Proto zkrátka nelze PPC zoptimalizovat na 100%. Připravte se tedy na to, že budete muset ke svému PPC konzultantovi pravidelně chodit, aby se vám o to staral, a také mu pravidelně platit.
A z jakých chyb u PPC reklam jste se poučili vy?
Skvělý přehled chyb! Bohužel většina inzerentů dělá chyb mnohem více. Často chyby v PPC kampaních řeším a proto mi to nedalo a sepsal jsem také seznam 39 chyb v PPC, které vás stojí tisíce korun ročně.
Kdo by měl zájem, může si jej přečíst na https://jirifranek.cz/ppc-chyby