O internetové reklamě už slyšel každý, ale ne všichni rozumí, když se mluví o takzvaném PPC. Přesto se s ním potkáváme dnes a denně, neustále nás při surfování na internetu pronásleduje. O co se tedy jedná, k čemu je tento nástroj dobrý a co byste o něm měli vědět?
PPC je zkratka z anglických slov pay per click, což v překladu znamená platba za kliknutí, neboli za proklik. Vy máte inzerát s viditelnou adresou na váš e-shop. Když na tento inzerát klikne uživatel, dostane se na váš e-shop. Tento klik vás pak stojí nějaké peníze, např. 3 Kč. Pokud PPC neznáte hlouběji, nedělejte si jejich správu v žádném případě sami!
Bohužel někteří PPC konzultanti dělají PPC reklamu tak, že zákazníkům vytváří mnoho prokliků. Ale velké množství prokliků neznamená nutně mnoho peněz. Jedním z důvodů je to, že proklik nemusí na web přivádět relevantní zákazníky, a další důvod je ten, že každý proklik něco stojí, a to čerpá peníze z vaší kapsy.
Nekývejte tedy na nabídky maxima prokliků, ale chtějte maximum relevantních návštěv, čili těch zákazníků, kteří mají pro vás bližší význam.
PPC kampaně se dobře doplňují se SEO, protože skrze ně inzerujete ve výsledcích vyhledávání (to je tzv. vyhledávací síť). Taktéž je můžeme inzerovat i na Youtube, Facebooku apod. (to je tzv. obsahová síť). PPC fungují na aukčním principu à přihlásíte se do reklamního systému a vytvoříte si tam nějaký inzerát – například na slovíčko kožená křesla, které zadá uživatel do hledání, chcete, aby se zobrazoval váš inzerát se slovy „Prodáváme kožená křesla. Pohodlná, moderní a za skvělou cenu!“. Kde se inzerát zobrazí, určuje několik faktorů:
PPC je možno cílit s velkou přesností (na rozdíl např. od SEO). Můžete si zadat, že chcete, aby se váš inzerát zobrazoval jen v určitou dobu či hodinu, na určitém místě v ČR apod. (vše záleží na možnostech reklamního systému). Doporučuji PPC hlavně pro ty z vás, kteří znáte své zákazníky lépe, a můžete tak tyto atributy efektivněji nastavit.
Pokud začnete dělat SEO, první výsledky uvidíte zhruba za dva až tři měsíce. Když začnete dělat PPC kampaně, první výsledky se dostaví i za půl hodiny, což je velká výhoda. Můžete ihned pružně reagovat a svou reklamu přizpůsobovat, měnit cenu, viditelnost a podobně. Toto se velmi hodí e-shopům prodávajícím sezónní zboží, neboť se nedá odhadnout, kdy přesně začne jaro nebo zima – díky PPC kampaním tak můžete zareagovat přesně v okamžiku, kdy toto počasí přijde.
O ceně za proklik rozhoduje kvalita inzerátů, ale jsou i jiné věci, které ji ovlivňují. Například to, jak relevantní je stránka k odkazu. Když inzerujte s klíčovým slovem rohové vany, a odkaz inzerátu směřuje na masážní vany, tak zaplatíte o něco více, než když odkážete přímo na rohové vany. Reklamní systémy se totiž snaží proklikem odkázat člověka přesně tu stránku, kterou hledá. Bude-li vaše cílová stránka z odkazu odpovídat klíčovému slovu, za inzerát zaplatíte méně.