Máte sen napsat vlastní knihu? Pokud ano, pište o tom, čemu rozumíte nebo o tom, co vás baví. Tak jsem na tom byla i já. A publikace se vydařila - dnes pomáhá spoustě lidem,kteří provozují vlastní e-shop či o něm uvažují.
Začalo to někdy v lednu roku 2011. Mirka Sedláka napadlo, že bychom mohli společně napsat publikaci o tom, čemu se věnujeme již několik let. Nápad to byl dobrý, málokomu se totiž podaří vydat knihu, navíc odbornou. Nezůstalo tedy jen u myšlenek, ale šlo se rovnou na věc.
První cca tři měsíce pracoval Mirek na osnově, já jsem sem tam přihodila nějakou poznámku. Tuto osnovu jsme v průběhu ještě mnohokrát měnili, protože jsme přicházeli na spoustu nových věcí, naopak jiné informace byly zase těžko dostupné. Mirek pohledal na internetu velké množství článků, recenzí, návodů a podobných informačních zdrojů, které nám byly inspirací. Bylo toho opravdu hodně. Pokud i vy budete chtít někdy něco napsat a nebude to zrovna beletrie či román, naše rada zní:
Zhruba v červnu 2011 začala první fáze psaní. Mirek do této doby prošel všechny zdroje, které si vytiskl. Podtrhal to, co bylo zajímavé, připsal to, co považoval za důležité. Já jsem toho příliš moc nepodtrhávala. Můj úkol byl spíš ten, abych tyto vyextrahované informace prošla a vytáhla z nich to nejdůležitější. Nebylo to příliš těžké, protože na vysoké škole nás hodně nutili psát seminárky, které vždy vycházeli z kupy textů.
Po celou dobu jsme přemýšleli, jak na výtisk publikace. Spočítali jsme si, že tisk vlastními náklady by nás vyšel v řádu desetitisíců, výrobní náklady se pohybovali kolem 50 Kč za kus. Taktéž bychom si sami museli zajistit distribuci, oběhat knihkupectví… To je časově náročné.
Zkusili jsme tedy oslovit nakladatelství Albatros Media. To nás vyzvalo k bližšímu popisu obsahu knihy a taktéž chtěli i ukázkovou kapitolu. Naštěstí jsem už v té době měla sepsanou část kapitoly Zasílání zboží k zákazníkovi. Tu jsme zaslali a čekali na odpověď. Nakladatelství se vyjádřilo v tom smyslu, že obsah není pro ně moc aktuální a nabídlo nám jiná témata blízké e-shopům. Ty jsme ale odmítli.
Na léto jsem si naplánovala extrakci všech osmiček. V červenci šla pryč celá levá strana, v srpnu zase pravá. O bolesti jsem měla postaráno a o práci na knížce také. Nakladatelství naši nabídku odmítlo a my jsme nechali knihu chvíli ležet bez povšimnutí. Mirek i přesto nepřestával se sbíráním informací. Pořád mu myšlenka na vydání vlastní knihy ležela v žaludku.
V průběhu září nám napsal dnes již bývalý šéfredaktor počítačové literatury v Albatros Media, pan Martin Domes, že by měli zájem o naši publikaci. Tato zpráva nás potěšila, ale i zaskočila. Nakladatelství totiž s vámi uzavře smlouvu, kde se zavazujete k odevzdání díla do určitého data. Navíc musíte v pravidelných časových intervalech posílat rukopis – znění toho, co jste již napsali. U nás to bylo každých 14 dnů.
Já jsem se při psaní věnovala více otázkám práva, podnikání, účetnictví a praktickému provozu e-shopu. Mirek měl na starost otázky internetového marketingu a technického řešení e-shopu. Moc mě to bavilo, mám ráda účetnictví, právo a cenové kalkulace. Pokud budete někdy něco psát a bude vás více, tak:
Po celou dobu práce jsme si byli vědomi toho, že musíme některé věci prodiskutovat i s jinými odborníky. Proto jsme postupně oslovili několik osob – David Kirš, Michal Janík, Jiří Koutný, Manon Peterková a další. Těmto lidem všem moc děkujeme, že nám poskytli svůj názor a rady, které se stali nedílnou součástí naší publikace.
Mohu vám říci, že nejvíce práce jsme udělali cca poslední necelé dva měsíce před odevzdáním. Kompletní rukopis jsme museli předat nejpozději do 20.2.2012. Pokud bychom tak neučinili, platili bychom pokutu a nakladatelství by mohlo odstoupit od smlouvy. Už tehdy jsem si byla vědoma toho, že jsem měla více zabrat v průběhu a ne na konci. V hlavě mi běhalo spoustu nápadů, které jsem chtěla do knihy zanést a nestihla to.
Najednou z nás obou spadla ta povinnost něco odevzdávat. Už jsme jen čekali. Rukopis dostal do ruky literární redaktor, který kontroloval jazykovou správnost. Nám pak poslal svoje připomínky na opravy. Pak šla kniha do sazby a nám ji poslali v PDF. Měli jsme několik dní na konečné opravy. A že jsme těch oprav našli!!! Největší hrozbou pro nás byly změny (např. Heuréka změnila navýšené limity na prokliky u zboží dle jejich prodejní ceny). Počítám s tím, že i teď po vydání najdeme opět změny, které jsme nestihli (snad jich nebude moc).
Tím, že nakladatelství vzalo na svoje bedra celý tisk i distribuci, museli jsme se spokojit s odměnou ve výši několika % z prodaných výtisků a také jsme dostali každý několik kusů neprodejných výtisků. Kdybychom to měli dělat pro peníze, tak bychom do toho nešli, protože odměny jsou opravdu jen v řádu tisíců. Dělali jsme to proto, aby lidé, kteří mají či chtějí e-shop, dopředu věděli, co je čeká. Šli jsme prostě za svým posláním.
Více o knize na www.petramikulaskova.cz/e-shop-kniha.
K 1.1.2014 nakladatelství prodalo celkem 1956 kusů. Uvidíme, co nám přinese ještě rok 2014 :-).
Dobrý den,
jen jsem Vás chtěl upozornit na překlep ve jménu.
Martin Domes, ne Domeš :-)
viz.: Na konci října se znovu plně pouštíme do práce V průběhu září nám napsal dnes již bývalý šéfredaktor počítačové literatury v Albatros Media, pan Martin Domeš, že by měli zájem o…
Jinak velmi zajímavý a inspirující článek :-)
Dobrý den, děkuji za upozornění, je to opraveno.